cinema catal� . caT
Notícies anteriors
FRANOIS TRUFFAUT. EDITORIAL CATDRA. COLLECCI SIGNOS E IMAGEN / CINEASTAS. AUTOR: LUIS GARCA GIL

Actualment el cinema de Franois Truffaut segueix ocupant un lloc de preferncia entre els cinfils i la illusi per revisar la seva filmografia es mant vigent entre els seus nombrosos admiradors. En aquest sentit, cal recordar una recent projecci de La noche americana (1973) a la Filmoteca de la Generalitat, amb un pblic absolutament entregat a aquest esperit tan rematadament romntic d'un cinema fet des de l'amor ms profund. Aquest veter inters i el progressiu descobriment de noves generacions, provoquen la publicaci d'obres analtiques com aquest recomanable llibre escrit pel gadit Luis Garca Gil, i editat per Ctedra dins de la seva col.lecci Signo e Imagen / Cineastas.

L'autor porta a terme un interessant estudi al voltant de l'obra i figura de l'apassionat realitzador francs, destacant les influncies d'una infncia especialment complicada, el seu llegendari amor cinematogrfic, l'etapa com a crtic d'Arts i molt especialment de Cahiers du Cinema - en aquestes pgines aprofitava per exalar reiteradament a cineastes com Howard Hawks i Alfred Hitchock i reivindicar obres mestres com L 'Atalante (1934) o Lola Montes (1955), entre moltes altres-, l'impacte de la irrupci de la Nouvelle Vague i la seva empremta fonamental, aix com captols individuals de les seves pel.lcules. Garca Gil incorpora eloqents extractes d'altres obres i monogrfics sobre Truffaut per introduir una part significativa del seu propi anlisi, oferint una lectura amena, agradable i plena d'una passi molt d'acord amb la de l'insigne cineasta.

s fonamental l'estudi sobre la figura essencial del crtic i teric Andr Bazin, autntic pare de Truffaut, que el va instruir i va servir d'infinita inspiraci, corregint i assessorant els seus escrits a Cahiers - de la qual va ser un dels seus creadors - i inculcant la seva teoria sobre els postulats cinematogrfics. Al costat de Bazin, el clebre Roberto Rossellini, va protagonitzar l'altra gran font d'inspiraci del cinema de Truffaut, de fet, el descobriment i impacte de Alemania, ao cero (1948) va exercir una fora tan descomunal en el jove cinfil que va servir per establir les bases de la seva convicci com a futur realitzador. El cineasta parisenc sempre va reconixer una autntica devoci cap al cinema del mestre itali del neorealisme, per s el tracte de la infncia que apareix en l'esmentada obra mestra dirigida per Rossellini, la delicadesa i cura amb la que presenta als nens en un entorn devastat, el que acaba imposant-se en la percepci com a espectador de Franois Truffaut.

Malgrat el to de marcat estil informatiu, Garca Gil es permet arribar a certes i interessants conclusions, com obrir la hiptesi que La habitacin verde sigui la seva gran obra mestra. El llibre aprofundeix en les cinc pel lcules de la srie d'Antoine Doinel, destaca la definitiva vinculaci literria del seu cinema - recordant que Truffaut estimava la literatura gaireb tant com el Set Art - i considera les dues adaptacions d'Henri-Pierre Roch - Jules y Jim (1961) i Las dos inglesas y el amor (1971)- entre el millor de la seva filmografia. L'enorme passi cap als seus dos arts favorits li van fer crear una il.lusi consistent en veure tres pel lcules al dia i llegir tres llibres a la setmana. Aix mateix, Garca Gil reivindica l'ltima etapa de la seva filmografia, sovint ningunejada i vctima d'una lamentable distribuci al nostre pas.

Si b resulta essencial la seva decidida admiraci i el reconeixement gaireb exclusiu de la seva obra com a realitzador, l'autor no passa per alt la limitada i espordica condici com a intrpret en tres de les seves pel.lcules - El pequeo salvaje (1969), La noche americana i La habitacin verde (1977) -, qestionat la seva habilitat davant les cmeres per al mateix temps defensant la tesi de la lgica per la gran personalitat dels personatges a qui va donar vida: el professor Jean Itard, el director de cinema Ferrand i el necroflic Julien Davenne tenien de ser interpretats pel propi Truffaut. Els punts en com amb la seva veritable personalitat aix ho requerien i els resultats finals aprofundeixen en l'encert i valentia del realitzador davant aquest repte.

Resulta igualment interessant l'anlisi sobre la rivalitat Truffaut-Godard, o ms concretament sobre el menyspreu amb qu el realitzador de Banda aparte (1964) infravalorava el talent del seu antic amic i company, atacant la seva forma de fer cinema i acusant-lo de no inventar histries i de la seva participaci com a actor en produccions nord-americanes. El carcter fred de Godard i les seves particulars regles d'entendre el cinema van xocar amb l'esperit apassionat de Truffaut i el seu desig de fer sempre la pel.lcula que ms li venia de gust.

Entre les curiositats cal destacar la divertida i entranyable ancdota que va viure l'escriptor cub Guillermo Cabrera Infante quan va conixer Truffaut coincidint amb la seva tardana presncia en una multitudinria sessi i el seu inesperat incident desprs de seure a la seva butaca i caure a terra, des d'on va continuar gaudint de la projecci com si res no hagus passat. D'altra banda, resulta certament interessant la recopilaci d'algunes declaracions del propi cineasta on reconeix la seva desmesurada passi cap al cinema i les conseqncies que comportava, com quan reconeix que podia veure una mateixa pel lcula nombroses vegades per que es veia incapa d'explicar el seu argument de manera correcta a causa de la seva obsessiva atenci cap a algun detall en particular.

En definitiva, un llibre indispensable per als nombrosos incondicionals truffautians per tamb molt interessant per a nefits. Ambds lectors devoraran un llibre tan apassionat com el mateix gran cineasta que ens va deixar molt aviat per creador d'una filmografia que seguim gaudint incessantment. Amb el pas del temps, la qesti truffautiana de la importncia del cinema respecte a la vida segueix augmentat el seu inters.

Notcies - Cinema Catal . NET


lectures: 1152

Albert Galera

23 de desembre de 2009


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg

Comentaris dels nostres visitants:

Regal per Nadal!!!! Visca Truffaut i la Nouvelle Vague!
Cesc23-12-2009

Visca! Visca! Visca!
Mar23-12-2009

es nota que esteu molt enamorats el cinema de Truffaut..
Carla23-12-2009

Gracias
Merche04-01-2010

Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small