cinema catal� . caT
Notícies anteriors
VOLARE
El cinema relacionat amb laviaci ha donat un bon grapat de ttols al set art, fins al punt que quasi podrem parlar dun subgnere. De fet, la primera pellcula en guanyar lscar al 1929 va ser precisament Alas, de William Wellman, drama bllic ambientat a la I Guerra Mundial, cinta encara muda i amb unes escenes de batalles aries destacadssimes per lpoca. Dins la mateixa temtica, al 1930, Howard Hughes produeix i dirigeix amb el seu perfeccionisme i passi habituals Los ngeles del infierno, fet que va ser recollit per Martin Scorsesse al principi de El Aviador, on queda ben reflectida la dria pels avions del productor, director ocasional, empresari, pilot i propietari de la TWA durant 20 anys. Altres grans autors clssics tamb shan apropat a aquest mn, com Howard Hawks a la obra mestra indiscutible: Slo los ngeles tienen alas, amb Cary Grant volant entre muntanyes i tempestes en un petit pas de Sud-amrica, o John Ford a Escrito bajo el sol, amb el tndem John Wayne i Maureen OHara. Als anys 70, amb la moda del cinema de catstrofes comena la nissaga de Aeropuerto, que tindr 3 seqeles i un colof amb la pardia Aterriza como puedas, cinta fundacional de les spoof movies modernes. A lmbit de lanimaci, trobem un dels millors ttols del mestre Hayao Miyazaki, Porco Rosso, amb tota la mgia i bellesa habituals del director de El viaje de Chihiro. Ms recentment, i deixant de banda blockbusters com Top Gun o Air Force One, destaca United 93, on el responsable dels 2 darrers Bournes, Paul Greengrass, ens ofereix amb un estil quasi documental i un domini de la tensi envejables, la trgica histria de laltre avi segrestat durant l11-S i que els seus passatgers van evitar que fos estavellat contra el seu objectiu, revelant-se contra els segrestadors, tot i acabar morint sobre un camp de Pennsilvnia.

Ara, dos realitzadors tan dispars com Pedro Almodvar i Robert Zemeckis han deixat la seva empremta en aquest camp amb Los Amantes Pasajeros i El vuelo. Una comdia i un drama, que malgrat tot, comparteixen algunes constants daquest tipus de cinema, com els aterratges forosos, els embolics entre la tripulaci o labs de les begudes alcohliques. I tamb suposen un trencament en les carreres recents dambds directors, ja que el manxec retorna a la comdia 25 anys desprs de Mujeres al borde de un ataque de nervios, i de molts anys centrat en el drama i el melodrama, fet que li ha comportat el reconeixement internacional, amb ttols incontestables com: La flor de mi secreto, Todo sobre mi madre o Hable con ella. I en el cas del creador de Regreso al futuro, desprs duna dcada experimentant amb lanimaci motion capture amb films com Polar Express o Beowulf, retorna al cinema de carn i ossos. Per ms enll daix, qualsevol semblana s pura coincidncia.

Malgrat les ferotges crtiques rebudes, un director amb la filmografia dAlmodvar sempre mereix el benefici del dubte. Per en el cas de Los Amantes Pasajeros, la veritat s que no hi ha marge per a la benevolncia. Sha de dir que la pellcula s dolenta sense palliatius. De fet, es podria dir que s un compendi dels pitjors tics del mal cinema espanyol, que per ser honestos, shavien eradicat bastant els darrers anys: la histria no hi ha per on agafar-la i est mancada del ms mnim inters; els personatges sn absolutament arquetpics, plans, mal construts i portats al paroxisme; els actors els interpreten alternant la sobreactuaci amb un relaxament excessiu; es recorre a lhumor ms barroer i de tra gruixut; sintenta fer crtica social i poltica quedant-se en el tpic ms evident i lepidermis; en molts moments es cau en el ridcul, com ara en el gag inicial entre Antonio Banderas i Penlope Cruz... I el que s ms greu, ni tan sols aconsegueix fer-te somriure, que se suposa que era el principal objectiu. El pas dels anys sembla que sha endut la frescor i lespontanetat propis dels primers treballs dAlmodvar i sembla difcil que les torni a recuperar amb facilitat, ara que ha assolit la fama i que sha convertit en un personatge en si mateix, sovint (pel que diuen) massa tancat en el seu mn.

En el cas de Zemeckis, el resultat tamb acaba essent irregular, tot i que cal reivindicar una primera mitja hora impecable, segurament del millor del que portem dany, i on tant el director com lactor protagonista, Denzel Washington, donen mostres de les seves millors capacitats. La presentaci del pilot interpretat per Washington en un pla quasi fix dell al llit de lhabitaci de lhotel, amb la hostessa dormint al costat, la trucada de la dona, i acabant amb un primerssim pla duna esnifada a ritme dels Stones, suposa una definici perfecta del personatge en 5 minuts memorables, seguits de la preparaci del vol, i finalment laccident, magnficament rodat tant a la cabina com al camp daterratge. Malauradament, a partir daqu El vuelo deriva cap a la tpica histria dautodestrucci causada pel consum de begudes alcohliques, i algun que altre estupefaent, que no aporta res al molt que ja sha rodat sobre el tema fins ara. Fins arribar a un final amb una escena inversemblant a lhabitaci de lhotel, i un canvi dactitud poc convincent al judici. Ni tan sols es pot destacar la interpretaci de Washington, que no passa de correcte, i que esperem que hagi cobert ja la quota de papers de persones al lmit, amb dependncies o amb greus problemes fsics o mentals, que tan agraden als actors de cares a optar a lscar.

Per sortosament, com passa sovint darrerament, la petita pantalla supleix a la gran amb una oferta alternativa de gran qualitat. De la m de la prestigiosa cadena de televisi nord-americana ABC, responsable entre daltres de Lost, Modern Family o Anatomia de Grey, ha arribat a TV3 la srie Pan Am, centrada en les vides de la tripulaci dun avi de la coneguda aerolnia. I la srie, sense ser de primera divisi, si que t la virtut de donar-te, sota una factura impecable, exactament all que a priori se li pot demanar: un conjunt de personatges amb inters i ben dibuixats, dels que poc a poc vas descobrint el seu passat; unes trames que van ms enll de la tpica relaci pilots/hostesses (tot i no defugir-la) i aprofiten els diferents destins dels vols per apropar-se a determinats esdeveniments histrics o sociolgics; un look visual molt atractiu, especialment en el tractament del color i en la bona recreaci dels anys 60 (segurament molt influda per lefecte Mad Men); una bona dosi de glamour, i la barreja justa de tendresa, melangia i alegria, com si de la can de Domenico Modugno es tracts.

Sigui com sigui, una oferta variada perqu tothom pugui pujar a lavi audiovisual que ms li agradi i pugui arribar al seu dest predilecte. Cordin-se els cinturons, acomodint-se al seient i gaudeixin del vol (o no).

Notcies - Cinema Catal . NET
Wings (Alas) de William Wellman


lectures: 591

MarcSerra

27 de maig de 2013


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small