cinema catal� . caT
Notícies anteriors
AMORS QUE SE'N VAN ANAR I QUE MAI TORNARAN

Primer cap de setmana del BAFF, primeres projeccions, primeres cues, primeres sorpreses i primeres decepcions. La dotzena edici del Festival de Cinema Asitic de Barcelona es va iniciar amb l'anime al CCCB, on expliquen que les cues van ser antolgiques, especialment per veure "One Piece Film: Strong World". xit doncs, de la primera reuni dels "anime otaku" a Barcelona, el que ha d'animar l'organitzaci a ampliar la proposta a les prximes edicions. Els ms clssics tenem cita a la Gran Via de les Corts Catalanes per descobrir el millor de la collita de la temporada a sia. I del vist podem extreure algunes conclusions:

1- El terme "gnere cinematogrfic" ja no serveix per definir una pellcula. s una cosa que s'evidencia a "Mother", la darrera pellcula del core Bong Joon-ho, un thriller amb tints de comdia esperpntica i de drama criminal que narra les peripcies d'una mare per demostrar la innocncia del seu fill discapacitat, acusat de l'assassinat d'una jove. "Mother" s'impregna, en els seus millors moments, de l'estranyesa de la mescladissa de tons, per manca d'un gui solvent capa de fer crebles alguns girs de gui. Tampoc no queda massa clar quin gnere haurem d'atribuir-li a "Parade", una de les grates sorpreses del cap de setmana, pellcula que comena com la versi japonesa de "Una Casa de Locos", el retrat de la "Barcelona Erasmus" de Cdric Kaplish, i que acaba recordant "Las Horas del Da" (Jaime Rosales, 2003).

A "Parade", Isao Yukisada reactualitza el costumisme d'Ozu i Imamura per adaptar-lo al Tquio del segle XXI, on un grup de joves comparteix pis i diversi, per rara vegada sentiments. I, seguint amb la perversi dels gneres, malgrat que "Vengeance" sembla a simple vista un altre thriller ms de Johnnie To, la distncia irnica s'apodera de sobte de les seqncies d'acci quan un Johnny Hallyday amnsic per culpa d'una bala allotjada al seu cap ha d'acabar la revenja comenada intentant recordar a qui ha de matar (el perqu, llavors, ja importa poc). A "Manila", dirigida a quatre mans per Adolfo Alix Jr. I Lav Daz, el retrat d'una ciutat esquizofrnica importa ms als directors que les dues histries que narren, ambdues protagonitzades per Piolo Pascual. Aix, les dues parboles moralitzants incloses al dptic retraten Manila com un lloc on conviuen les esttues de sants amb els transvestits , les drogues amb les Verges i la misria amb la brutalitat policial.

2- El passat, segons el recent cinema asitic, marca a foc l'esdevenir de les nostres vides. Aquest passat pot transportar-nos el record d'un amor perdut, com a "The Weaving Girl", de Wang Quan'an, melodrama de dona amb cncer terminal que tots hem vist alguna vegada, per que amaga un as a la mniga en el viatge que la malalta emprn cap a Beijing per veure per ltima vegada a qui va ser el seu primer gran amor. Wang Quan'an treu a collaci els tpics ms recognoscibles del cinema asitic: cocci lenta del drama, gust pel minimalisme, gotes de protesta social davant el gegant industrial i una sensible (per previsible) posada en escena. D'incapacitat per sorprendre pateix tamb Hong Sang-soo, que ve fent variacions sobre la mateixa pellcula des de fa anys. A "Like You Know it All", la comdia sembla pesar ms que el drama, i amb cert sarcasme se'ns enfronta a les vivncies d'un director de cinema que s convidat a fer de jurat en un festival i desprs a donar una xerrada a un institut de l'illa de Cheju. All es retroba amb qui va ser el seu primer amor per descobrir que la seva prdua el va condemnar per sempre a la desafecci. Hong Sang-soo es torna a penjar l'etiqueta de Woody Allen core i, com el mestre de Manhattan en les seves pitjors poques, repeteix l'ofert en moltes ocasions.

Tamb el passat aixafa les vides d'una jove i el seu cunyat a "Paju", primer llargmetratge de la coreana Park Chan-ok. Un desafortunat accident domstic unir les vides de Jun Sik i d'Eun Mon, la germana de la seva parella. La veritat sobre l'infortuni haur de conviure amb el creixent sentiment que sorgeix entre ambds. Jun Sik, qui ja sap el que s arrossegar la culpa sobre les esquenes, preferir amagar la realitat que condemnar la seva cunyada. "Paju" s un notable drama de temporalitat fragmentada en el qual un flash-back ubicat hbilment a meitat de la trama, respondr tots els dubtes plantejats fins al moment. La gran virtut de l'pera primera de Park Chan-ok s precisament la seva capacitat d'obrir i tancar diverses trames i de parlar de la culpa amb responsabilitat i sense maniqueismes.

Notcies - Cinema Catal . NET
Cartell de la pellcula Paju, dirigida per Park Chan-ok i una de les sorpreses ms agradables del primer cap de setmana del BAFF 2010"


lectures: 1018

Gerard A. Cassad

3 de maig de 2010


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small