cinema catal� . caT
Notícies anteriors
ANIMALS, EL FILM CATAL QUE VA SORPRENDRE A SITGES, ARA PASSA DESAPERCEBUT A LA CARTELLERA

Amb poc ms de trenta anys, Maral Fors va presentar el seu primer llargmetratge a ledici de Sitges denguany, un film inquietant i arriscat. Procedent de la factoria ESCAC, el barcelon animava al pblic de Sitges a deixar-se emportar, a veure Animals amb la ment oberta, seguint el tren daquesta hipntica peregrinaci mental. De cap altra manera es pot afrontar la seva peculiar proposta, bilinge en catal i angls.

Un format de producte amb clar esperit d'autor, que amaga una histria d'amor adolescent, senzilla, orgnica i accessible. El descobriment del primer amor i les seves conseqncies trgiques sn la premissa d'una histria en la qual diferents forces xoquen entre si. D'una banda el mn infantil de la imaginaci i lauspici de l'ambient familiar, de l'altra, el mn adult i la descoberta de la pulsi sexual.

Pol, un adolescent que viu amb el seu germ i estudia secundria a un institut britnic, t un secret: un peluix que pensa, es mou i amb el qual comparteix els seus millors moments. La seva vida discorre amb normalitat fins que arriba Ikari, un enigmtic alumne pel qual queda fascinat. El nostre protagonista s'enfronta a la prdua de la innocncia, al conflicte derivat de la dificultat d'estimar i ser estimat, i a la transici de la maduresa en una poca convulsa d'emocions, sensacions i desitjos.

La trbola atmosfera del bosc inicial dna pas, al dia segent, a un pant rutilant. Amb una fotografia sempre impecable dEduard Grau (Buried), un pont i una carretera comuniquen aquests dos mons que el protagonista creua una i altra vegada. Pol, amb 17 anys voldria deixar de murmurar al seu putxinelli pelut per el necessita perqu forma part de s mateix: s el seu altre jo. Aquesta dualitat modela tota la pellcula i tamb sexpressa per mitj dentorns que es contraposen.

El director barcelon aconsegueix transmetre visualment uns estats dnims als quals les elaborades interpretacions, en especial dOriol Pla i Roser Tapias, hi sumen una intensitat i veracitat agradablement desconcertants. Lesperit del romanticisme aixopluga aquest debut en el llargmetratge grcies a les interpretacions principals per els primers contactes amb lexpiraci arriben a travs del professor Martin Freeman (Watson a la srie televisiva Sherlock i protagonista dEl Hobbit).

Per parlar de la naturalesa humana dels joves protagonistes, el director catal recorre, per exemple, a allegories zoofliques. Un gos salvatge s lntim reflex del jove outsider que arriba dAnglaterra per trastocar-ho tot, i pel que fa a la tranquilla comunitat de lInstitut britnic on estudien els personatges, ja no ser la mateixa amb la presncia de lenigmtica Clara, af al plcid crvol que busca desconcertadament sense trobar el seu cam.

El trnsit de la infantesa a l'adolescncia s vist com una installaci audiovisual, per levoluci dels conflictes i els estats dnims es traslladen molt acuradament a la composici musical, a crrec de Natalie Ann Holt, que ja ha collaborat a films de projecci internacional com Blitz (Elliott Lester), The Holding (Susan Jacobson) o Mesocaf (Ja'far 'Abd Al-Hamid), sempre reafirmant lnima eufnica a cadascun dels seus films.

A Animals, les emocions i sentiments alteren poc a poc la realitat dels seus personatges, teixint un nou entorn on la quotidianitat es vesteix de fantasia. El film s un producte seductor i atractiu, un drama clssic, atemporal i universal narrat amb una proposta visual que es recolza en els referents habituals dels joves d'avui en dia. Una finestra que s'obre al mn dels adolescents i un mirall on els joves s'encaren a si mateixos.

Per aviat les allusions ttriques en forma de novella grfica (Black Hole, de Charles Burns) o de msica (lindie-rock de Los Claveles) van prenent una forma real i destacable, i s que Animals t aires de Brick (Rian Johnson), detalls del cinema d'adolescents de Gus Van Sant o quelcom de Les amours imaginares. Tot narrat d'una manera suggestiva, mai crptica o complicada, donant dades i, d'altra banda, amagant informacions precises.

Escndolo Films deixa clar que no tem el risc, ja ho ha demostrat amb reflexions inaudites com Tres dies amb la famlia o drames sci-fi com Eva, apostant ara per un producte alternatiu. La diferncia s que Maral s'ha atrevit a acostar-se a una esttica flmica que, fins ara, semblava impossible de portar al cinema catal: el cinema indie. Els plnols, els enquadraments, els paisatges, els actors, la msica o l'art, ens porta a un mn diferent, a un mn potic.

Probablement un dels seus pecats s la monotonia. El conflicte del protagonista s a vegades massa obts. Probablement amb un disseny del conflicte ms visible (i amb unes trames per als secundaris ms elaborades, ja que es redueixen a ser simples acompanyants del protagonista sense contenir prou valor per si mateixos), la pellcula podria esdevenir molt ms profunda, sense reduir-se noms als conflictes interns del protagonista.

Aix doncs, el bon debut de director Maral Fors s una histria d'amor adolescent, de sacrifici, de la tragdia de dos mons enfrontats. Una histria on el poder de la fantasia difumina els lmits de la realitat i, en la qual, la mort s un final tan temptador com inevitable. Molts conflictes es juxtaposen, molts traumes safegeixen, i en aquest procs probablement alguns perden consistncia, per sempre causen fascinaci, no noms als ms hipsters.

Notcies - Cinema Catal . NET
Equip del film Animals a Sitges (Javier Beltrn, Oriol Pla, Maral Fors i Roser Tapias)


lectures: 716

Una crtica dric Antonell

7 de novembre de 2012


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg

Comentaris dels nostres visitants:

una peli maca pero un pel estranya
marc08-11-2012

Una mica estranya,ms que d'amor s una peli sobre els conflictes interns d'un adolescent.Quan has escrit?
Laia C.08-11-2012

Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small