cinema catal� . caT
Notícies anteriors
UN SUCULENT POLLASTRE AMB PRUNES DE LA XEF SATRAPI I EL SOUS-XE PARONNAUD SACIA LA GANA I HO FA AMB BONA NOTA

Desprs duna quantitat ingent de fast food (repetitiu i poc nutritiu) procedent de Hollywood al llarg daquest estiu, arriba a les sales una exquisidesa anomenada Poulet aux prunes, curis ttol que adapta el cmic de la seva guionista i directora Marjane Satrapi, que comparteix crrec amb la seva m dreta, Vincent Paronnaud. La parella artstica s tamb responsable de laclamada pellcula d'animaci que va impressionar a crtica i pblic, anomenada Perspolis.

El duet francfon, aquest cop, ha optat per un llargmetratge de ficci a travs duna trgica histria de desamor, protagonitzat per un fictici violinista, encara que amb no pocs subterfugis fantasiosos que afegeixen varietat i exotisme oriental en una cinta que combina nihilisme amb romanticisme exacerbat, tragdia amb comdia, realitat amb fantasia; una mescla dexuberncia visual allunyada del tra premeditadament descuidat del cmic originari.

Havia de ser la cinematografia europea i en concret la francesa la que mirs ms enll dels (irresistibles) relats de superherois i senriqus dun cmic procedent de l'esfera ms alternativa i adulta. La trajectria romntica i pattica del protagonista s, en aquest sentit, ideal, ja que permet a Satrapi i Paronnaud una srie de digressions visuals i narratives que per moments semblen la versi angoixada i existencial d'un altre gal de bandera com s Jean Pierre Jeunet (Amelie, Delicatessen).

Nasser-Ali (Mathieu Almaric) s considerat el millor violinista irani de la seva generaci. La pellcula gira entorn al desig de sucidi per part del bohemi instrumentista i un amor impossible, font dinspiraci musical de lartista. Durant un dia de discussi amb la seva dona, aquesta senfurism i estamp contra el terra el ms apreciat per Nasser-Ali, el seu viol. Des den, Nasser-Ali cau en una considerable depressi i des dels primers minuts del film sentreveu com conclour tot.

Malgrat el canvi de "materials", del dibuix a la carn i os, els directors tornen als equilibrismes entre el melodrama i la comdia negra, embastant l'odissea sentimental d'un violinista torturat pel desamor. Aquesta figura condueix la pellcula cap a lunivers onric de Federico Fellini, en particular, cap a la nostlgia dAmarcord (1973) i l'abstracci de Fellini 8 (1963). No obstant, aqu la direcci d'actors pateix per moments la inexperincia de qui no doma personatges si no s a cop de llapis i goma d'esborrar.

Pollastre amb prunes comena amb una escalada de sensacions explicada a travs de vuit captols. El gui est dotat d'una estructura poc habitual i malgrat la seva peculiaritat, no deixa caure en cap moment la intensitat, i s que la trama segueix una total coherncia surrealista durant tot el metratge. Tamb s'utilitza un gran recurs en el gui, la veu en off, mesurada millimtricament per no desentonar. La histria s'equilibra a la perfecci entre el dramatisme i la comicitat, s per aix que el film atrapa i sorprn.

El muntatge quadra a la perfecci i roman en conjunci amb el que s'est narrant per pantalla. L'esttica visual s el millor de la pellcula: predomina el color i el clid enquadrament arriba a una formosor sorprenent, a causa del joc de llums i la seva influncia en el cmic. Cal destacar tamb la seqncia animada que ens regala la iraniana, la seva especialitat. Visualment, la cinta aconsegueix signar imatges d'edulcorant potncia, grcies al belga Christophe Beaucarne, director de fotografia tamb a films com La Gloire de mon pre o Tourne.

Poulet aux prunes s, doncs, un conte que reivindica la passi per narrar histries, per relatar, per imaginar mons possibles, per endinsar-se dins de la vida d'un personatge a travs de la millor tradici fauladora oriental. Una mise en abysme que imbrica una narraci dins d'una altra, que mai s'atura en la seva capacitat imaginativa a l'hora d'anar emmarcant successives estampes onriques, les quals, noms adquireixen sentit dins de l'estat febril d'una ment meravellosa.

La cinta est impregnada d'una potica i duna inventiva visual menys pretensiosa del que sembla, tot i que s cert que resulta irregular, i s que alguns passatges tenen ms fora que altres. Tamb pot irritar per la seva subratllada esttica per al mateix temps batega al comps duna malenconia irresistible, dun to crepuscular i nostlgic que es mant durant tot aquest collage monumental, i que cobra fora en petits instants: com la mirada perduda duna nena a la qual se li arrabassa tota possibilitat de somiar.

Olivier Bernet, que ja va destacar a films com Villemolle 81, Himalaya, La terre des femmes i la mateixa Perspolis, elabora una intensa partitura que serveix de fil per ordir aquest autntic diorama artesanal. Especialment evocadora s la pea que serveix com a amfitriona emocional per a la seqncia final, amb la qual s'estableix un abrupte molt necessari. No obstant, la vocaci agredola de can de bressol que adopta la majoria del metratge, pot resultar apegalosa, per no tediosa.

Tenyida en tot moment per tints de faula infantil, la pellcula bascula entre el realisme naf i l'animaci europea per tamb entre l'horror descafenat i la stira intercontinental, barrejant-ho tot amb una salsa agredola assaonada dhipntics clarobscurs. Els seus autors deixen aquest cop en segon pla les turbulncies poltiques de Perspolis i, aqu, es concentren ms en els esquinaments emocionals del romanticisme trgic, conformant aix el plat ms suculent duna cartellera farcida de propostes precuinades.

Notcies - Cinema Catal . NET


lectures: 633

Una crtica d'ric Antonell

25 de setembre de 2012


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg

Comentaris dels nostres visitants:

em quedo amb aix abans que spidermans depriments, seleccions de superherois prefabricats i batmans pesats
marc26-09-2012

Al cmic el viol s un tar, un llat tpic irani.Bon adaptaci que equilibra els moments de drama i comdia.Perfecte pels amants de Satrapi (com jo)
Laia C.28-09-2012

Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small