cinema catal� . caT
Notícies anteriors
LAMOR IMPOSSIBLE: LA TRILOGIA PARAISO DE ULRICH SEIDL

El director austrac Ulrich Seidl ha aconseguit estrenar a casa nostra un ambicis projecte titulat Paraso desglossat en tres pellcules. Ara tenim loportunitat de veure correlativament les tres parts daquesta trilogia -Paraso: amor; Paraso: fe; Paraso: esperanza - exhibides simultniament en cinemes i que conformen una crtica mirada calidoscpica dalgunes misries humanes del nostre temps.

Ulrich Seidl prov del documentalisme i ara sha passat dun temps en al cinema de ficci, encara que sense perdre el seu enfocament dobservador i escrutador de la realitat que ens envolta. Amb un ttol tan eloqent i rotund com Parads shi amaga la seva anttesi, el seu revers. I s que que Seidl practica un cinema cruel i aspre sobre lestupidesa humana i esbossa un cinema de lalienaci, del sectarisme, de la tonteria a travs del retrat de tres dones i les seves vacances. La visi tan contundent del director austrac - mul, deixeble o soci dun altre realitzador com Michael Haneke provoca que la incomoditat daquesta trilogia esdevingui quasi una ofensa.

Per la seva mirada radical, molesta, polticament incorrecte, contribueix a destrossar una Europa ufanosa per mostrar les nostres vergonyes. I s que la seva mirada sendinsa com un implacable bistur per burxar com una insensible radiografia en la complexitat de les relacions humanes i en el fons de lsser hum al voltant de comportaments com la submissi, linsult, lagressivitat, el cstig o lautoengany. Una operaci arriscada de combinaci difcil, quasi impossible, de tendresa i vilesa, de bellesa i de lletjor, de vida i dinfern. Amb el seu humor sarcstic i sagnant du a terme una mena de comdia negrssima, una tragicomdia sobre el ridcul i el patetisme dels humans.

Tot i la visi immesirecorde i despietada de Seidl, el director tamb s capa dencomanar alhora una certa calidesa, comprensi o, almenys, compassi, per aquestes pobres i desvalgudes criatures a la recerca de lamor i la felicitat. Tot aix ho fa amb un estil propi fet denquadraments justos, implacables, precisos, prcticament sense moviments de cmera i amb escassa msica. Demostra un gust per la composici que privilegia la nuesa de lescenari per encabir-hi aquells elements imprescindibles carregats de sentit o altament simblics que lapropen al terreny de la pintura o la fotografia amb el resultat duna fascinant successi de quadres o pintures.

En la primera part de la trilogia Paraso: amor es mostra com una mestressa de casa austraca sen va a fer turisme sexual a Kenia a la recerca de lamor per acabar descobrint que lestimaci s un producte comercial en qu els africans es troben un sobresou venent felicitar a les europees de mitjana edat invertint la dinmica colonial entre explotador blanc europeu i explotat afric i negre.

La segona entrega de la trilogia Paraso: fe es centra en la dedicaci obsessiva duna infermera austraca per convertir al cristianisme amb una imatge de la Verge la poblaci marginal. Aquesta predicadora professa una religiositat malaltissa a la recerca de lamor enmig dun matrimoni presidit per la violncia en qu lhome s un egipci musulm en cadira de rodes.

I la tercera entrega de la trilogia Paraso:esperanza es centra en el mn adolescent duna nena de 13 anys que va a uns campaments per noies amb problemes de sobreps. Enmig de classes de gimnstica i dietes equilibrades la protagonista descobrir i sentregar al primer amor en una pellcula que gira al voltant del culte a les aparences, latracci del sexe, lideal de bellesa, lamistat entre noies o els trastorns de les filles de matrimonis divorciats.
Notcies - Cinema Catal . NET
Cartell de la trilogia Paraiso

lectures: 537

Una crtica de Joan Millaret Valls

6 de setembre de 2013


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small