cinema catal� . caT
Notícies anteriors
ALFRED HITCHCOCK. AUTOR: JOS LUIS CASTRO DE PAZ. EDITORIAL CTEDRA. COLLECCI SIGNO E IMAGEN/CINEASTAS

La present reedici del llibre de lestudis Jos Luis Castro de Paz sobre el mestre Alfred Hitchcock reposa sobre lestudi de lencaix del fams cineasta britnic en un sistema tan codificat com el sistema destudis de Hollywood. Hitchcock arriba als Estats Units lany 1939, de la m del productor David O. Selznick, desprs duna fructfera etapa en el cinema silent i dels anys trenta del seu propi pas dorigen. El director de Rebeca (1940) es troba en un pas dacollida en el qu la seva indstria cinematogrfica est en plena transformaci, sobretot en el perode bllic i la immediata postguerra, grcies a canvis tecnolgics i el progressiu desmantellament del sistema destudis. Hitchcock viur un procs semblant al daltres cineastes europeus emigrats a Hollywood, els quals ingressen en el model de representaci tradicional del cinema clssic, tot intentant forar-lo. Aix que aquest volum sempre t present la influncia ineludible dels moviments de la histria aix com la importncia de les idees esttiques i els reptes i experiments tcnics i formals tan desitjats pel director de La soga (1948).

Resulta evident que Hitchcock aporta una voluntat creativa i desafiadora a nivell de llenguatge que sabr aprofitar les esberles i fractures que est patint el inalterable sistema formal clssic per desembocar en una etapa senzillament magistral en els anys cinquanta. Lautor del llibre descriu en un primer captol els parmetres cinematogrfics del model de representaci clssica per veure a continuaci com el detallisme i perfeccionisme de Hitchcock sajusta en aquest model. Un cmode ajustament, sense arribar a subvertir el model, encara que mostrant una personalitat artstica clara grcies a un estil o una posada en escena de creixent modernitat en sintonia amb la tendncia manierista que havia pres el tardorenc cinema clssic els anys cinquanta i seixanta.

Un segon captol repassa lpoca muda i la transici al sonor del Hitchcock britnic per detectar un excs i un virtuosisme que desprs esclataria en la seva poca nord-americana. Un perode escassament analitzat i fora devaluat que, daltra banda, va ajudar a conformar les inquietuds formals del director grcies al conreu de nombrosos thrillers i films despies com El hombre que saba demasiado (1934) en qu ja forava els lmits narratius i visuals.

Evidentment, la seva estada a Hollywood en el context de la progressiva crisi del model clssic ocupa un bon espai en el llibre de Jos Luis Castro de Paz. Un ample recorregut que acaba en el seu darrer llargmetratge, La trama (1976), i que sempre busca les interaccions i transvasaments entre lestil hitchcocki i el seu gust per lexcs i el model gens hermtic del cinema clssic. Lautor dedica un considerable espai a tocar el Hitchcock televisiu i tamb du a terme el decoupage, lanlisi, duna breu seqncia del film mtic Vrtigo (1958) per posar en evidncia la seva complexitat textual. Un llibre molt recomanable que serveix per aprofundir i pensar lobra de Hitchcock tot defugint els llocs comuns i els manuals acumulatius que tan sols es dediquen a reescriure i repetir el que ja sha dit.

Notcies - Cinema Catal . NET


lectures: 608

Joan Millaret Valls

19 de març de 2012


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg

Comentaris dels nostres visitants:

Hitch: sempre el ms gran
Roc19-03-2012

l'altre dia a La 2, van emetre un gran documental sobre el mestre!
Marina20-03-2012

Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small