cinema catal� . caT
Notícies anteriors
UN 63È FESTIVAL DE CANNES AMB SABOR CATALÀ

El 63è festival internacional de cine de Canes que tindrà lloc entre els dies 12 i 23 de maig tindrà una presència catalana d’altura gràcies sobretot a la darrera pel·lícula de Woody Allen, exhibida fora de competició, sota apadrinament novament de la totpoderosa empresa catalana Mediapro dirigida per Jaume Roures, al costat d’altres productores nacionals i estrangeres. Woody Allen presentarà “You will meet a tall dark stranger” amb rodatge londinenc i repartiment encapçalat per Anthony Hopkins, Naomi Wats o Antonio Banderas després de la clausurada aventura barcelonina que va significar “Vicky Cristina Barcelona”.

Però el gran afortunat de la present edició ha estat Lluís Miñarro al davant de la productora Eddie Saeta especialitzada en cinema d’autor al col·locar dos títols en les dues seccions més importants. D’una banda, al costat d’una extensa coproducció internacional, l’empresa catalana Eddie Saeta ha contribuït en la gestació de la finalment escollida per competir en la Secció Oficial “Uncle Boonmee who can recall his past lives” del tailandès Apichatpong Weerasethakul, nova esperança blanca del cinema emergent; i de l’altra, participant activament i majoritàriament en el darrer llargmetratge del centenari director portuguès Manoel de Oliveira, “O estranho caso de Angelica” amb protagonisme de Pilar López de Ayala, seleccionada en la gran secció paral·lela Un Certain Regard.

Si bé queda meridianament constatada la fortalesa d’una indústria catalana en forma, emprenedora i en expansió a través dels títols esmentats; de fet, el gran triomf del cinema català arribaria certificat per la presència del nostre realitzador mimat a Canes, Albert Serra, en el jurat Cinéfondation i dels curtmetratges, assegut al costat del canadenc Atom Egoyan o l’actriu francesa Emmanuelle Devos. També hi haurà una nombrosa participació catalana en el marc del Mercat on es podran veure algunes produccions catalanes actuals de cara a la seva exportació com les acabades d’estrenar “Viatge màgic a Àfrica (3D)” del periodista Jordi Llompart o “Pájaros de papel“ d’Emilio Aragón al costat, per exemple, de la superproducció paneuropea “Herny IV” de Jo Baier. També està anunciada la compareixença del director barceloní Jaime Rosales en la secció Atelier amb el seu projecte “Sueño y silencio” així com l’arribada del director Bigas Luna acompanyat d’Elsa Pataky per oferir metratge inèdit del seu darrer projecte “DiDi Hollywood”.

El festival s’obrirà, com no podia ser d’altra manera, amb una superproducció, encara que fora de competició, com “Robin Hood” de Ridley Scott en què l’acció, les aventures i l’espectacle estaran garantits en una mostra de la millor tradició del cinema nord-americà més comercial. Aquesta manera de començar la gran festa mundial del cinema de Canes serveix per incorporar el percentatge obligatori de glamur, oferir les dosis necessàries d’entreteniment i, també, retre submissió a un exitós model global de consumir cinema patentat per la indústria de Hollywood. Però com si es tractés d’un trastorn de personalitat, la direcció del festival aposta, com sempre, pel possible millor cinema d’autor mundial tot cercant nous descobriments, consolidant confirmacions de valors en alça i, també, recuperant glòries passades; relegant el cinema nord-americà en competició a un únic títol, “Fair game” de Doug LIman amb un Sean Penn que va presidir el festival fa un parell d’anys.

Dins d’una enrevessada i prolífica Secció Oficial conformada per 18 títols - als quals s’hi ha d’afegir la incorporació in extremis del britànic Ken Loach amb la seva personal visió del conflicte iraquià de la mà, novament, del seu inseparable guionista Paul Laverty a “Route irish”- destaquem la connexió barcelonina inscrita en el film “Beautiful” del mexicà Alejandro González Iñárritu amb un estel·lar Javier Bardem. Predomina una Secció Oficial amb accent francès des del veterà Bertrand Tavernier amb “La princesse de Montpensier”, passant per Rachid Bouchareb amb “Hors la loi” fins el treball de dos actors passats a la direcció com són Mathieu Amalric amb “Tournée” o Xabier Beauvois amb “Des hommes et des dieux”. I s’intueix una reconquesta oriental amb el retorn al cinema de gènere policial del japonès Takeshi Kitano amb “Outrage” al costat de Lee Chan-dong, Im Sang-soo o l’abans citat Apichatpong Weerasethakul. Resulta paradoxal o simptomàtic la invitació a un marginat dins del cinema espanyol Víctor Erice per compartir jurat al costat de Tim Burton, en qualitat de president, quan el cinema espanyol roman foragitat de les grans seccions del festival.

Notícies - Cinema Català . NET
Una escena del film Uncle Boonmee who can recall his past lives, del tailandès Apichatpong Weerasethakul


lectures: 1330

Joan Millaret Valls

13 de maig de 2010


Comparteix la notícia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a màxim pots omplir 255 caràcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small