cinema catal� . caT
Notícies anteriors
SESTRENA HARA-KIRI: DEATH OF SAMURAI, LA REFRESCANT I RECENT APOSTA DE TAKASHI MIIKE

Ha arribat Hara-Kiri del japons Takashi Miike, una proposta vigoritzant i refrescant per aquests sufocants mesos destiu mentre la cartellera ha de suportar certa escassetat climtica i cinematogrfica. Presentada al Festival de Sitges dins de la secci oficial Fantstic Competici i al Festival de Cannes de ledici passada, aquest elegant film d'poca, d'acci continguda i explosions de violncia controlades amb cautela, s un remake en 3D de la pellcula homnima de Masaki Kobayashi (1962).

El film narra la histria d'Hanshiro, un bushi que arriba a la residncia d'un clan amb la intenci d'acabar amb la seva vida duent a terme el ritual sucida del sepukku (hara-kiri). El lder del clan, Kageyu, un guerrer obstinat, intenta dissuadir-lo explicant-li la trgica histria de Motome, un jove que, poc temps enrere, va arribar a aquest lloc amb les mateixes intencions. No obstant aix, aquest samurai sense patr, un ronin, pren l'elecci del sucidi ritual com una ltima mostra per recuperar el seu estirp.

La crnica ens situa a l'era Tokugawa (Edo), una poca de pau on el qestionament de lhonor i els principis d'humanitat formen la katana amb que Miike dissecciona al samurai, transformant aquest ttol en un relat on no li manca suprbia i crueltat. Deixant enrere el ritme frentic i amfetamnic de lliuraments com Dead or Alive, el director dOsaka aposta per la calma expositiva, pels flashbacks expositius, per les preses llargues, pel pla fix i per una violncia soterrada que esclata en moments puntuals amb gran fissilitat, sempre sota una imponent justificaci dramtica.

Aquesta desmitificaci de lhonor s relatada amb elegncia i una tranquillitat que per moments pot resultar tediosa, segons la violncia de les imatges. La potncia del relat es recolza en el drama, en les vicissituds d'aquesta famlia sense clan que ha de lluitar per la seva supervivncia mantenint la dignitat. s en l'aspecte humanista i modernista en el que Miike trenca els esttics principis dun samurai. Potser el to massa maniqueu i discursiu del tema sigui excessiu, per aquest no compromet la fortalesa de la histria.

Des dAudition (1999), Ichi the Killer (2001) o Gozu (2003), el nip est consolidant una carrera cada vegada ms prolfica (ha dirigit ms de 70 produccions) per anmala al mateix temps. Hara-Kiri, no obstant, s el seu film ms rod, amb un gui impecable que sorprn des del primer a l'ltim minut. Domina l'enquadrament de forma magistral, dirigeix els actors de forma extraordinria i aconsegueix una cosa molt difcil: ser clssic i modern alhora, dotant de ritme a escenes aparentment plcides. El film no decau en cap moment i s que aconsegueix ser equilibrat i transcendent al mateix temps.

Sorprn la banda sonora del gran Ryuichi Sakamoto (Tquio, 17 de gener de 1952), lder tres dcades enrere de la Yellow Magic Orchestra, protagonista de Merry Christmas, Mr. Lawrence, al costat de David Bowie, i creador de scores extraordinaris com els de L'ltim emperador, El cel protector o la cerimnia inaugural de les Olimpades de Barcelona 92. A Hara-kiri s clssic, per moments pic, per moments malenconis. Els teclats habituals de Sakamoto subratllen el carcter hostil que poc a poc, i amb un savi s de l'ellipsi, va amarant lespai.

Estem davant d'un film harmnic i magistral. Tots els personatges i els seus entorns sibillins estan construts a la perfecci. Totes les peces encaixen i s que Takashi sap aplicar l'esquema de Chang Cheh i els Shaw Brothers quan s necessari i alhora crear una pellcula moderna farcida delements clssics de Kurosawa. Honor, amor, venjana i tradici sn els eixos duna histria que dinamita aix la rigidesa d'una tradici japonesa que anteposa conceptes tan eteris com un rgid sentit de l'honor.

Notcies - Cinema Catal . NET


lectures: 668

Una crtica dric Antonell

21 d'agost de 2012


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg

Comentaris dels nostres visitants:

Renoir Floridablanca (Bcn) 16.00 - 18.20 - 20.35 - 22.50
ric21-08-2012

bona peli per llstima de la poca difusi a molt pocs cinemes
marc23-08-2012

Certament s un drama amb D, que et deixa petrificat durant el seu metratge i amb un crescendo emocional a l'abast de molt poquets. Tan sols li sobra el 3D.
Atticus F.23-08-2012

em sembla que aquest en miike en fa 1 de bona per 4 de dolentes
marina24-08-2012

Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small