cinema catal� . caT
Notícies anteriors
LES HERBES D'ALAIN RESNAIS DESPRENEN UNA AROMA ENIGMTICA QUE PROBABLEMENT CAPTIVAR MS D'UN REMUGANT DEL SET ART

Las malas hierbas (Les herbes folles) s lltima pellcula dAlain Resnais, un dels artfexs de la Nouvelle Vague - ara octogenari - que va rebre el premi especial del jurat per la seva trajectria en el Festival de Cannes, edici del 2009. All s'esperava que obtingus altres guardons com la Palma d'Or, a la qual optava, per no va ser aix. Tampoc en els premis Csar del 2010 va obtenir cap dels quatre premis pels quals competia: pellcula, gui, fotografia i muntatge.

La cinta cont elements presents en altres obres icniques del director francs com sn Hiroshima Mon Amour (1959), Smoking/No Smoking (1993) o L'Any Passat a Marienbad (1961): un amor inesperat, laflicci d'experincies passades, la incertesa sobre la durabilitat o la passi ms genuna. Una srie de constants eternes sobre l'amor que Resnais ha sabut manifestar al llarg de la seva trajectria i que ha sabut plasmar a travs dun contemporani i remodelat cinma vrit.

En el seu darrer film tot gira al voltant d'un singular incident i s que el gui de Las malas hierbas est basat en la novella L'incident, de Christian Gailly, en el qual Marguerite, una dona madura interpretada per Sabine Azma -actriu fetitxe de Resnais- perd la seva cartera desprs d'un robatori. Georges, encarnat per Andr Dussollier -un altre actor recurrent en l'obra del director francs- troba l'objecte i comena a obsessionar-se de forma compulsiva amb Marguerite, fins arribar a cotes duna obstinaci nociva per a la salut.

Sorprn la superposici de plnols (reflexos de la realitat) sobre la veu en off del narrador, a mesura que va descrivint, per contrasts, els estats del lmit existencial. Amb aquests innovadors elements, el director gal controla la temporalitat, la metfora metafsica i el psicoanlisis ms sartre. Per tant, encertat recurs narratiu que a travs de l'estructura de vinyetes determina els lmits dun relat subjectivista i onric dun absurd el ms existencial.

Destaca l'acurada fotografia a crrec d'Eric Gautier, que ja havia explotat la seva vena artstica a films com Diarios de Motocicleta (2004), Paris, Je Taime (2006) o Hacia rutas salvajes (2007). Els colors fosforescents de Gautier se succeeixen sense transicions i es fonen lentament, contrastant sempre amb un encisador ventall de tons saturats. Tot aix sumat a un s permanent de filtres difusors que esborrallen els contorns de la imatge i li donen una aparena onrica al film, la qual cosa cala perfectament amb la histria que Resnais pretn explicar.

Entre altres elements positius, hi ha una banda sonora destil eclctic i sobri. Marc Snow, compositor americ nominat fins a 12 premis Emmy, ja ha estat reconegut per treballs com El dilema (1985), El precio de la venganza (1994) o Locos en Alabama (1999), dAntonio Banderas. Lameric ha buscat certs efectes de ruptura sincopats entre si, utilitzant estils musicals molt diferents d'una escena a una altra, sense caure en lelitisme i la tipicitat dun estil massa apegals o previsible, degut a lessncia pseudo-surrealista que desprn el film.

Les fluctuacions del narrador no sn l'nic recurs juganer que empra el director, que no es priva dincloure efectes d'aparena tosca, amb certa deliberaci, com els picture-in-picture on el protagonista simagina subtrames, les corregeix, i en recorda daltres. Les repeticions, la superposici dimatges o la reiteraci de dilegs sn altres elements ajogassats que Resnais utilitza per desenvolupar un joc de somnis amb diverses conclusions i finals que posen a prova l'espectador.

Avs als espectadors: no es tracta de trobar-li seny o lgica als fets narrats, o intentar percebre-la com una narraci clssica i comprensible, sin deixar-se arrossegar per la follia sobre la qual ens adverteix el ttol original. La traducci del ttol, encara que correcte, perd el sentit delirant que aquesta expressi t en francs (folles = boges) i que potser s'hauria traslladat millor si s'hagus optat per "Les herbes boges".

Sense arribar a les cotes dAfers privats en llocs pblics, aquesta s una pellcula trencadora i personal. Resnais mai ha estat un director fcil per si un artista amb un mn molt personal. s una pellcula romntica o un thriller psicolgic? s una pea avantguardista o una bogeria senil? Les males herbes no ha de ser compresa, sin sentida i absorbida. Sha de gaudir com la poesia kafkiana, com la rauxa i la bogeria que suposa l'amor. Vista aix, s fascinant i bellssima.

Malgrat la seva edat (89 anys) i la seva extensssima trajectria, Resnais demostra que encara hem de tenir-lo en compte, en especial quan tinguem ganes de trencar amb la monotonia ensopida i d'intencions que la resta de ttols ens ofereixen a la cartellera. Estem davant de pur cinema, cinema del desig i lirracional ms hilarant. s cert que la bojor suposa un plus de perillositat per el film aporta imaginaci i postmodernitat al mn del celluloide, valors que lamentablement tamb es troben en crisi.

Notcies - Cinema Catal . NET


lectures: 669

Una crtica dric Antonell

7 de maig de 2012


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg

Comentaris dels nostres visitants:

peli esplendida
marc07-05-2012

encara la fan al cine?
j.matari07-05-2012

S, encara la podeu veure als cinemes Melis: http://www.cinesmelies.net/pelicules.asp#1268
ric08-05-2012

Un Resnais potic i cinfil, per potser massa contemplatiu en s mateix...
Ari08-05-2012

Una delcia. Un vell director d'esperit eternament jove, valent i sense complexos. LLstima que hagi arribat tan tard! Jo la vaig veure al festival de Cannes'09 i ara estic frisant ja que torna a competir a Cannes'2012.
Joan08-05-2012

quina s la seva nova pellcula?
Olga08-05-2012

t un ttol bastant enigmtic i suggerent: VOUS N'AVEZ ENCORE RIEN VU i el cartell em sembla recordar que era alg tafanejant rera o davant del tel en un escenari. qui mira a qui? s un espectador? s un actor que mira la platea? teatre dins del teatre.
Joan08-05-2012

doncs pinta molt b; grcies!!!
Olga09-05-2012

Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small