cinema catal� . caT
Notícies anteriors
PELO MALO DE LA VENEOLANA MARIANA RONDN ARRANCA UNA MERITRIA CONXA D’OR EN UN REPARTIT PALMARS PER UN DISCRET 61 FESTIVAL DE CINEMA DE SANT SEBASTI

La histria Pelo malo de Mariana Rondn es centra en la mirada desafiadora infantil d’un nen de 9 anys, Junior, que es vol allisar un cabell de rnxols indomables per imitar un cantant de moda, provocant la creixent hostilitat d’una mare que sembla detectar-li tics d’homosexualitat. La suggeridora mirada de Rondn supera el simple entorn familiar desestructurat amb una mare sola que intenta recuperar la seva feina de vigilant de seguretat i ha de cuidar tant a Junior com al seu beb, per traslladar aquest conflicte materno-filial a un context molt ms ampli. Aquesta picabaralla entre fill tossut i mare atabalada es veur condicionat per la fora de l’entorn d’una massificada barriada popular degradada mentre les imatges de la televisi mostren rapades multitudinries en solidaritat amb el lder bolivari Chvez i els murals religiosos-patritics barregen cristos amb famosos revolucionaris. La simplicitat i austeritat de la proposta de la directora encaixa perfectament en un discurs en contra de la intolerncia i en favor de la diferncia, enmig d’una societat enfervorida i entregada al culte del president Chvez, coartador tel de fons.

El mexic Fernando Eimbcke aconsegueix la Conxa de Plata al millor director pel seu retrat minimalista i efectiu d’una adolescncia trencadora a Club Sndwich

El director de Club Sndwich despulla d’elements superflus la seva pellcula centrada en la estada d’una mare sola i el seu fill en l’espai buit i impersonal d’un ressort de vacances en temporada baixa per retratar un altre trnsit a l’adolescncia. Aquest motiu recurrent en moltes pellcules, es tractat aqu des d’un minimalisme absolut, tant de decorat de fons, com de personatges, com de situacions. Un degoteig callat de gestos i dilegs aparentment intranscendents, banals, que acaben per erosionar els estables lligams matern-filials. Aquest procs gradual de trencadissa arriba envoltat d’una ironia implacable, una fredor expositiva i una distncia desdramatitzadora que fa que all que semblava una pellcula esquifida i minscula, esdevingui finalment un conte moral, una faula allionadora.

La pellcula La herida del debutant Fernando Franco triomfa per partida doble al rebre el Premi especial del jurat i el Premi a la millor actriu

El director sevill debutant Fernando Franco ha dirigit una dura i inclement pellcula centrada en la vida d’una noia de 30 anys, Ana, conductora d’ambulncies. Per la seva aparent normalitat es veu trasbalsada per un handicap que no li permet relacionar-se amb comoditat amb les altres persones. Ana pateix un Trastorn Lmit de Personalitat que l’aboca a la ingesta compulsiva d’alcohol o a autolesionar-se, unes pautes de conducte autodestructives que li impossibiliten la vida al costat dels que estima.La interpretaci colpidora que Marina lvarez fa d’aquest personatge amb desordre de personalitat, un personatge extrem, al lmit, l’ha fet mereixedora del premi a la millor interpretaci femenina.

El catal Pau Esteve Birba guanya el Premi a la millor fotografia pel seu elegant treball a Canbal de Manuel Martin Cuenca

Canbal de Manuel Martin Cuenca ha estat la pellcula espanyola ms agosarada temticament i estticament de la secci oficial del Festival de San Sebastin. Aquesta inusual proposta s’acosta al retrat d’un sastre antropfag granad, interpretat per un estirat i escultric Antonio de la Torre, finalment commogut per la bellesa i la innocncia d’una noia romanesa, germana d’una vena que ha matat i s’ha cruspit. En una societat tancada i tradicionalista como pot ser Granada ha germinat la llavor del mal i Martin Cuenca amb l’inestimable ajuda de Birba - ho explica amb una estilitzada sobrietat utilitzant plans fixes perfectament enquadrats en una estudiada pulcritud en la posada en escena que el fa privilegiar l’ellipsi i el fora de camp prescindint de tot l’utillatge habitual en un gnere abocat als excessos i als efectismes. Un film contemplatiu, d’estirats temps morts, que esquiva doncs els llocs comuns del thriller o del film de terror escorats cap a l’acci i el suspens. En el seguiment d’aquest inquietant i frgil monstre canbal s’aposta per un format ms proper al del torbador conte adult centrat en un home impossibilitat d’estimar en el que s una nova reformulaci del mite de la bella i la bstia.

Les situacions estrambtiques i els dilegs absurds de la stira poltica francesa QuaidOrsay de Bertrand Tavernier la fan beneficiria del Premi al millor gui

El veter director francs Bertrand Tavernier s’enfronta de forma indita al format de la comdia inspirant-se en la historieta grfica Quaid’Orsay de Lanzac i Christophe Blein per dur a terme una crnica corrosiva i sarcstica de les interioritats del poder i, concretament, de la poltica oficial francesa. Aquesta aproximaci a les altes esferes de la diplomcia francesa s’ha centrat en un seductor i carismtic personatge d’incontinncia verbal, Alexandre Taillard de Vorms, ministre francs d’afers exteriors inspirat en el ministre autntic Dominique de Villepin -. Aquesta esbojarrada i frentica histria arranca quan el ministre contracta un jove perqu escrigui un discurs geopoltic sobre les hegemonies mundials al mn per ser llegit a l’assemblea general de la ONU. El to delirant i esperpntic de la gestaci del discurs del ministre al mn per passadissos, cambres, personatges i situacions ben kafkianes ha fet possible que els guionistes d’aquesta adaptaci cinematogrfica Antonin Baudry , Christophe Blein autor tamb del cmic homnim- i el mateix director Bertrand Tavernier fossin reconeguts amb el Premi al millor gui.

Jim Broadbent guanya la Conxa de plata al millor actor pel seu paper de marit rondinaire i malhumorat a la comdia amarga amb Pars al fons Le week-end

El britnic Roger Michel, especialitzat en els dominis de la comdia romntica i amable, fa ara una radiografia desencantada i agredola d’un matrimoni desgastat pel pas del temps que intenta recuperar la guspira de l’amor retornant al romntic Pars de la seva llunyana lluna de mel. Els jubilats Nick i Meg, desavinguts i rondinaires, que porten una vida de guitzes i retrets, conviuen plegats malgrat tot en una mena de cohabitaci cmplice en qu la dependncia i la rutina enganxa ms que les punyalades verbals que es llencen. Una comdia crepuscular escrita brillantment pel narrador i guionista excepcional Hanif Kureishi que s’aparta prudentment de la celebraci de l’amor recuperat consolatori per fer un retrat amarg i tendre alhora d’aquest matrimoni que recobra almenys un sentit de la llibertat sota un Pars ms godardi que romntic en qu ressonen nostlgicament els batecs d’una fonedissa Nouvelle Vague tot reproduint el moment inesborrable del ball al juke-box a Bande apart de Jean-Luc Godard. Jim Broadbent aconsegueix amb esfor el Premi a la millor interpretaci masculina pispant-li la cartera als dos grans favorits espanyols, Antonio de la Torre per Canbal i Javier Cmara per Vivir es fcil con los ojos cerrados de David Trueba.
Notcies - Cinema Catal . NET
Premiats 2013

lectures: 532

Joan Millaret Valls

2 d'octubre de 2013


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small