cinema catal� . caT
Notícies anteriors
EL POU DELS LAMENTS. EL CABALLERO OSCURO. LA LEYENDA RENACE. DIRECCI: CHRISTOPHER NOLAN

Amb El Caballero oscuro. La leyenda renace, Christopher Nolan tanca la seva fosca i operstica trilogia sobre lepopeia de Bruce Wayne (Christian Bale), desdoblat en lhome rat-penat, per enderrocar limperi del mal i reinstaurar lordre a Gotham City. El Caballero oscuro acabava amb la caiguda en desgrcia de Batman i el seu defenestrament pblic convertint-se en una figura trgica. Batman esdevenia un heroi crucificat i noble llenat als gossos com un criminal qualsevol, abocat a lostracisme i loblit, per no interferir en un nou ordre construt sobre la mentida. Aquesta tercera entrega sobre Batman comena precisament reprenent aquest nou ordre social construt sobre lengany, amb connivncia amb el silenci cmplice del tinent James Gordon (Gary Oldman). Un nou ordre fundat en la institucionalitzaci fraudulenta dun inesperat heroi de la comunitat, Harvey Dent, el jutge justicier, un fals pare de la ptria adoptat a les circumstncies i necessari per preservar el sistema davant la inestabilitat que representen criminals i delinqents. Davant daquest estat de coses, Bruce Wayne viu retirat, convalescent de les seves ferides, adolorit per la mort de la seva estimada mentre Batman resta sepultat en la ignomnia.

A partir daqu la pellcula es ramifica en diferents direccions amb laparici duna lladregota elegant, llesta i esmunyedissa, Selina Keyle (Anne Hathaway), que roba les empremtes dactilars del recls empresari i mecenes Bruce Weyne; uns poltics conspiradors, corruptes i cobdiciosos o lespectacular sabotatge dun avi en ple vol per segrestar un reputat fsic nuclear. Per desprs de leliminaci del malvat Joker (Heath Ledger), ara la nova figuraci del mal laporta un dolent amb mscara o prtesis, musculat i sdic, sense sentiments, un nou apstol de lapocalipsi, el terrorista Bane (Tom Hardy), qui vol conduir Gotham City a la destrucci total.

Aix, tota la dispersi de les diferents lnies narratives conflueixen en Bane, aquesta bstia destructiva que vol enfonsar encara ms a Bruce Wayne a travs de la seva runa econmica i la supressi de la seva tasca filantrpica envers els nens orfes de la ciutat. Una situaci que obliga a Batman a reaparixer per s enderrocat rpidament i sense compassi per aquest rival invencible i poders. Un derrotat Batman s enterrat a perpetutat en un pou dels laments.

La barbrie sinstalla a la ciutat sota el demaggic discurs de destruir un sistema corrupte amb poltics tramposos i banquers sense escrpols i comena aix una poca de terror amb imatges que beuen directament de la Revoluci Francesa amb tribunals sumarssims i condemnes a mort. Una ficci, que connecta indissimuladament amb els moments presents de desafecci poltica i crisis econmica que estem patint, que aprofita per introduir un missatge prou reaccionari o conservador a favor dun establishment podrit per necessari davant dels excessos revolucionaris i de subversi social.

Per ms enll de laposta ideolgica de conjunt, absolutament respectable, arribem a un punt en qu tot comena a grinyolar per culpa duna tendncia irrefrenable a la grandiloqncia dels gestos, la solemnitat dels discursos o lmfasi duna msica sense interrupci, incessant i sense mida ni aturador. Aix es dona peu a una inflamada pica resistencialista, sovint amb fets incongruents, mentre es produeix el necessari ressorgiment de la figura de Batman, qui adquireix ara una aura mitolgica. Per el forjament de lheroi salvador, el qual ha de superar proves de resistncia humana i espiritual en el seu trist captiveri, t lloc entre llegendes inicitiques creuades, incomplertes i que sanullen unes a altres, enmig dun oracle de presos i mestres de cerimnies o xamans, enredant innecessriament a lespectador mentre sestira artificiosament la reaparici de Batman.

La resoluci final, clmax de la trilogia, en qu lordre sha dimposar al caos i al desgavell, cau a estones en el ridcul per les ganes de sorprendre gratutament al pblic amb revelacions ja amb temps afegit que desmunten una desitjable coherncia narrativa i torpedinen la intensitat dramtica de les accions i gestos dels heroics protagonistes. Desprs de la magistral, hipntica, densa, aclaparadora i vibrant El Caballero oscuro sembla que Christopher Nolan shagi acomiadat definitivament del seu personatge a travs dun enfocament megalman i aparats desprovet de la complexitat i profunditat dels rebrecs tant de la contradictria dimensi humana del superheroi Batman com de lambigitat i les arestes de la maldat.

Notcies - Cinema Catal . NET


lectures: 696

Una crtica de Joan Millaret Valls

24 de juliol de 2012


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg

Comentaris dels nostres visitants:

Prou d'acord, Joan. Desenvolupen tantes trames que moltes d'elles acaben mal tancades. S'abusa de la msica i determinats personatges estan mal treballats. No obstant, alguns passatges valen prou la pena.
Marc Busquets Obr27-07-2012

Per a mi s una pellcula espectacular visualment, per que a ms t un gui molt bo, dels millors que hi han en les pelis de superherois.
Pau27-07-2012

Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small