cinema catal� . caT
Notícies anteriors
JAIME ROSALES NO RENUNCIA AL RISC A SUEO Y SILENCIO

En el marc de La Quinzena dels Realitzadors sha pogut veure la pellcula ms espanyola i catalana de entre totes les seleccionades a competir en les diferents seccions oficials i paralleles, Sueo y silencio del director Jaime Rosales. Daltra banda, una pellcula tampoc genunament espanyola o catalana ja que hi ha participaci francesa donant com a resultat prctic el rodatge en diferents pasos i que lingsticament es tracti duna pellcula parlada indistintament en francs, espanyol o catal. Ara que en un any amb escassa participaci espanyola en el festival de Cannes, destaca lxit que significa el retorn dun vell amic del festival com s el barcelon Jaime Rosales qui ja havia competit amb precedents treballs com Las hores del da Premi de la crtica internacional de La Quinzena dels Realitzadors el 2003 i La soledad secci oficial de Un certain Regard el 2007 -.

La proposta present de Jaime Rosales sembla una posada al dia dels temes i les formes de La soledad. Ara ens centrem en una nica histria esdevinguda un relat sobre la prdua dun sser estimat i el posterior perode de dol que el segueix. I a nivell formal aquesta depuraci de trama es trasllada tamb a lestil cinematogrfic de Rosales que radicalitza les seves formes tot privilegiant els habituals plans llargs, igual que els plans esttics, per ara treballant amb actors no professionals i composant amb una fotografia en blanc i negre.

Podrem dir que el film est composat per quatre blocs que es correspondrien amb la normalitat dins dun matrimoni composat per un arquitecte i una professora despanyol a Pars que tenen dos nenes; un segon moment podria apuntar-se en la prdua duna de les filles per culpa dun accident de cotxe elidit quan el pare i la nena estaven uns dies a casa dels avis al delta de lEbre, absolutament absent en la narraci, que desemboca en la vetlla en un tanatori i el consegent pla llargussim i rodat a distncia de lenterrament de la nena al cementiri de Montjuic; un tercer passatge seria la difcil convivncia de la parella per culpa de labsncia de la nena morta durant un llarg perode de dol i que afavoreix moments fantasmtics en un parc pblic en qu la mare sembla retrobar-se amb la nena; i un darrer bloc correspondria a la superaci del trngol amb un llarg pla-seqncia amb cmera mbil, amb una cmera ara que es desplaa i trenca la rigidesa i quietud de tota la planificaci de tota la pellcula, i que flota entre la gent en un parc parisenc per acabar retrobant el matrimoni recomposat i feli.

Aquest procs de quotidianitat, prdua, dol i reflotament consta tamb dun prleg en colors en qu apareix el pintor mallorqu Miquel Barcel dibuixant amb tcnica aquarella uns llangardaixos. I aleshores retrobem la mateixa pintura de Miquel Barcel al final de la pellcula en un nou episodi en colors, com una coda a lepleg resurreccional i harmonis de la pellcula, en qu el pintor esborra el motiu inicial diluint-ne les formes i els colors, destrueix lobra, i aleshores reconstrueix una obra neva damunt la vella, ref la pintura esbossant unes visibles creus negres, com un Glgota, i incorpora formes difuses com cristos en creu que reforcen admirablement el carcter religis o espiritual que adquireix la darrera proposta de Jaime Rosales. A ning se li pot escapar aquest ingredient ja que anteriorment hem vist tamb com en un pla anterior els personatges semblaven caminar damunt les aiges dun mar en calma dindubtables suggeriments evanglics o extrets directament duna tradici popular cristiana. Tamb resulta ressenyable la intromissi dun breu pla en colors, lnic dins del relat, i no en els marges com les pintures de Barcel, que sobresurt i destaca en un film de dolor i en blanc i negre, i que correspon al fragment en qu lavi de la nena ha visitat el lloc del mortal accident i es troba dins del cotxe. Un moment probablement aleatori que el mateix director afirmava desprs de la projecci al Thtre Croisette que no obea a cap intencionalitat prvia per que almenys queda clar que funciona com episodi de color associat a lesperana i a la vida enmig del pes aclaparador del dolor en blanc i negre.

Notcies - Cinema Catal . NET
Una escena de Sueo y silencio

lectures: 627

Joan Millaret Valls (Enviat especial al Festival de Cannes)

26 de maig de 2012


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small