cinema catal� . caT
Notícies anteriors
ANDREI TARKOVSKI. AUTOR: CARLOS TEJADA. EDITORIAL CTEDRA. COLLECCI SIGNO E IMAGEN/CINEASTAS

Nova aportaci bibliogrfica a lestudi i anlisi de la curta per complexa i inabastable filmografia del realitzador rus Andrei Tarkovski que ens va deixar amb un bell, profund i contemplatiu film testamentari, Sacrificio (1986). Tarkovski s autor duna filmografia carregada de misteri, a vegades inaccessible, indesxifrable, un aparent jeroglfic visual, en paraules del propi autor. Un estudis que intentar aleshores desxifrar-la sense promulgar veritats absolutes ja que la rica obra de Tarkovski sovint est ms a prop de la poesia, amb els enigmes que emanen del subconscient, que de la prosa, amb la literalitat dels fets i les accions.

Tarkovski representa un cinema de la modernitat que aporta una nova sensibilitat de difcil encaix dins del plural cinema europeu dels anys setanta i vuitanta. Lobra flmica de Tarkovski es podria encabir dins dun cinema humanista, dinquietuds existencials i espirituals, dedicat a lestudi i exploraci de la condici humana. Aix mantindria certa afinitat amb realitzadors com el suec Ingmar Bergman o el dans Carl T. Dreyer, exponents duna cinema darrels nrdiques que al final tamb acolliria al director rus durant el seu exili.

En les seves pellcules, Tarkovski atorga una importncia cabdal als elements naturals, cas de laigua que apareix obsessivament en el seu treball fantstic i de cincia ficci Stalker (1979). Sn matries primeres i essencials carregades de simbologia que lautor intentar desentrellar resseguint El diccionario de smbolos de Juan Eduardo Cirlot o les formulacions de Carl Gustav Jung, com la que gira al voltant de linconscient collectiu.

Un cinema de grans preocupacions esttiques que arribaria fins a la preeminncia en la realitzaci a base de plans-seqncia per fer desaparixer prcticament el muntatge convencional a la recerca del ritme intern dins del propi pla. Unes inquietuds tiques i formals que ell mateix formulari en el seu imprescindible llibre Esculpir el tiempo, citat sovint en el llibre de Carlos Tejada.

Lautor fa tamb un anlisi de la utilitzaci de la msica aix com de la banda de sons i sorolls, o de les estructures narratives que utilitzaria el director de Solaris (1972). El llibre dedica tota la seva segona part a fer un seguiment extens, detallat i cronolgic de les pellcules que conformen lesplndida i perdurable filmografia del cineasta rus.

Notcies - Cinema Catal . NET


lectures: 1166

Joan Millaret Valls

15 de desembre de 2010


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg

Comentaris dels nostres visitants:

SOLARIS es una de las mejores pelculas de todos los tiempos
Gabi15-12-2010

Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small