cinema catal� . caT
Notícies anteriors
CRNICA ESPERPNTICA D’UN FRACS ANUNCIAT

Els germans Coen obren la pellcula amb una estranya seqncia d’agressi en un carrer fosc al protagonista, Llewyn Davis (Oscar Isaac), desprs que aquest faci un concert en un club nocturn. Aquest prleg introductori crea una atmosfera inquietant i torbadora en el ms pur estil del cinema negre amb un personatge sinistre que emergeix de les ombres de la nit urbana per estomacar al incaut cantant.

Aquesta desconcertant obertura serveix per desplegar un immens flashback que buscar illustrar les desencertades passes d’un cantautor que fracassa indefectiblement quan intenta obrir-se cam en l’escena musical novaiorquesa. Es prescindeix aleshores de l’enganys enfocament inicial en clau de thriller i ens endinsem en el coneguts parmetres del gnere biopic per reconstruir el cam errtic enmig d’un glid hivern d’un artista fictici, encara que inspirat en la figura del folksinger Dave van Ronk, que arribar a Chicago per fer una prova per enregistrar un disc.

La pellcula s la crnica amarga d’un artista bohemi solitari, sense domicili fix, que malviu en els sofs d’amics i coneguts i que ha estat abandonat per la seva companya. Un conjunt d’ingredients propensos a l’estereotipat retrat dels artistes maleits, tot i que aquest personatge encaixa perfectament en la galeria de personatges estrafolaris i perdedors dels germans Coen. Un duet de directors autntics conreadors involuntaris d’un gnere tan genunament hispnic com s l’esperpent, una mixtura singular de tragicomdia negrssima combinada amb un fatalisme inexcusable.

Aquest recorregut frustrat a la recerca de l’xit i el reconeixement popular est explicat en clau de comdia fosca i absurda amb un humor intelligent, personatges de pura caricatura i impagables gags visuals. En aquesta tragicomdia personal que desemboca inexorablement en el no res i les mans buides, hi juga un paper important la presncia d’un gat sense nom, un animal de companyia que serveix per afegir ms humor en primer terme, per que acaba complint eficament la funci allegrica de reforar el carcter extraviat i perdut del msic sense sort, una mena d’aristogat fugitiu com a extensi del dissortat compositor.

No cal dir que el film esdev tamb un pertinent retrat d’una poca de la msica folk novaiorquesa dels anys 60 a la zona de Greenwich Village que condueix la pellcula cap el territori del cinema musical amb l’apassionant inclusi de nombroses actuacions de grups vocals, solistes o duets de folk meldic instants abans que la irrupci de la figura de Bob Dylan trasbalss per sempre ms aquest panorama musical.

La visi de A propsito de Llewyn Davis es converteix inesperadament en un perfecte complement de programa doble al costat del gran documental musical de l’any que ressegueix les traces d’una evasiva figura musical del rock dels setanta, Searching for a Sugar Man de Malik Bendjelloul. Els germans nord-americans Joel i Ethan Coen competien de nou a Cannes amb A propsito de Llewyn Davis desprs d’anys d’absncia de la secci oficial del certamen francs, quan van presentar llunyanament No es pas para viejos (2007), i van acabar emportant-se gloriosament el Gran Premi del Jurat.

Notcies - Cinema Catal . NET

lectures: 594

Una crtica de Joan Millaret Valls

8 de gener de 2014


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small