cinema catal� . caT
Notícies anteriors
COLLITA 2009, UNA SELECCI [MOLT PERSONAL]

Arribem als darrers dies de lany, bon moment per fer resum i valoraci de les pellcules estrenades al llarg dels darrers dotze mesos. En un any marcat, entre daltres, per la crisi econmica, els sis ttols del Bara o lenorme incertesa entorn lEstatut, la indstria cinematogrfica ens ha regalat un grapat destimables pellcules i algunes lleugeres decepcions provocades per aquelles produccions que no han resps a les expectatives creades. Una rebuda freda o controvertida, per exemple, ha acompanyat les darreres pellcules dels pesos pesats del cinema estatal, des de Los abrazos rotos dAlmodvar a lgora dAmenbar o lexperincia asitica de Coixet, ttols que sacrifiquen en alguns casos limpuls autoral a canvi duna madura perfecci impostada. En un 2009 generalment discret, el cinema danimaci (Els mons de Coraline, Up, ...) ens ha tornat a entregar les propostes ms interessants i estimulants, combinant lexcellncia visual (a la que ha contribut la progressiva generalitzaci del 3D) amb histries entranyables, adreades a grans i petits.

Seguint la tradici nadalenca encetada lany passat, aquest humil servidor us proposa una selecci de les 5 pellcules ms interessants que shan estrenat al nostre pas al llarg de 2009. Un rnquing personal i, com a tal, totalment discutible, per que pot servir de guia per a no oblidar 5 ttols indispensables per a qualsevol cinfil.

1. Still Walking (Hirokazu Kore-eda): El director favorit dIsabel Coixet (tal i com la prpia cineasta va confessar a Cinema Catal en lentrevista publicada aquest estiu ) i un dels autors contemporanis ms importants del mn, el japons Hirokazu Kore-eda ens ha regalat una petita obra mestra, una pellcula preciosa, perfecta en la seva manca de pretensions. Recollint la tradici costumista dOzu, Still Walking s un esclat de ver inserit en el si duna famlia tradicional que intenta balancejar els seus rancors metasttics amb els lligams emocionals que els uneixen. Kore-eda fa de la senzillesa una marca autoral i extreu dels petits gestos la revelaci dels grans conflictes de la instituci familiar.

2. La Clase (Laurent Cantet): La pellcula que millor reflexa la tendncia actual dun cert cinema que cerca diluir les fronteres entre el documental i la ficci. Guanyadora de la Palma dOr a Cannes 2008, La Clase s una reflexi sobre el sistema educatiu francs i la tensi racial i cultural que es viu al pas ve, perfectament extrapolable a les nostres escoles. Realisme virulent que mostra una realitat depriment i que fa que ens preguntem de quin mode estem formant als membres de la societat del futur.

3. Mi Vecino Totoro (Hayao Miyazaki): Estrenada al nostre pas amb 21 anys de retard, Mi Vecino Totoro s la gran joia de lestudi Ghibli i una de les millors pellcules de lartes Hayao Miyazaki. Confrontada amb el barroquisme imaginatiu (i a vegades extenuant) de les darreres i ms reconegudes obres del mestre japons (des de El Viaje de Chihiro a El Castillo Ambulante), Mi Vecino Totoro s una fabulaci senzilla i entranyable filtrada per la mirada de dues nenes que viuen allunyades de la seva mare, ingressada en un hospital, i que fan volar la imaginaci per aclimatar-se a una nova llar i a una nova vida. Poesia animada i fantasia sensorial en una gran obra mestre imprescindible.

4. El Secreto de sus Ojos (Juan Jos Campanella): Emblema triomfal del classicisme cinematogrfic, la millor pellcula projectada al darrer Festival de Sant Sebasti va marxar de Donosti sense cap premi per amb lentusiasta beneplcit del pblic i de gran part de la crtica. Mescla meticulosament graduada de drama romntic, thriller i comdia, Campanella no traeix lesperit de les seves anteriors obres i retorna a la literatura, a lemotivitat pulp i a Ricardo Darn per oferir-nos la seva pellcula ms rodona, desacomplexadament deutora del noir clssic nord-americ.

5. Anticristo (Lars Von Trier): Ridiculitzada a Cannes i detestada per moltssima gent, la darrera gamberrada del dans Lars Von Trier s una pellcula de terror tremendament excessiva i fermament misgina que sedueix per la militncia abrupta de lautor cap all que explica. Excepcionalment rodada i interpretada (el treball de Charlotte Gainsbourg s mereixedor de tots els premis), el descens als inferns dun matrimoni turmentat per la culpa i el dolor de la mort dun fill serveix a Von Trier per vomitar totes les obsessions que el van maltractar durant una llarga depressi.

Notcies - Cinema Catal . NET

lectures: 2299

Gerard Alonso Cassad

21 de desembre de 2009


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg

Comentaris dels nostres visitants:

Les meves cinc serien: 1-LA CLASE; 2-YUKI & NINA; 3-SERAPHINE; 4-MI VECINO TOTORO; 5-UP
Cesc21-12-2009

Emeu Top-5: Still Walking, Djame entrar, Coraline, El secreto de sus ojos y Los abrazos rotos
Andrs21-12-2009

doncs el meu: 1 CORALINE 2 DJAME ENTRAR 3 UP 4 AVATAR 5 MAL DIA PARA PESCAR
Neus21-12-2009

1- Despedidas, 2-Up, 3-Malditos bastardos, 4-Gran Torino, 5-Los mundos de Coraline
Mariona23-12-2009

Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small