cinema catal� . caT
Notícies anteriors
BAFF (1998-2010): CRNICA DUNA MORT NO ANUNCIADA

La notcia saltava la setmana passada, copsant els espais ms minsculs dalguns mitjans de comunicaci i, per tant, passant per molts completament desapercebuda. 100.000 Retinas plega, o el que s el mateix: tan el Cine Ambig com el Festival de Cinema Asitic de Barcelona ens abandonen. Dues de les propostes ms interessants per als amants del cinema a Barcelona desapareixen, deixant un buit difcil de substituir. Un espai que sembla que es vol comenar a reomplir: la primavera de 2011 sinaugurar la primera edici de Cinemart, el festival de cinema dautor que cercar captar latenci daquells cinfils que per les mateixes dates estaven acostumats a fer cua a les portes de lAribau (o del CCCB) per a descobrir el bo i millor de la recent producci cinematogrfica asitica.

Per comenar a fer boca, el mes que ve es celebrar lOFF CINEMART, prvia del festival on es projectaran algunes de les pellcules ms interessants del panorama alternatiu dels darrers temps. De moment ja es coneixen dos dels ttols inaugurals: Tokyo Sonata (Kiyoshi Kurosawa, 2009) i Tourne, premi al millor director a Cannes 2010 per a Mathieu Amalric. Per cert, darrera del Cinemart shi troba Carlos R. Ros, un dels dos membres fundadors de 100.000 Retinas. El mateix Ros confessava la setmana passada al diari Avui que, malgrat la influencia negativa que la crisi econmica hagi pogut tenir en les arques del festival, els motius de ladu sn ms aviat personals: s el final d'una etapa de 100.000 Retinas, l'entitat organitzadora, i no hi ha hagut ofertes ni un acord que en permeti la continutat.

El BAFF ens deixa desprs de dotze anys que han servit per a que ms de 100.000 espectadors (s, irnicament aquesta s la xifra final) descobrssim la obra de cineastes com Naomi Kawase, Tsai Ming-Liang o Brillante Mendoza. Dotze edicions i ms de 500 pellcules projectades, de les quals, a mode depitafi, en destacarem cinc, no necessriament les millors ni les ms interessants; nicament representen la selecci personal daquest humil cinfil orfe, des davui, de sake i dumplings:

SHARA (Naomi Kawase, BAFF 2004): La pellcula que ens va descobrir lara fonamental Naomi Kawase. Radiografia duna prdua i del dol duna famlia davant linexplicable. Duna sensorialitat exquisida, el relat de Shara es trenca de sobte per aturar-se en la celebraci, als carrers i sota la puja, de la festivitat de Jizo, en un daquells moments de sublimitat que tan sols els grans mestres poden assolir.

NADIE SABE (Hirokazu Kore-eda, BAFF 2005): La gran obra mestre del millor cineasta contemporani. Un relat basat en fets reals, que per a qualsevol altre director seria matria en brut per a un melodrama lacrimgen, i que Kore-eda converteix en el desolador i intimista retrat duna infantesa condemnada a loblit.

. SYNDROMES AND A CENTURY (Apichatpong Weerasethakul, BAFF 2007): El director de moda ens brindava fa tres anys una de les seves pellcules ms rodones i alhora ms inabastables. Un relat fragmentat en dues meitats, on les situacions semblen condemnades a repetir-se tot i que canvin les persones. Enigmtica i encisadora.

. LOVE EXPOSURE (Sion Sono, BAFF 2009): Grandiloqent, excessiva, barroca, surrealista... en ms de 4 hores, Sion Sono brinda una de les variacions del boy meets girl ms estimulants dels darrers temps. Una gran tragdia grega postmoderna on hi tenen cabuda les sectes religioses i el voyeurisme, la comdia i el drama, lacci i el gore.

VISAGE (Tsai Ming-Liang, BAFF 2010): La pellcula ms criticada de Tsai Ming-Liang s una preciosa oda dun cineasta als seus referents i als fantasmes que poblen el seu imaginari. Sensual, suggerent i filmada amb majestuositat, laventura den Tsai al Louvre representa el punt de no retorn dun dels directors ms genials que el BAFF ens va descobrir.

Notcies - Cinema Catal . NET
El Drio d'Or, el mxim guard que el BAFF
entregava any rere any

lectures: 929

Gerard Alonso Cassad

23 de novembre de 2010


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg

Comentaris dels nostres visitants:

Aquest fet s una veritable llstima, gran article.
Roc23-11-2010

Si continuen aix ens quedarem sense festivals especialitzats, sembla que noms interessa el cine comercial i el malet 3D!
Olga23-11-2010

quina pena
Cesc23-11-2010

No mho puc creure. Amb les cues i ambient de cinema que sorganitzava..
Andrs23-11-2010

Amb la defunci del BAFF tots perdem alguna cosa nostra. Per l'alegria s que els seus impulsors segueixen actius amb noves propostes per mostrar ms cinema invisible en sales. Es tanca una porta per s'obra una nova finestra.
joan millaret24-11-2010

Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small