cinema catal� . caT
Notícies anteriors
UN MTODO PELIGROSO ENFRONTA PERILLOSAMENT JUNG CONTRA FREUD I ENS EXEMPLIFICA UN MTODE EFECTIU

Crear una pellcula sobre Freud i els primers psicoanalistes s perills, sigui quin sigui el mtode utilitzat. Es podria caure fcilment en la caricaturitzaci del personatge o en un dels molts altres biopics somnolents i poc atractius pel pblic. Afortunadament, estem parlant d'un film dirigit per David Cronenberg i ell s perfectament capa de donar-li, a la histria, l'enfocament necessari sense caure en convencionalismes, arguments eixelebrats o drames lleugers.

Un mtodo peligroso t lavantatge de disposar duna gran trada de protagonistes que ens regala interpretacions tan excepcionals com la de Keira Knightley, que est especialment aclaparadora en el seu paper. L'actriu s capa de mostrar l'evoluci psicolgica d'una dona, Sabrina Spielrein, a travs dun progressiu canvi perceptible tan en la seva postura corporal, com en la mirada i expressi facial. Viggo Mortensen i Michael Fassbender broden els seus papers. El primer repeteix sota la direcci de Cronenberg i ens encisa amb un Freud ferm, despietat i dogmtic. Fassbender, per la seva banda, es consolida com un dels valors en ala del cinema actual i s un convincent, apassionat i alhora temors, Carl Jung.

El film est fonamentat en els dilegs per no per aix resulta lent o ensopit. Les enginyoses, fluides i apassionants xerrades entre els personatges, sn les que marquen el ritme. Els dilegs sn els qu generen torbaci per alhora resulten apassionants. Aix mateix, els moments de tensi sn escassos i ms aviat letrgics, sense cap explosi del conflicte en el transcurs del metratge. Aquest punt produeix una sensaci de gran intensitat en leclosi inicial per dexigua excitaci final.

A A Dangerous Method es parla sobretot de sexe, i no sense motiu, ja que aquest era un tema central en els estudis de Freud. Ara b, el film es converteix, flegmticament, en un maremgnum democions que tamb ens parla d'ambici, ignorncia, traci i erudici. Tamb aborda temes que segueixen sent tab avui en dia: el maltractament infantil i el masoquisme es posa sobre la taula i els psicoanalistes mostren les seves cartes sobre aix. Lespectador agraeix que no hi hagi espai per escenes cruentes i explcites.

El film ens mostra com les nostres creences, ideologies o preferncies no tenen cap valor per si mateixos. Sn expressions condicionades pels signes circumstancials i la conjuntura cultural viscuda, en la nostra naturalesa ms animal. Si aquestes expressions s'adapten amb xit pel collectiu, ens sentirem satisfets i se'ns qualificar de ciutadans constructius. Sin, ens considerarem inadaptats i la mirada imperant far de nosaltres uns monstres.

Essent la morbidesa mental -i fsica- el substrat central del gruix de l'obra cronenbergiana, la realitzaci d'una pellcula sobre els pares de la psicoanlisi sembla fruit d'una evoluci lgica de la trajectria del cineasta canadenc. Ara, aix s, passem de la modificaci de la carn a la modificaci del comportament. Desprs de Promesas del este, Una historia de violencia i Spider, on ens endinsava en la psicolgica ms truculenta de cada personatge, ara lexposa i lanalitza a travs duna de les branques de la cincia.

Cum laude per la banda sonora on no cal ni presentar el seu compositor, Howard Shore. Aqu no deslliga una banda sonora altisonant com la dEl senyor dels anells, El aviador o Gangs of New York, per es redimeix al paper i ens musica un ritme resolut, de notes frugals, que ens faran enganxar lorella al transductor durant tota la cinta. Pels amants daquest compositor canadenc, podreu escoltar-lo aviat en tota la seva magnificncia a Hobbit, de Peter Jackson.

La pellcula sembla fora perpendicular si la referim a Cronenberg per no tant quan mencionem al guionista, Christopher Hampton. Al cap i a la fi, a Las amistades peligrosas (1988), Carrington (1995) o Expiacin(2007), Hampton ja va tractar els temes de la coerci social, la repressi d'all ms autntic de nosaltres mateixos i la seva possible transsubstanciaci mitjanant l'exercici de la creaci, si ms no epistolar. Aquesta fora centripeta es nota dins del film pel que no pot desmereixer tamb a lartfex principal de lobra.

Tot i tractar-se d'un gui ali adaptat per Hampton sobre la seva prpia obra teatral-, Un mtodo peligroso ret moltes de les claus del cinema de Cronenberg. Sobretot en referncia al trbol triangle exposat. L'exploraci de les complexes i dinmiques relacions entre Carl Jung, el seu mentor Sigmund Freud i la pacient Sabina Spielrein, es presten a un estudi intellectual sobre les pulsions humanes, que no obstant aix, el director no dissecciona amb la precisi esperada.

Peter Suschitzky resol una fotografia funcional per no convencional. El collaborador habitual de Cronenberg i conegut pels seus treballs a Star Wars Episode V: The Empire Strikes Back, Mars Attacks o El hombre con la mscara de hierro, ens exposa una fotografia amb llenguatge prpi. El to griss en moments dhistria contrasta amb la calidesa en els moments de jovialitat entre els amants. No s dels millors treballs de Suschitzky per aprova amb bona nota i no decau en la tonalitat de lepicisme o la contingncia histrica.

El film, nominat als globus dor (millor actor secundari per Viggo Mortensen), es constitueix com un bon drama d'poca, que dinamita l'esttica del teatre filmat per oferir un delicat viatge al fons dels orgens de la passi. Sacsejant qualsevol romanent polsegs de les obres dpoca, la pellcula aborda espinosos assumptes psico-sexuals i problemes d'tica professional amb una franquesa que resulta completament contempornia i aquest ltim punt, pot semblar tan antagnic com innovador.

La perfecci formal i clssica, assolida per Cronenberg des de fa ja cert temps i l'excellent disseny de producci, no pot amagar notries mancances en la histria, narrada pel cineasta canadenc amb la seva habitual sobrietat i coherncia, per tamb de forma una mica superficial i difana (tan sols en les escenes sadomasoquistes surt el Cronenberg ms pertorbador), i s que a l'autor dincontestables clssics com La Mosca o Crash, potser li escau molt millor la foscria i el tractament instigador de la violncia.

Notcies - Cinema Catal . NET
Keira Knightley i Michael Fassbender a Un mtodo peligroso


lectures: 740

Una crtica d'ric Antonell

27 de desembre de 2011


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg

Comentaris dels nostres visitants:

m'ha deixat bastant freda... esperava ms de Cronenberg
Olga27-12-2011

doncs si olga, una mica freuda... :-)
joan oliver28-12-2011

jo no estic d'acord, s un film arriscat que el mestre canadenc porta al seu terreny d'investigaci elaborant un excellent document analtic del comportament hum
Roc28-12-2011

si Roc, xo per mi un bon doc analitic es Match point sense ser tan freda i haver de presentar un trio de psicoanalistes
jfoxu28-12-2011

Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small