cinema catal� . caT
Notícies anteriors
RAL RUIZ. VARIS AUTORS. EDITORIAL CTEDRA/FILMOTECA ESPAOLA

Ral Ruiz va ser un cineasta xil nascut el 1941 i que ens va deixar lany 2011 mentre residia a Pars, lloc on hi vivia de forma ms o menys estable des de que es va exiliar del seu pas dorigen lany 1973 desprs del cop de Pinochet. Una filmografia torrencial iniciada amb un migmetratge experimental i avantguardista rodat a Xile que ha estat recuperat recentment, La maleta (1963), i que es va acabar quan ja no va poder vncer per ms temps la seva malaltia amb un film inconcls que va haver denllestir la seva dona i muntadora duna part molt important dels films de Ral Ruiz, Valeria Sarmiento, en la pellcula As linhas de Torres (2012).

Aquest noveds volum sobre la seva obra est conformat per laportaci de diferents autors que en fan una aproximaci global i actual a una filmografia poc estudiada i pitjor coneguda. Miguel Maras s lencarregat de centrar-se ms mpliament en lextensa obra de Ral Ruiz per abastar lobra ingent daquest realitzador itinerant, que va retornar al seu pas en diferents ocasions un cop va retornar la democrcia. Una obra inabastable realitzada en tots els formats, estils, pressupostos i condicions que assoleix la xifra de ms de cent vint treballs amb incursions incls en el camp de la teoria i lassaig sobre el medi cinematogrfic a Potique du cinema (1995).

Entres altes veus convocades en aquest volum collectiu destaquen articles dAdrian Martin, Franois Margolin, Jonathan Rosenbaum i laportaci especial del que seria el seu amic i msic habitual Jorge Arriagada en una prolfica collaboraci mtua de fins a quaranta sis pellcules. Una complicitat arrencada amb el film satric Colloque de chiens lany 1977 a Frana i que es va perllongar durant 30 anys fins els darrers films de Ral Ruiz, les extraordinries Misterios de Lisboa (2010) i La noche de enfrente (2011).

Un director arriscat, anticonvencional, antinarratiu, surrealista i rabiosament lliure i personal que va fer gala duna creativitat inesgotable amb films tan recordats en la seva etapa francesa com Tres vidas y una sola muerte (1996) o Genealogas de un crimen (1997). Lxit i el reconeixement daquest perode li va permetre treballar amb pressupostos ms folgats en les seves aproximacions a figures artstiques com la el pintor Gustav Klimt a Klimt (2005).

Notcies - Cinema Catal . NET


lectures: 602

Joan Millaret Valls

17 de gener de 2013


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small