cinema catal� . caT
Notícies anteriors
JACQUES AUDIARD COMPLEIX EN L'ARRISCAT MELODRAMA DE ROUILLE I D'OS I ULRICH SEIDL NO PERDONA EN LA CORROSIVA PARADISE.LIEBE

Molta expectativa ha aixecat la darrera proposta del director francs Jacques Audiard, De rouille i dos, desprs del gran ress que va aconseguir lany 2009 en el mateix festival de Cannes amb Un profeta. La nova pellcula dAudiard sha presentat en el festival el mateix dia que sestrenava en sales a Frana i la veritat s que ha deixat un bon gust de boca. La pellcula explica la relaci, fruit de latzar, que sestableix entre una feli i guapa ensinistradora dorques dun Marineland, Stphanie (Marion Cotilard), i un pare desarrelat i sense feina, Ali (Matthias Schoenaerts), que ha de carregar el seu fill desprs dhaver estat deixat per la seva dona i installar-se a casa de la seva germana a la zona dAntibes.

Ens trobem en el terreny del melodrama de superaci amb una discapacitada fsica que ha de sobreposar-se a la seva nova situaci desprs de patir un greu accident a laqurium i buscar ajuda en aquest musculs pare de famlia que es dedicar tamb als combats illegals. Sestableix una estranya connexi sustentada en un registre semblant al de lexitosa comdia Intocable i que salimenta de lamistat creixent que sestablir entre una pacient impedida i el seu inesperat cuidador. La pellcula transmet lhabitual toc enrgic i vibrant de la posada en escena del director francs sense evitar la seva atracci per submns de violncia, renuncia al sentimentalisme i la concessi fcil a la llagrimeta intrnseca en aquestes histries, i es recolzar en lesplndid treball de latpica parella sense escatimar tampoc una pulsi sexual que redimensiona el seu companyarisme.

Marion Cotillard es mou com peix en laigua en un paper dabsolut llument en el dolors i difcil cam de vncer les dificultats i lactor Matthias Schoenaerts torna a desplegar el seu peculiar fsic corpulent i musculat per alhora capa de transmetre tota la fragilitat i vulnerabilitat de la seva situaci personal i familiar. No cal dir que el director francs sap explotar i rendibilitzar amb convicci els codis del melodrama de desclassats o marginats socials tot i que cap al final es deixi emportar per estudiades accions extremes de redempci personal del personatge mascul i cedeixi a certes resolucions finals fcils i complaents.

I si hi ha alguna pellcula que de moment ha renunciat drsticament a qualsevol complaena amb lespectador en el que portem de secci oficial, aquesta ha estat Paradies: liebe de laustrac Ulrich Seidl. El director de lesferedora i inclement Import export (2007) ara desenvolupa un retrat corrosiu i custic del comportament dunes turistes europees en una zona reservada de Kenya. Unes vacances idlliques i paradisaques mostrades en tot el seu patetisme a travs duna visi crtica de la pervivncia del colonialisme en el continent afric a travs del turisme residencial. Abans, el director austrac ha obert la seva pellcula amb un prleg protagonitzat per un grup de discapacitats psquics disfrutant en una atracci dautoxocs. Un moment desenganxat absolutament de la pellcula central per que alguna relaci deu tenir amb el comportament desinhibit dun grup de madures dones soles centreeuropees envers els africans esdevinguts simples comparses sexuals de les seves fantasies carnals o romntiques.

El director dinamita sense pietat les relacions nord-sud i sembla concebre el turisme blanc com una pervivncia ominosa del colonialisme i alhora dibuixa tamb una poblaci autctona que juga el seu paper de desitjable icona sexual de forma lucrativa per extreuren el mxim profit tot abandonat un continent a la misria i a viure de propines. Per ms enll daquest retrat contundent dun mn incomprensible fet de situacions a vegades absurdes i altres decididament insultants, tamb sembla emergir una profunda i desencisada radiografia de lenvelliment i la solitud creixent duna dona que acaba de descobrir la degradaci fsica en una zona paradisaca plena datractius i estmuls.

Daltra banda ahir dijous 17 es va inaugurar la gran secci parallela Una certa mirada amb la discutible pellcula xinesa Mistery de Lou Ye. El director xins fa un pomps i ridcul exercici de melodrama daires contemporanis amb un pare que porta una doble vida amb dues famlies paralleles i, a ms, una relaci adltera amb una tercera dona. El director combina de forma impossible aquest melodrama de caire ms aviat fulletonesc i de telenovella amb ingredients de thriller ja que lamant ser atropellada a linici de la pellcula per uns joves inconscients. A vegades, un t ms la sensaci de que el director es troba ms cmode en el cinema dacci a travs de la resoluci tcnica de latropellament inicial que desprs torna a recuperar i refer amb ls duna persistent pluja, lacci ralentitzada o lescabrositat duna agressi prvia. Tampoc podem passar per alt la intencionalitat del director de fer un film que serveixi de mirall de la transformaci duna moderna i occidentalitzada Xina en qu comportaments i maneres immorals semblen instaurar-se amb certa facilitat. Lloable propsit que acaba amb sac buit per culpa de lexcs i el desbordament de la trama fins a limpossible acumulant tamb forades dosis de thriller existencial a travs de lactuaci dun policia aclaparat que vol redimir-se.

Notcies - Cinema Catal . NET
Marion Cotillard i Jacques Audiard


lectures: 622

Joan Millaret Valls (Enviat especial al Festival de Cannes)

18 de maig de 2012


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small