cinema catal� . caT
Notícies anteriors
ALEJANDRO JODOROWSKY. AUTOR: DIEGO MOLDES. EDITORIAL CTEDRA/SIGNO E IMAGEN

Alejandro Jodorwsky s un artista multidisciplinar que ha fet gala duna polivalncia creativa inabastable en tots els camps artstics. Prolfic i incansable autor que ha practicat poesia, circ, teatre, mim, titelles, guionista de cmics associat amb Moebius per crear Lincal entre els anys 1980 i 1988, entre altres coses- , novellista, assagista, quiromntic, escultor i, evidentment, cinema, entre altres coses ms. Artista eglatra, potser, per sobretot un autor duna imaginaci increble i desbordant, un autntic home del Renaixement, com el defineix el seu estudis Diego Moldes.

Alejandro Jodorowsky va sortir de Xile el 1953 per anar a Frana per aprendre la tcnica del mim i no va retornar al seu pas en quaranta anys per viure a cavall de Pars i Mxic. En lambient parisenc sestrenaria amb un primer curt esbojarrat, La cravate (1955), que va fer les delcies de Jean Cocteau i que intentava abraar el mim amb un surrealisme tard i sinflua de la simbologia del tarot. Desprs cofundaria el moviment Pnic amb el filsof Fernando Arrabal i el dibuixant Topor, un moviment excntric i antiracionalista devidents connexions amb el surrealisme de Breton i el dadaisme, encara que distanciats en alguns conceptes.

El seu cinema comparteix una atracci per all grotesc, monstrus, af a una esttica de la lletjor, amb predilecci pels ssers deformes, com acostuma David Lynch, tot recollint una herncia que es remunta fins a Freaks (1931, Tod Browning) per reivindicar la bellesa dall lleig. Un cinema carregat de simbolisme com confirma alguns elements com la seva fixaci per les mutilacions i, especialment, les decapitacions; elements que es podrien emparentar amb el cinema de terror per que sn utilitzades com a metfores de les mutilacions psicolgiques dels individus.

Un cinema simblic dindubtable crrega fabuladora que busca transcendir les seves imatges no des de lallegoria sin des de lexplicitat de les seves manifestacions simbliques. Una profusi de smbols que sobta en el context del seu cinema ms aviat de caire realista i que provoca recels entre lespectador ja que els troba inversemblants. Per aquest s el gran enigma i el motiu de la fascinaci i torbaci que desvetlla el cinema de Jodorowsky. Un cinema que segur que neix de linconscient en qu les seves construccions simbliques responen a una memria viscuda o somniada. Ell mateix ens orienta sobre aquest aspecte en un breu text introductori, Mai vaig saber el que estava dient amb les meves imatges, sabia el que estava sentint a molta distncia de les paraules. No vaig fotografiar amb una mquina, vaig fotografiar amb les entranyes.

De ben segur que es tracta del llibre definitiu sobre un creador com Alejandro Jodorowsky tan esmunyeds, tan difcil de copsar i dentendre. Per la posteritat queden ttols tan enrevessats, esotrics, delirants, onrics, provocadors, cabalstics, exasperants com El topo (1970) o The Holy mountain (1973). El topo, que no es va estrenar a Espanya fins el 1978 per culpa de la censura, s un western psicodlic i barroc farcit de filiacions que poden anar des de lespagueti western de Sergio Leone al cinema atvic de Glauber Rocha, de Fellini a un imprescindible Buuel, de la imatgeria cristiana especialment la crucifixi a la mitologia.

Notcies - Cinema Catal . NET


lectures: 625

Joan Millaret Valls

14 de novembre de 2012


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small