cinema catal� . caT
Notícies anteriors
LO IMPOSIBLE (JUAN ANTONIO BAYONA, 2012)

No deixa de ser curis, i fins i tot sorprenent, que en una poca convulsa i de crisi com la que estem vivint, i de la qual el cinema no nest exempt -sobretot des de la brutal pujada de lIVA-, un film espanyol, netament dramtic, sobre la tragdia real duna famlia durant el tsunami ocorregut a Tailndia el desembre de 2004, hagi estat un xit de pblic tan impressionant. Qu no havem quedat que en temps de recessi i incertesa la poca gent que anava al cinema era sobretot per evadir-se i no haver de pensar gaire en el seu dia a dia, amb productes de consum rpid i lleuger? Doncs sembla que no. I a ms tamb es comena a constatar un canvi de tendncia amb la progressiva substituci del pblic juvenil i els productes a ell destinats, per un pblic ms adult, ms constant, i que cerca un tipus de cinema concret. En tot cas, no deixa de ser paradoxal, que el darrer xit mitjanament comparable del cinema espanyol hagus estat Torrente 4.

Ms enll daix, tamb hi ha bviament factors cinematogrfics (en sentit ampli) que expliquen el fenomen de Lo imposible. Un dells no hi ha dubte que s lexpectaci davant el segon llarg de J.A. Bayona, que ja va viure una situaci similar amb la seva pera prima El Orfanato. I com tamb va passar aleshores, la campanya de promoci ha estat summament intelligent, precisa i directa. Daltra banda no podem perdre de vista que formalment la pellcula t un look netament de producte de Hollywood, comenant pel canvi de nacionalitat dels protagonistes que ha perms comptar amb dues figures internacionals com Naomi Watts i Ewan MacGregor, i el descobriment daquest magnfic Tom Holland, que tant ha donat i donar a parlar. I s que no cal oblidar que la Warner sencarrega de la distribuci, i en darrera instncia hi ha la voluntat de situar el film en la cursa cap als scars, no debades la V.O. s en angls.

Per el ms important, s sens dubte, que Lo imposible s una cinta podrem dir que quasi perfecte, fruit del geni creatiu dun director privilegiat, amb una capacitat innata per rodar, explicar histries i fer sentir emocions. Amb un punt de vista universal, capa darribar a qualsevol tipus de persona darreu del mn, perqu juga amb les pors i els sentiments ms primaris de qualsevol sser hum, com ja passava a El Orfanato. I s que, qui no empatitza amb una famlia devastada per un desastre natural, i que lluita contra tot tipus de circumstncies per intentar sobreviure i tornar a reunir-se? Bayona serveix exactament a lespectador la cinta que espera veure sobre aquesta histria, amb tots els elements necessaris: una bona presentaci de personatges; una reconstrucci realista i a la vegada espectacular del tsunami, en la qual molt intelligentment no sha recorregut als efectes digitals; aprofitament al mxim dels espais naturals; imatges visualment molt potents; retrat duna tragdia humana portada al lmit amb la lluita per la supervivncia; les dosis justes demotivitat; unes interpretacions crebles, i el que s molt important, un gui bastant concs (del seu amic i collaborador habitual Sergio Snchez), centrat en els protagonistes, que va al gra i que no allarga innecessriament el metratge. A tot aix cal dir que hi ajuda i molt la tendra i magnfica banda sonora de Fernando Velquez, que certament aconsegueix un efecte amplificador del que volen transmetre les imatges. I un muntatge molt treballat dElena Ruiz i Bernat Vilaplana, com es demostra per exemple a lescena en la qual el nen comena a dedicar-se a posar en contacte gent a lhospital, o el joc de passadissos previ al retrobament.

Tanmateix, totes aquestes virtuts, sn a la vegada el seu principal i potser nic punt feble. I s que acabes la projecci havent vist exactament el que esperaves veure, sense sorpreses, sense res a objectar o debatre perqu tot est perfectament presentat. Una magnfica recreaci, que sap aprofitar amb intelligncia tots els recursos cinematogrfics daquests tipus de pellcules. Que certament com sha dit molt, t un aire als films dSpielberg (El Imperio del sol en seria un referent evident), per que es queda en una obra dun alumne avantatjat, una mica mancada de personalitat prpia i fora previsible. Malgrat tot, cal reconixer que el que ha fet J.A. Bayona est a labast de molt pocs. No noms aixecar un projecte com aquest i dedicar-li els anys que li ha dedicat, sin aconseguir arribar a la gent de la manera que ho ha fet.

Finalment, no es pot deixar desmentar que malgrat que el capital econmic que hi ha darrera Lo Imposible prov bsicament de lestat espanyol, el capital hum s principalment catal, ja que bona part de lequip tcnic, responsable de la bona factura del film prov, com el mateix director, de lEscola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya (ESCAC). Ens trobem per tant, davant lensima demostraci del gran treball que sest realitzant a casa nostra en aquest centre de reconegut prestigi internacional, i del qual han sortit tants i tants excellents professionals.

Notcies - Cinema Catal . NET
Naomi Watts


lectures: 636

Una crtica de Marc Serra

23 d'octubre de 2012


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg

Comentaris dels nostres visitants:

lacrimogena a mes no poder
nan25-10-2012

Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small