cinema catal� . caT
Notícies anteriors
UN AMOUR DE JEUNESSE ES CONVERTEIX EN EL TERCER AMOR D'UNA MIA HANSEN LVE CAPTIVADA PER LA LITERATURA DEL S. XIX I LA NOUVELLE VAGUE

Quan Franois Truffaut comentava que les pellcules del dem serien actes d'amor ('Arts', nmero 169, maig del 1957), s'hagus sorprs al visionar Un amour de jeunesse, i s que aquell pronstic lhauria vist complert avui amb lautobiogrfica i tercera pellcula de Mia Hansen-Lve. La directora galla, a part de consagrar definitivament la seva autoria, tanca tamb un cicle, ats que ara es troba immersa en un drama de dues parts sobre l'escena musical house de la Frana dels anys 90, un canvi de registre important.

Camille (una Lola Crton plenament convincent en els diferents passos evolutius que viu el personatge femen) i Sullivan (un personatge "absent" encertadament interpretat per Sebastian Urzendowsky) conformen la parella denamorats. El seu amor s irracional, apassionat, fsic, possessiu, no entn de convenincies ni de futur. Sullivan, alhora que li xiuxiueja amor incondicional a la seva companya, prepara un viatge per Sud-amrica, una forma d'escapar d'una vida davant de la qual se sent esclau.

Aquest film amb menci especial al Festival de Locarno, s una pellcula clida i galanxona, per no candida. Toca la matria ms delicada, el primer amor, sense forar la mquina melodramtica. La grandesa d'Un amour de jeunesse s que no contempla el clssic sndrome adolescent. Per Mia Hansen-Lve, l'amor de Camille i Sullivan s genu, autntic i etern, ja que poden deixar enrere la seva condici de dependents i gaudir del lliure albir per no obliden la uni que els ha fet immensament felios.

Probablement, aquesta crnica que en moltes altres mans hauria resultat plmbia i xafogosa, amb Hansen-Lve funciona i s que la directeur amicale retrocedeix en el temps i es converteix en una pseudo-adolescent darrere de les cmeres. Daquesta manera, presenta una mise-en-scne ingnua i molt directa, sobrada de plnols senzills, amb un s de la msica extradiegtica i unes eines de transici d'all ms evidents. Hi ha molt pedigr i molt bouquet en aquesta obra de sorprenent senzillesa.

Com ja passava a El pare dels meus fills (Le pre de mes enfants, 2009) - Premi Especial del Jurat en el Festival de Cannes - i a Tot est perdonat (Tout est pardonn, 2007), la protagonista torna a enfrontar-se a la constituci de la silueta masculina des de l'absncia, desplaant en aquest cas la figura paterna per la de l'estimat. Un sser estimat que, com els pares dels seus dos anteriors films, tamb es troben en continu moviment. Aqu, per, Camille s una noia tenallada, passiva, empresonada en la seva prpia utopia i en una depressi latent.

Un film que transita entre la fludesa narrativa de Renoir i el naturalisme de Rohmer per emmarcar les relacions dels personatges que deambulen per la gran pantalla. Alhora, ens recorda la connexi que sempre va existir entre la literatura romntica del segle XIX i la Nouvelle vague en tractar el tema de l'amour fou. Mia Hansen-Lve domina el llenguatge dels ellipsis, de les accions lligades a uns temps i a uns llocs concrets. Prova daix, s com evoluciona (de forma solvent) el concepte espai-temporal, de les escenes campestres i primaverals de la joventut a les fredes localitzacions urbanes de la maduresa.

La fotografia, a crrec de Stphane Fontaine, s pura artilleria visual que ja va funcionar a films com Les Trois Prochains Jours (Three Next Days) de Paul Haggis, Talk to Me de Kasi Lemmons o a la recent De rouille et d'os de Jacques Audiard. Fontaine ofereix una emulsi sensible capa de crear postals onriques tan del Midi-Pyrnes com de la ciutat de les llums. Addicionalment, la calidesa dels tons quan Camille passa el seu temps a la casa destiueig, unida a la fredor de quan la protagonista est sola, aconsegueix aportar al conjunt de l'obra l'espurna que requereix.

Un amour de jeunesse (Primer amor a la nostra cartellera) esdev una obra ontolgica sobre la condici humana, presa directament de la innocncia ms casta, sense establir jerarquies electives. Uns escenaris i uns personatges on al final de la paraula troben el silenci per continuen parlant amb lespectador. I s que Mia Hansen-Lve aconsegueix exiliar tota retrica i tota melassa del resultat final, apellant als registres fundacionals de la Nouvelle vague per sense exercir-ne l'estil, conformant-se com una de les veus ms personals i sensibles del cinema actual.

Notcies - Cinema Catal . NET
Fotograma amb Sebastian Urzendowsky i Lola Crton


lectures: 707

Una crtica d'ric Antonell

11 de juny de 2012


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg

Comentaris dels nostres visitants:

La traducci correcte seria Un Amor de Joventut, no Primer Amor, per com ja sabem la traducci dels ttols s lliure i arbitrria per a les productores. Peli 100% francesa.
Laia C.11-06-2012

una meravella de pellcula,,,
Olga11-06-2012

fantstica i tendre, llastima que pelis com aquestes arriben esporadicament.. :-(
jordi13-06-2012

el cinema francs s la salvaci del cinema actual
Boris14-06-2012

Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small