cinema catal� . caT
Notícies anteriors
LHUMOR I EL GLAMUR CONQUEREIXEN CANNES 2012

La pellcula inaugural del dimecres 15 de maig Moonrise kingdom de Wes Anderson va complir perfectament amb la funci daportar ress meditic i alhora oferir unes bones dosis despectacle de qualitat. No cal dir que ens retrobem amb lestil propi de Wes Anderson, un estil ben reconeixible amb constants conegudes com lhumor i labsurd, el to surrealista que impregna els seus relats, la utilitzaci narrativa de la msica o la seva brillant i marcada posada en escena, cas dels perfectes i virtuosos desplaaments de cmera laterals que el distingeixen o els divertits plans fixos de mirada a cmera. La pellcula es troba ben propera al conte infantil o la faula inicitica sobretot pel protagonisme de dos nens que decideixen fugir del seu entorn per temptar i fundar el seu amor primerenc en una illa apartada. Lautor reivindica linnocent i festiu amor secret dels nens i el situa en un context prcticament fantstic i irreal grcies a la sublimaci i lembelliment de lestiu de 1965 a Nova Anglaterra tot recuperant i afegint un episodi histric com la tempesta ms devastadora mai vista a la zona. Tamb fa un retrat tragicmic de les dues famlies amb personatges impagables com lavorrit i distanciat matrimoni Bishop, conformat per Frances McDormand i Bill Murray, un personatge hilarant que fa dinterlocutor amb el pblic i que sempre apareix de forma ben singular, com emergint de la base de lenquadrament. En aquesta aposta per una comdia marciana de situacions delirants, moments de pura inventiva i enginy, grans acudits visuals la caseta inaccessible dalt dun arbre - o personatges absolutament estrambtics, cal apuntar al capit del campament dels boys scouts don sescapa el noi de trets castrenses i posat hiertic interpretat amb grcia per Edward Norton.

Lestrena mundial de Moonrise Kingdom del nord-americ Wes Anderson va atreure tots els flaixos de la premsa mundial ja que al costat del director van desfilar per la cobejada catifa vermella del Grand Thtre Lumire un dels repartiments ms glamurosos. Acompanyant els nens protagonistes hi havia el guionista Roman Coppola i els actors Bill Murray, Bruce Willis, Edward Norton, Tilda Swinton o Bob Balaban que exerceix de narrador a lombra en la pellcula -. Un altre moment meditic de la jornada inaugural ha estat la presentaci del jurat de la secci oficial que haur dentregar la preuada Palma dOr i que enguany est presidit per litali Nanni Moretti. El director itali pren el relleu de lactor Robert de Niro com a cap del jurat oficial i retorna a Cannes un any desprs dhaver competit amb Habemus papam i de formar part de la prpia histria del festival ja que ha estat un dels pocs guanyadors de la Palma dOr grcies al triomf de La habitacin del hijo (2001). La composici del jurat oficial consta daltres personalitats del mn del cinema com la directora britnica Andrea Arnold, els realitzadors Alexander Payne i Raoul Peck, les actrius Emmanuelle Dvos, Hiam Abbass i Diana Kruger, lactor britnic Ewan MacGregor i el fams modista francs Jean Paul Gaultier.

La segona pellcula exhibida a competici ha estat el film egipci After the battle del director Yousry Nasrallah que indaga en un cinema durgncia alimentat per lactualitat ms viva com s la recent revolta a Egipte que va fer caure el rgim de Moubarak amb les manifestacions de la plaa Tahrir. A partir de la televisada crrega duns genets sicaris del rgim als manifestants concentrats el 2 de febrer del 2011, el director intenta indagar en les possibles contradiccions de la revoluci i intenta resoldre tamb algunes qestions com els motius de la participaci daquests cavallers en la repressi. Ens trobem davant dun contrast social i poltic evident entre unes classes mitjanes i liberals - representades per la periodista protagonista -, i la famlia pobre dun barri humil dun genet de la crrega repressiva. El director estableix una atracci i una fascinaci de la dona envers aquest personatge absolutament oposat i de bella masculinitat mentre lhome defensa el seu tradicional ofici i es lamenta de la prdua de feina per la marxa dels turistes deixant unes pirmides despoblades.

Un dels grans encerts de la pellcula s connectar la ficci amb la immediatesa de realitat fsica de les autntiques protestes histriques per llstima que el final tot pren un caire propagandista, ben legtim daltra banda, per transmetre els valors de la revoluci democrtica i que els incrduls acabin prenent conscincia i sacabin convertint fins al propi sacrifici. Una benintencionada proposta, seleccionada per cobrir la dosis europea de comproms i solidaritat, i una realitzaci senzilla i extremadament austera que ha de tirar de veta de simbologia i metfores visuals com un mur sobre les pirmides o lelegncia del cavallers que ensinistren als cavalls per la dansa del trot i un estratgia que comena a resultar un xic molesta i que s haver de mostrar rostres preciosos per interpretar personatges desclassats o miserables, cas de la guapa dona del genet protagonista.

Notcies - Cinema Catal . NET
Els components del jurat Cannes 2012 (copyright AFP)


lectures: 658

Joan Millaret Valls (Enviat especial al Festival de Cannes)

18 de maig de 2012


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small