cinema catal� . caT
Notícies anteriors
ELS DESAFIAMENTS INFANTILS COPEN LA PRESNCIA LLATINOAMERICANA AL 61 FESTIVAL DE SAN SEBASTIN

Resulta curis que les dues pellcules llatinoamericanes a competici en el 61 Festival Internacional de Cinema de San Sebastin es centrin en el mn infantil i el trasps a l’adolescncia com a eix narratiu. Dos retrats complementaris de mares soles que entren en collisi amb els seus respectius fills quan aquests comencen a crixer i a reivindicar-se. Dues mirades properes que procuren descriure aquest punt de ruptura i de no retorn, encara que des de posicionaments diferents, i que es manifesten tant a la veneolana Pelo malocom en la mexicana Club Sndwich.

La mirada desafiadora del nen que volia ser diferent

La directora Mariana Rodn subratlla a Pelo maloel pes de l’entorn social i nacional de Veneuela amb el seu clima d’enfervoriment popular en el moment de la malaltia de Chvez per doblegar la voluntat d’un nen i el seus comportaments considerats homosexuals quan desafiadorament el seu protagonista pretn ser cantant. El protagonista, Junior, un nen de 9 anys, desitja de forma insistent allisar-se el seu cabell de rnxols indomables perqu vol imitar els cantants i aquest desafiament xoca contra la oposici materna al percebre tics homosexuals en el nen en una societat com la veneolana que la directora considera bastant homfoba.
La mirada de Rodn s’escapa del simple entorn familiar desestructurat amb una mare sola que intenta recuperar la seva feina de vigilant de seguretat i ha de cuidar a Junior i el seu beb per traslladar aquest enfrontament en singular a un context ms ampli. Aquests picabaralla entre fill tossut i mare atabalada es veur condicionat per l’entorn d’una massificada barriada popular degradada mentre les imatges de la televisi mostren rapades multitudinries en solidaritat amb el lder bolivari Chvez i els murals religiosos-patritics barregen cristos amb famosos revolucionaris.
L’enfrontament entre mare i fill s fa pals d’entrada en l’explcit ttol Pelo maloque resumeix i condensa les inquietuds artstiques d’un nen que vol modelar el seu intractable cabell per aspirar a cantar i que la mare prohibeix per considerar-ho afeminat. Una lluita impossible que contrasta amb les aspiracions de la seva amigueta grassoneta de venat, que emmirallada en els concursos de bellesa de la televisi, desitja ser una miss seguint els dictats esttics i de valors d’un pas que la directora no dubta en criticar indirectament, elusivament, sense caure en el pamflet poltic, l’atac frontal.

L’adolescncia trencadora

El director mexic Fernando Eimbcke ha competit en la Secci Oficial amb un film tan esquifit com efectiu, Club Sndwich, per parlar-nos com la directora Mariana Rodn del moment de pas de la infncia a la adolescncia i de la trencadissa que aix comporta en les relacions de pares i fills. El director de Lake Tahoe despulla d’elements superflus la seva pellcula centrada en la estada d’una mare sola i el seu fill en l’espai buit i impersonal d’un ressort de vacances en temporada baixa.
Aquest viatge de lleure est fet d’actes rutinaris, accions repetides, i bromes cmplices que comencen a desgastar-se per revelar paulatinament els smptomes del daltabaix que es produir per simple ordre natural en el que aleshores era una relaci harmoniosa, amistosa ms ben dit, entre una mare separada, Paloma, i el seu fill de quinze anys, Hctor. El despertar sexual, el desig que experimenta Hctor envers una altra adolescent turista no gaire agrada, ser el detonant darrera de la fractura irreversible dins del niu familiar. El nen deixar de ser-ho per allunyar-se irreversiblement de la seva mare mentre aquesta constatar dolorosament la prdua del fill, percebut fins aleshores pel seu propi instint maternal com un nen petit.
Aquest trnsit a l’adolescncia que, d’altra banda, s un motiu recurrent en moltes pellcules, es tractat aqu des d’un minimalisme absolut, tant de decorat de fons, com de personatges, com de situacions. Un degoteig callat de gestos i dilegs aparentment intranscendents, banals, que acaben per erosionar i trencar els lligams matern-filials. I tot envoltat d’una ironia implacable, una fredor expositiva i una distncia desdramatitzadora que fa que all que semblava una pellcula minscula esdevingui un conte moral, una faula allionadora.
Notcies - Cinema Catal . NET
Cartell de la pellcula

lectures: 509

Joan Millaret Valls

2 d'octubre de 2013


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small