cinema catal� . caT
Notícies anteriors
DE LA IDEA AL FILM. EL GUIN CINEMATOGRFICO: NARRACIN Y CONSTRUCCIN. JULIO DIAMANTE. EDICIONES CTEDRA. COLLECCI SIGNO E IMAGEN

Aquest llibre en qu el guionista i cineasta Julio Diamante mirar enrere per analitzar i reescriure el seu propi treball com a guionista s una eina immillorable per ajudar a valorar lescriptura dun gui cinematogrfic. Aquest pas previ i, sovint indispensable, per saltar a la realitzaci en qu es materialitza la transformaci duna idea en material cinematogrfic, sovint ha restat oblidat o bandejat de banda, com si fos literatura dolenta, menys quan hi havia algun reputat escriptor. Aqu es posa de manifest el carcter hbrid i esquiu del gui que es mou entre la pura fabulaci literria i, tamb, el que marca la pauta visual dun film a travs de lexposici detallada de la posada en escena i el muntatge. El llibre ofereix una mostra prctica del treball creatiu dun cineasta en una poca difcil dindstria precria i censura inoportuna travs dels diferents exemples que proporcionen el gui literari, el gui tcnic o els tractaments diversos.

El llibre, que compta amb un prleg de lestudis Santos Zunzunegui i una introducci del cineasta Jos Luis Borau, ofereix en el seu primer captol un estudi general i histric sinttic i clarivident sobre les condicions de la transformaci duna idea en un gui destacant les possibilitats dun origen literari, teatral, potic i, especialment, el problema de les adaptacions. Tamb planteja les dificultats de lofici de guionista en qu sovint cal tenir present lestructura narrativa de la pellcula, la seva adscripci genrica, lesbs i construcci dramtica dels personatges, la focalitzaci de la histria, la irrupci del so o el treball amb lespai i el temps delimitant seqncies i segmentant lacci. Julio Diamante ofereix la informaci justa i clara sobre la tcnica de redacci del gui cinematogrfic.

En la segona part del llibre sanalitza la seva prpia obra prctica iniciant-se amb un film-assaig com a projecte de final de carrera, Antes del desayuno (1954), seguit del seu apropament a la figura del pintor Velzquez en un migmetratge subdividit en tres parts. Desprs arriba el reps duna part de la seva filmografia amb lestudi de Los que no fuimos a la guerra (Cuando estall la paz) del 1962i la publicaci del seu gui tcnic; ledici del tractament de Tiempo de amor (1963); es segueix lexemple de El arte de amar (1965) amb la transcripci del seu propi gui literari; i per acabar es publiquen tractaments parcials de seqncies de Helena y Fernanda/Neurosis (1970), lescaleta del seu film documental sobra la vida i lobra del bailaor Vicente Escudero (1968) o el primer tractament del llargmetratge Carmen (1975) que transmet pel flamenco.

Per concloure el llibre, el mateix Julio Diamante redacta un sinttic epleg on resumeix els seus consells prctics adreats a tots els guionistes de cara a la seva complerta formaci. Un llibre finalment honest i prctic, despullat de tecnicismes, dogmatismes, modes o elaborats conceptes, que molt b resumeix en paraules el mateix Borau Aquell amor, i lafany per resultar til per damunt de qualsevol altre propsit, oferint estructures, temes i conclusions fcilment accessibles per al consultant grcies a ls dun llenguatge precs per senzill, constitueixen sense cap mena de dubte el principal i ms estrany valor del llibre.

Notcies - Cinema Catal . NET

lectures: 886

Joan Millaret Valls

7 de setembre de 2010


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small