cinema catal� . caT
Notícies anteriors
EL 60 FESTIVAL DE SANT SEBASTI ARRANCA A TOT DRAP

La competici donostiarra ha arrencat amb una embranzida inusitada i sha viscut un primer cap de setmana dautntic vertigen com fa anys que no es veia en un festival que shavia anat desdibuixant en els darrers temps.

Es posa de manifest que enguany hi hagut un esfor notable de part duna nova direcci que sembla haver superat el perode de transici de ledici passada. La veritat s que sha aconseguit enlairar un festival al lloc que realment li correspondria per la seva etiqueta de primera classe.

El resultat ha estat una catifa vermella farcida de rostres populars i carismtics del mn del cinema. Una inacabable desfilada de celebritats que va comenar amb una cerimnia inaugural dalada el divendres 21 amb la presncia conjunta de Richard Gere i Susan Sarandon per presentar la pellcula que obria el certamen, El fraude/Arbitrage del debutant Nicholas Jarecki.

Els flashos van tornar a illuminar insistentment la passarella dels famosos per captar larribada de Ben Affleck i Alan Arkin que van acompanyar la projecci dArgo del mateix Ben Affleck. Per un dels moments culminants daquest intens i atapet primer cap de setmana ha estat la gala especial del diumenge 23 amb lentrega del Premi Donostia a lactor John Travolta i la concessi del premi especial del 60 aniversari del Festival al director Oliver Stone. Ambds han treballat plegats en la darrera pellcula del director, Savages, i han estat acompanyats dalt de lescenari del festival per un altre actor present en el mateix repartiment, Benicio del Toro.

Uns dies euforitzants de glamur i agitaci popular per aconseguir lautgraf o la foto de rigor que han deixat una presncia aclaparadora de cinema nord-americ que ha embussat el certamen basc. I entre aquest allau de cinema dentreteniment i dabast massiu que ens ha deixat per sensacions contraposades, sha colat en un lloc destacat lestilitzada melodramatitzaci de la Blancanieves del director bilba Pablo Berger.

Veritats ocultes
Fora de competici sha exhibit el tercer film de lactor i director Ben Affleck Argo que sembla posicionar-se en bon lloc per emprendre el cam dels Oscar denguany. El film est inspirat en els fets reals de la crisi provocada pel segrest dostatges nord-americans retinguts sota el rgim de Jomeini a inicis dels anys 80 a lIran. Uns fets terribles que van convulsionar els Estats Units i va posar el pas en la corda fluixa.

Aquest vibrant thriller sap jugar amb lintriga en la resoluci del cas i amb el neguit fins el darrer moment de lespectador per recrear una missi secreta increble oculta i avui desclassificada. Una histria de rescat disfressada de rodatge de pellcula de cincia-ficci ambientada a lExtrem Orient per expatriar un grup de sis nord-americans ocults de les ires fanatitzades dels iranians.

La pellcula, interpretada tamb pel mateix Affleck, mostra aix la seva habilitat per combinar els ingredients del format thriller per enxampar un espectador progressivament entregat. Es tracta duna combinaci de poltica, histria, cinema i humor perfectament estudiada que, al capdavall aposta acrticament per la glossa heroica dels annims i abnegats agents secrets nord-americans.

Per malgrat el tremp duna realitzaci que treballa diferents accions paralleles amb diverses localitzacions per multiplicar els focus de tensi, el film no pot dissimular per ms temps els tripijocs de lintriga fabricada, tot i vestir-se amb lembolcall seris de la histria verdica.

Trfic dhistrionismes
En la secci parallela Zabaltegi Perles sha pogut veure el crispat thriller dacci Savages dOliver Stone protagonitzat per dos nois i una noia que trafiquen amb una marihuana de qualitat suprema a Baixa Califrnia i que seran amenaats per un poders crtel mexic. Es tracta dun film histric i ple defectismes formals que condueixen inexorablement el film des de les pautes del cinema de gngsters i traficants a la pura caricatura per lexcs i la desmesura.

Ladaptaci de la novella negre homnima de Don Winslow esdev una pardia involuntria del cinema dacci per culpa duna realitzaci histrica amb proliferaci de plans inclinats, combinaci de fragments en blanc i negre i color sense cap peu ni peus, episodis en format vdeo de crueltat gratuta, personatges histrinics sortits de mare, una narraci en off de caire lric manifestament postissa i vcua, ingredients de conflicte matern filial de telenovella descuidada o un doble final com a fi de festa explosiva que ens trasllada de la tragdia al guinyol, de lansiat sublim al ridcul.

Lamentablement Oliver Stone sembla complicar-se la seva trajectria flmica amb aquest estripat film en una mostra de clara davallada desprs de moments de glria com JFK o Nacido el 4 de julio. La projecci de Savages en el festival compleix nicament la funci dacompanyament de lhomenatjat director i lactor premiat John Travolta, actor que en el film apareix tan sols de forma fugissera i ocasional.

Sang i arena
Al final shan acomplert les bones expectatives que circulaven sobre la singular i bella immersi de Pablo Berger en una esttica deutora del cinema mut per dur a terme la seva versi hispnica del clssic conte Blancaneus dels germans Grimm. En una Andalusia dels anys 20 i en un ambient de places i curses de toros, t lloc la cuidada i elegant revisitaci de la histria de la dissortada Blancaneus i la de la seva cruel madrastra, prfidament interpretada aqu per Maribel Verd, una infermera trepa, una autntica bruixa que es casar amb un torero ric i impedit per fer impossible la vida a la filla del fams torero.

Una pellcula feta en blanc i negre i plena de referncies del cinema mut oportunament recondudes cap al folklore andals i sota un al trgic que la fet absolutament recomanable. Uns elements dorigen dispersos per que ens retrotrauen a la plstica acolorida daquella versi trasbalsadora de Sangre y arena que va rodar Rouben Mamoulian. Una pellcula que compta amb una banda sonora espectacular i que recupera els nans del conte per transformar-los en una colla de toreros datracci de circ. Tampoc hi falta lepisodi de la princesa dormida per culpa de la poma enverinada que serveix per illustrar un dels moments ms preciosos del film i daires expressionistes.

Perles retrobades
Altres perles ms refulgents que han fet justcia a la secci Zabaltegi Perles han estat films emblemtics de la collita denguany del festival de Cannes com la seva vencedora, Amour de Michael Haneke. Un retrat prxim, transparent i eixut de la senectut duna parella dancians, protagonitzats per Jean-Louis Trintignant i Emmanuelle Riva, que ha vist referendada la seva qualitat innegable amb el Premi Internacional de la Crtica concedit en la cerimnia dobertura del Festival basc.

Mentre que un altre film premiat i provinent del Festival de Cannes com Beasts of the Southern Wild de Benh Zeitlin tamb sha exhibit en aquesta secci aconseguint la adhesi del pblic que ha sabut valorar aquest relat infantil i mgic que barreja fets extraordinaris, fantasia i amor patern per construir un recordable conte sureny.

Notcies - Cinema Catal . NET
Richard Gere i Susan Sarandon

lectures: 595

Joan Millaret Valls

25 de setembre de 2012


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small