cinema catal� . caT
Entrevistes
Entrevistat: GASPAR NO
Titular: GASPAR NO: No soc un provocador, tan sols un home just.
Notícia: Cinema Catal.NET ha entrevistat al director francs Gaspar No durant el transcurs del darrer Festival de Cinema de Sant Sebasti. El director ens ha parlat dels secrets de la seva darrera pellcula, Enter the void i de la seva concepci del mn del cinema i de la vida en general.
Redactor: Redactor Gerard A. Cassad (Foto Marta Bueno)
Data: Diumenge 2009-09-20
Context: Festival de Cinema de Sant Sebasti 09
cinema catal: Bona tarda Gaspar, i grcies per la teva atenci. El primer que volem s que ens parlis de la teva darrera pellcula, estrenada a Cannes, Enter the void. Saps quan arribar a les cartelleres espanyoles?

GASPAR NO: Lestrenarem a Sitges daqu dues setmanes. Est seleccionada a concurs al certamen. s per aquest motiu que no lhem portat a Sant Sebasti: no podia concursar en dos festivals diferents i als productors els va fer ms grcia que lestrenssim a Sitges.
cinema catal: De les poques coses que sabem de la pellcula, destaca el que ens va arribar de Cannes. La premsa parlava dun film provocatiu, que seguia lestela punyent dels teus dos anteriors treballs; la collocaven al mateix sac que Antichrist de Lars Von Trier...

GASPAR NO: s molt fcil provocar a la gent. Sobretot a Cannes, on la gent est tan histrica que es posa a cridar per qualsevol cosa... En realitat Enter the void s una pellcula molt ms sentimental que les meves dues obres anteriors.
cinema catal: I ens pots explicar una mica de qu parla?

GASPAR NO: s la histria dun noi que ven drogues al Jap, qui desprs de prendres un cid i fumar-se uns porros es troba amb un amic seu a qui ha de fer entrega dun material. Els descobreix la policia i durant la fugida rep un tret. A partir de llavors comena a agonitzar. Tota la pellcula est narrada des del punt de vista del protagonista. A partir de la mitja hora de metratge, lespectador participa de les seves sensacions grcies a ls duna cmera subjectiva.
cinema catal: s llavors una narraci en primera persona similar a la de Seul contre tous (G. No, 1998)?

GASPAR NO: No, molt ms subjectiva. Sassembla ms al comenament de Strange Days de Kathryn Bigelow (1995) o a Le escaphandre et le papillon de Julien Schnabel (2007), per la meva pellcula comena amb una cmera subjectiva similar a aquests exemples, per arriba un punt on lespectador participa de lagonia del personatge, de les seves allucinacions, dels seus records i duna mirada irreal de la realitat.
cinema catal: Et consideres un provocador?

GASPAR NO: No, tan sols un home just.
cinema catal: I entens que les teves pellcules puguin provocar la sensibilitat de lespectador?

GASPAR NO: s tan fcil provocar a lespectador. Se a qu et refereixes, per no trobo res ofensiu en all que faig. Un perro andaluz s que era una pellcula ofensiva; tan de bo algun dia pugui fer quelcom tan provocador com el que va fer Buuel. Estic encara molt lluny.
cinema catal: Per mi el teu cinema subscriu la sentencia de Hobbes: lhome s un llop per lhome...

GASPAR NO: Pensa que abans de ser homes som animals. No actuem per maldat, tan sols per instint de dominaci i de supervivncia.
cinema catal: Ests a Sant Sebasti recolzant una de les retrospectives del festival, La contraola francesa, que programa les pellcules dalguns dels directors contemporanis del teu pas ms rellevants. A Espanya tenim una carncia absoluta de cinema francs. Tenim gaireb indites filmografies senceres de directors tan importants a Frana com Philippe Garrel o Arnaud Desplechin. Quin cinema est actualment ressonant amb fora al teu pas? A banda dels exemples que the citat, qu ms ens estem perdent els espanyols?

GASPAR NO: Precisament hi ha una pellcula que projecten a Sant Sebasti, que vaig veure a Cannes i que em va encantar: Un prophte de Jacques Audiard (la seva estrena a Espanya est prevista per febrer de 2010). No se amb precisi qu sha estrenat a Espanya i qu no, per hi ha una pellcula de Mathieu Kassovitz, Assassins (1997), que va ser la producci amb menys ingressos a lestranger daquest director i a mi, de totes les que a fet, s la que ms mha agradat.
cinema catal: A banda de lesmentat Buuel, quines son les teves influencies com a director?

GASPAR NO: Buuel, Fassbinder, Pasolini, Kubrick, De Sica,...
cinema catal: Dius que no ets un provocador i em menciones els grans provocadors del cinema: Kubrick, Pasolini!,...

GASPAR NO: (rialles) Tens ra, mencanta Sal (Sal o 120 das de sodoma, Pasolini, 1975)... Per De Sica no va ser cap provocador!
cinema catal: DAcord, De Sica no (rialles). I ja per acabar, per qu transcorres tant de temps entre pellcula i pellcula?

GASPAR NO: Per que quan ms estranya s una pellcula, ms temps trigo en convncer als productors per fer-la. Particularment, Enter the void s una pellcula molt cara, sense actors coneguts, amb seqncies ertiques i on es parla de drogues tota lestona... No s tan senzill convncer a la gent de que est apostant per un cavall guanyador.



Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small