cinema catal� . caT
Notícies anteriors
LAPOLLONIDE (SOUVENIRS DE LA MAISON CLOSE): LES LLGRIMES BLANQUES DE BERTRAND BONELLO

Amb lexcepci de lencert dalguns festivals a lhora de programar una retrospectiva sobre la seva obra aix ho va fer recentment el Festival de Gijn -, descobrir el treball de Bertrand Bonello forma part dun daquells reptes complicats que noms es poden materialitzar viatjant fins aquells festivals o b guinyant lullet al pas dorigen de lautor. Com tamb succeeix en el cas de, per exemple, Claire Denis, gaudir de la filmografia complerta de Bonello esdev una necessitat per a lespectador inquiet o afamat dun cinema comproms, personal, valent i endiabladament fascinant. Aquest s el cas de Bertrand Bonello, de qui afortunadament podem assaborir la seva darrera pellcula, acabada destrenar: LApollonide (Souvenirs de la maison close), ara rebatejada aqu com Casa de tolerncia, probablement lnic film indispensable de la cartellera actual.

El realitzador, guionista i tamb compositor ens obsequia amb una pellcula captivadora que sendinsa fins a les interioritats dun prostbul parisenc i testimoni dun canvi de segle, del XIX al XX. Bonello sedueix a lespectador amb una elegncia inusitada, humanitzant i racionalitzant a les treballadores del bordell anomenat LApollonide, on sota les directrius duna madame conscient dels canvis devastadors que sapropen i decidida a mantenir la integritat moral i lorgull de les seves noies, desfilen un seguit de "noies de companyia" que fan seva la enigmtica mansi obtenint un ambient ple de caliu i especialment familiar. En alguns casos destaca la resignaci, en altres lafany per obtenir els diners necessaris que permetin afrontar els deutes, o en altres domina la simple curiositat. A ms de construir un ambient de germanor i amistat, duna rutina portada amb determinaci, de la cura en retratar els detalls ntims de les noies, bviament tamb es dona cabuda al paper dels clients, senyors majoritriament de classe alta, que gaudeixen de certa llibertat i que fan realitat els seus desitjos, fins que un dells traspassa la frontera i condiciona el comportament posterior duna delles i, per extensi, de la resta del grup. Aix, com en linici de Sin perdn (Clint Eastwood, 1992), les conseqncies de lagressi a una prostituta, condiciona el comportament de la vctima i de les seves germanes, per mai sense estridncies, sense afany de venjana, evitant qualsevol estereotip, i sense perdre la concepci potica i hipntica que domina tot el metratge.

Lautor de Le pornographe (2001) o De la guerre (2008) t lestranya habilitat de captivar a lespectador grcies al seu poders disseny de producci, a un gui estrany, trist, devastador, impecable, a una gran direcci, recolzada per lexcellent treball de totes les actrius de la seva pellcula algunes delles protagonitzen alguns dels primers plans ms bonics que ha donat el cinema amb molt de temps, - i a la capacitat per mostrar sensualitat i tendresa , evitant lexcs descenes sexuals, que sempre sn utilitzades com a breus prlegs pels petits captols personals de cada noia de lApollonide.

Laire de somni-realitat que predomina bona part de la pellcula serveix per arrodonir algunes de les seves millors seqncies, per mai sabusa del concepte, noms sutilitza per remarcar diversos fragments on la soledat o la desesperaci sn mostrats sota un encisador flaire potic, on unes estranyes llgrimes blanques es converteixen en una de les metfores ms aconseguides que un pugui recordar.

"La madame no vol que sortim de la mansi, doncs sin es consideraria prostituci", una frase pronunciada per una de les noies de lApollonide mentre forma a una jove nouvinguda, una exclamaci que defineix molt b lnim de la pellcula per homenatjar les cases de tolerncia de lpoca, una forma de prostituci sense equivalent actual, tal i com sencarrega de demostrar linesperat epleg dun film indispensable, fascinant... per fi una obra mestra a la cartellera.

Notcies - Cinema Catal . NET
A l'Apollonide tamb hi ha temps pel descans


lectures: 717

Una crtica d'Albert Galera

31 d'agost de 2012


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg

Comentaris dels nostres visitants:

doncs la tindr en compte, no sabia no que s'havia estrenat!
Olga31-08-2012

ha de ser fora interessant; caldr tenir-la en compte
Roc31-08-2012

Quina sorpresa! Un film de Bonello a la cartellera i una crtica de Galera. Esperem que sigui tant captivadora com Le Pornographe i perqu no, tamb pujada de to...
ric01-09-2012

Ja l'he anat a veure, i Sr. Galera, penso que t vost fora ra, encara que no m'agrada massa la forma de tancar la pellcula, la resta em sembla un fresc molt acurat i respectus.
Manel Hidalgo03-09-2012

Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small