cinema catal� . caT
Entrevistes
Entrevistat: Javier Rebollo (director) i Carmen Machi (actriu)
Titular: AORES, MALETA I NIT
Notícia: Cinema catal entrevista en exclusiva el director i lactriu protagonista de La Mujer sin piano, una de les pellcules espanyoles a competici al Festival de Cinema de Sant Sebasti 2009. Una xerrada que ens serveix per descobrir un director, Javier Rebollo, molt cinfil i segur dall que fa i dall que pensa, i per recordar que hi ha ms vida desprs dAida per a Carmen Machi.
Redactor: Gerard A. Cassad i Marta Bueno (Foto Marta Bueno)
Data: Dijous 2009-09-24
Context: Festival de Cinema de Sant Sebasti 09
cinema catal: Bona tarda Javier i Carmen. La primera pregunta que tenim s per al director: Per tu quin s el viatge ms important que realitza el personatge de Carmen Machi a la pellcula? A nivell de gui, quin era el trajecte que volies narrar?

Javier Rebollo (director) i Carmen Machi (actriu): Javier Rebollo: La veritat s que em costa molt respondret ara a aquesta pregunta. La pellcula ja est acabada i ja no recordo quines eren les meves intencions. Fent un exercici de memria et puc dir que jo volia que la pellcula girs entorn duna dona vagabundejant pel carrer, i que aquesta dona fos la Carmen [Machi]. A partir daqu, i com no soc un director intellectual, ho vaig barrejant amb idees: un bar buit, la trobada amb uns jovenets narrada des de la distncia, un accident de transit,...
cinema catal: I tu Carmen, entenies all que et demanava el Javier durant el rodatge i els motius del teu personatge?

Javier Rebollo (director) i Carmen Machi (actriu): Carmen Machi: Home, s clar, no soc ximple! (rialles). De fet al procs de preparaci de la pellcula va quedar tot molt ben parlat i a ms el gui era molt evident, tot i que desprs fos modificat al llarg del rodatge. El problema no era el fons, si no la forma, el cm explicar all que el Javier volia narrar, doncs el seu estil s peculiar i pot semblar-li ali a molt gent, tot i que per mi no ho s. Per mi, tot i el que pugui semblar, ha estat un paper fcil, per que tot el treball artes de creaci del personatge ja estava fet abans de que jo arribs. Em vaig trobar amb un perfil molt net i ben detallat que noms calia que no embruts.
cinema catal:

Javier Rebollo (director) i Carmen Machi (actriu): Javier Rebollo: Ella diu que ha estat fcil per s molt difcil la seva feina. No s com el pallasso borratxo que patina i tots diem: mira que b patina!. Recordo lescena en que el personatge de la Carmen est bevent conyac i mirant els anuncis del bar. Aquell dia estvem molt cansats de rodar i lescena estava plantejada dun altre manera: havien de sortir uns homes al bar on estava la Carmen explicant acudits sexistes. Jo sabia que all no funcionaria i li vaig dir a la Carmen: escolta, qu et sembla si et gravo asseguda a aquella taula bevent un conyac i ja est?. Ella em va dir: dacord, per si fem noms una toma. I aix, amb dos elements bsics la Carmen et construeix ella sola una escena. Sha de tenir molt dart per fer aix. s el que deia Murnau: el ms senzill sempre s el ms complicat, i aix la Carmen ho fa molt b.
cinema catal: Sens dubte la contenci del teu personatge sorprendr a molts espectadors que tan sols et relacionen amb el teu personatge televisiu per excellncia, el dAida. Com ha estat aquest procs de des-aiditzaci

Javier Rebollo (director) i Carmen Machi (actriu): Carmen Machi: No ha existit aquest procs per que jo no he fet aquesta pellcula just desprs de deixar la srie Aida. Entre mitges han succet moltes coses en la meva carrera com actriu. Els dos treballs dels que parles (el dAida i el de La mujer sin piano) sn totalment diferents i no tenen perqu ser comparats. A ms, interpretar dos personatges tan diferents s molt ms senzill del que sembla, precisament per que no sassemblen en res. Seria ms difcil construir un personatge semblant al de lAida per amb un to diferent, amb petits matisos. Per no crec que els dos papers hagin de ser posats en una mateixa balana...
cinema catal: s clar que no, per la gent que no coneix en profunditat el teu treball tendir a fer-ho.

Javier Rebollo (director) i Carmen Machi (actriu): Carmen Machi: Tens ra i entenc la teva pregunta. Per per un actor s ms senzill del que sembla passar dun personatge a un altre. Si jo noms hagus fet Aida en la meva vida, seria normal que mespants pensant: i ara com men surto daix? Per he interpretat molts ms personatges al llarg de la meva carrera.
cinema catal: Com va ser rodar de nit?

Javier Rebollo (director) i Carmen Machi (actriu): Carmen Machi: s desesperant, totalment torbador. Vaig adonar-me de que molts dels canvis dnim i rampells que ens agafen tenen a veure amb la lluna...
cinema catal:

Javier Rebollo (director) i Carmen Machi (actriu): Javier Rebollo: Rodar per la nit va ser una bogeria. Per s el tema de la pellcula: el personatge de la Carmen entra en un estat dallucinaci similar al que vam viure els membres de lequip durant el rodatge.
cinema catal: La teva pellcula, Javier, reflexa labsurd de la societat que hem creat...

Javier Rebollo (director) i Carmen Machi (actriu): Javier Rebollo: s un documental sobre els dispositius del mon modern. I un documental molt fidel a ms a ms.
cinema catal: Creus que els espectadors estaran disposats a encaixar aquesta bufetada?

Javier Rebollo (director) i Carmen Machi (actriu): Javier Rebollo: Jo crec que s. I crec que la pellcula t suficients atractius per que cadasc lagafi per el costat que ms li agradi: uns aniran a veure-la per que sn fans de la Carmen,... ja et dic: la pellcula t molts agafadors on recolzar-se.
cinema catal: I per qu la famosa fotografia del Pacte de les Aores s, entre cometes, el primer punt de gir de la trama?

Javier Rebollo (director) i Carmen Machi (actriu): Javier Rebollo: Era molt important per mi que la pellcula estigus aferrada al temps. Lo que se de Lola, el meu anterior treball, era un film que flotava en un temps abstracte. El cinema espanyol acostuma a estar molt deslligat de la histria, i volia que La mujer sin piano succes en una poca concreta. Quan vaig pensar en una giornata particolare que hagus marcat la histria dEspanya en els darrers anys va ser la primera imatge que em va venir al cap. Llavors vaig anar a larxiu de TVE a la cerca daquestes imatges i em vaig trobar amb una sorpresa. Aquestes imatges van ser un xic camuflades en aquell moment per TVE, doncs just abans de fer-se la foto, al vdeo original es pot veure com lAznar, que est junt a en Durao Barroso (Primer Ministre de Portugal), el mira per sobre lespatlla i marxa del seu costat per sortir a la instantnia a lesquerra de Bush. Tot aix en una cimera diplomtica, quins collons! Aquestes imatges no es van emetre per TVE i vaig decidir ressuscitar-les per comprometrem polticament amb quelcom amb que no estic dacord i sobretot per relativitzar els personatges: la seva histria es torna petita enfront el soroll de la Histria.
cinema catal: Ja per acabar, tu Javier et sens part duna nova fornada de directors espanyols que comparteix una mirada similar entorn al cinema? Creiem que el teu cinema entra en relaci amb el de Jaime Rosales, Isaki Lacuesta, Marc Recha,...

Javier Rebollo (director) i Carmen Machi (actriu): Javier Rebollo: ...Pedro Aguilera, Jos Maria del Orbe,... S, jo crec que s bo etiquetar les coses per que els espectadors i els crtics ens posem dacord. Desprs aquestes etiquetes poden ser ms o menys relatives, per s s cert que amb aquests directors comparteixo idees, personal tcnic, bars i dilegs sobre les nostres pellcules. Crec que el cinema industrial mai havia tingut tanta riquesa com la que te ara. Rafael Azcona ja ho va dir poc abans de morir: porto seixanta anys fent cinema i mai havia vist un cinema espanyol tan viu i amb tanta gent diferent de qualitat treballant-hi com ara.
cinema catal: Moltes grcies a tots dos per la vostra cordialitat.

Javier Rebollo (director) i Carmen Machi (actriu): Javier Rebollo - Carmen Machi: Grcies a vosaltres.



Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small