cinema catal� . caT
Notícies anteriors
ADOLESCENTS I RARESES

Passat lequador del Festival s impossible no deixar-se sorprendre per lexcellent afluncia de pblic, que enguany est desbordant les expectatives ms optimistes. No ser difcil superar la barrera dels 20.000 espectadors dedicions anteriors, especialment si tenim en compte que el cap de setmana del BAFF Anime ja en sumar a aquesta xifra un nombre considerable. Per enguany, fins i tot les sessions intersetmanals esgoten, com va succeir ahir al vespre a la projecci de Au Revoir Taipei a lAribau Club, tots els seients disponibles. El boca-orella i lapogeu de les xarxes socials sem presumeixen com dos dels factors determinants daquest envejable xit, motiu sens dubte dalegria pels qui estimem des de fa anys el BAFF.

ADOLESCENTS:
Si laltre dia ja parlvem de Parade, notable retrat costumista dun jovent en crisi al Tokio del segle XXI amb desenlla desestabilitzador, els adolescents continuen protagonitzant moltes de les propostes del BAFF aquest any, gaireb sempre reflectint dun mode allegric lesperit generacional duna societat atordida. Davant les incerteses de la postmodernitat, un senzill click pot convertir un jove normal i corrent en un assass. s el que li succeeix al protagonista de At the End of Daybreak, del malaisi Ho Yuhang, matussera justificaci dun crim i excellent exemple dun cineasta superat per una histria que s incapa dabordar. Tot i un inici prometedor i una ptima dosificaci dels esdeveniments, Yuhang acaba per perdres en la trama quan ha de reflexionar sobre el post-assassinat i pensar un dest convincent per al seu protagonista.

Molt ms estimable s Where are you? del japons Masahiro Kobayashi, punyent drama al voltant dun jove de 16 anys que ha de fer-se crrec de la seva vida i assumir responsabilitats que el superen desprs de la mort de la seva mare. Esgarrifant metfora del moment actual de crisi econmica mundial (tot i que al Jap aquesta tingui un pes menor que a Occident), en la qual Kobayashi roda al jove Ryo (interpretat pel seu propi fill) enganxant la cmera a les seves esquenes i amb una pausa trasbalsadora que acaba traslladant a lespectador langoixa del protagonista, superat pels deutes i per la fam. Where are you?, per, no assoleix la perfecci per lextenuant allau de desgrcies, potser un xic afectades, i per un desenlla contra tot pronstic optimista que converteix en messinic el personatge ms detestable de tota la pellcula. Enfront el mal rotllo de les propostes anteriors, sentn lestima del pblic cap a Au Revoir Taipei, simptica comdia romntica sense massa pretensions i que aconsegueix entretenir a estones.

RARESES:
Prpies de ser exhibides en un museu sn algunes de les obres projectades en els darrers dies al BAFF, propostes arriscades i desconcertants amb millor o pitjor fortuna, per dignes de consideraci per la seva recerca de loriginalitat i la seva notable ambici. Aix, Independencia, del filip Raya Martin, ser probablement la pellcula ms interessant de tot el festival. Rodada en blanc i negre i a 23 fotogrames per segon, Independencia adopta lesperit dels orgens del cinema per narrar una senzilla aventura sobre els orgens dun poble. Amb ressons de Griffith, Guy Maddin i Terrence Malick, el film s tant un homenatge al cinema mut (del que copia la majoria de les seves tcniques narratives i esttiques) com un interessant exercici destil al servei del diari de fugida dun jove que escapa a la selva juntament amb la seva mare per acabar creant una famlia en un espai que considera segur enfront linvasor americ.

Tan excitant com Independencia s Mundane History, debut de la tailandesa Anocha Suwichakornpong, la proposta ms filosfica de tot el certamen. A priori sembla una minimalista narraci sobre la relaci entre un noi paraplgic i el seu cuidador, per de cop i volta sens ubica al cosmos i el film traspassa cap a un espai enigmtic des don sens vol parlar, des dun punt de vista metafsic, de lordre i el caos. Lesbocini narratiu que sapodera llavors de la pellcula acaba per transmetrens la idea de que, de la mateixa manera que lesclat duna estrella altera lordre de lunivers, un malaurat accident pot desestabilitzar lexistncia duna famlia. Lexplcit part que tanca el palimpsest ens evoca a lequilibri circular de la vida i de la prpia narraci.

Si complexa s la proposta de Suwichakornpong, dinintelligible haurem de considerar la del cineasta dSri Lanka Vimukhti Jayasundara. Between Two Worlds t un inici prometedor amb la caiguda al mar des del cel dun misteris personatge i el seu pas per una ciutat apocalptica on uns manifestants arrasen amb qualsevol rastre de capitalisme (fins i tot Mickey Mouse s apallissat pels insurrectes). Per la fugida cap a la selva del protagonista esgotar la narraci en un esdevenir de situacions inconnexes que tan sols es suporten pel preciosisme de les extiques imatges.

Notcies - Cinema Catal . NET
Cartell de Independencia, de Raya Martin, una de les propostes ms estimulants del BAFF 2010


lectures: 979

Gerard A. Cassad

6 de maig de 2010


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg

Comentaris dels nostres visitants:

estic totalment d'adord! independencia s un film que ens porta a la histria del cinema i Mundane History evoca molt ms enll del que veiem d'altra banda Between two worlds no em va acabar d'agradar gaire...
txell06-05-2010

per mi, de moment el millor del BAFF ha estat MOTHER, molt i molt GRAN!!!
Marcus Brody06-05-2010

Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small