cinema catal� . caT
Notícies anteriors
CAM A LA DIGNITAT

S’acaba d’estrenar la darrera pellcula del director nord-americ Alexander Payne, Nebraska, desprs d’una delicatessen com Los descendientes (2011). Aquest realitzador d’encisadores comdies amargues, pertanyent a all que abans s’anomenava cinema independent nord-americ, ja va participar amb Nebraska a competici en la secci oficial del festival de Cannes despertant una mplia adhesi i assolint el premi al millor actor a Bruce Dern pel seu paper de despistat protagonista. La solvncia del film, el to entranyable del conjunt, el treball extraordinari de Bruce Dern acompanyat d’un repartiment de secundaris digne d’una comdia social, han servit tamb per donar a Nebraska una forta empenta cap als Oscar amb unes valuoses sis nominacions entre les quals destaquen director, actor o gui original.

Aquesta pellcula d’aparena austera i ambici modesta cont, en canvi, una potent histria mnima. El protagonista principal s un avi alcoholitzat, Woody Grant (Bruce Dern), entossudit a cobrar un premi d’un mili de dlars, mentre la dona i els fills l’avisen que s una enganyifa publicitria. Es tracta d’un darrer acte de determinaci i de voluntat prpia d’un pobre avi que sembla patir smptomes de demncia. Woody Grant s tamb la figura d’un pare gens exemplar, un home menystingut per tothom i un marit anullat per una dona massa possessiva. Finalment, un dels seus fills, David Grant (Will Forte), abandonat per la seva companya, acompanyar a contracor al seu pare, com si fos el seu escuder o el seu cuidador, en un viatge fora impossible a Nebraska tot travessant diversos estats per cobrar el premi.

El viatge de pare i fill s’ajusta als parmetres habituals del format road movie i el seu llarg recorregut ple d’incidents i aventures per una Amrica profunda acaba desembocant en el seu poble natal. Retrobem la figura del viatge conformador, el trajecte que ajuda a recomposar els llaos paternofilials trencats o simplement inexistents. I visitar el lloc d’origen dels personatges, un poble mig perdut i mig deshabitat, significa tamb una mena de retorn al passat que provoca la reaparici de vells coneguts.

Es tracta d’una pellcula que arrenca de forma anodina i fora convencional mentre discorre pels llocs comuns del gnere costumista i tragicmic amb una famlia desavinguda. Aleshores la sensaci d’avorriment s’installa en l’espectador fruit de reveure all ja vist i repetit tantes vegades. Per a mesura que la pellcula avana i la road movie familiar circula, Nebraska comena a prendre cos, a crixer i a fer-se gran i forta, tot i la simplicitat del seu contingut aix com dels seus senzills instruments. Destaquem el patetisme del personatge, el paisatge de cases isolades i vetustes a la manera d’Edward Hooper, la immobilitat i indolncia dels familiars oblidats entaforats en els seus sofs i la difusa herncia d’atpiques road movies com la de Jarmush Extraos en el paraso o el Lynch d’Una histria verdadera.

El panorama hum retratat a Nebraska encaixa com un guant en el ms genu cinema de solitaris perdedors i tristos exclosos socials en un desolat entorn fotografiat a ms amb un rstic i dur blanc i negre. Per tot plegat s’ha filtrat pel colador de l’humor clid, suau, afectus i respectus propi de Payne. I el resultat s que progressivament la melancolia, la tendresa, la humanitat, l’amor i l’emoci comena a aflorar mentre s’escampa arreu. Una prodigiosa sensibilitat sorgeix d’aquest amarga histria fins a culminar en un precis final d’aquells que t’arriben el cor i t’ericen la pell.

Notcies - Cinema Catal . NET
Escena de la pellcula


lectures: 587

Una crtica de Joan Millaret Valls

14 de febrer de 2014


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg

Comentaris dels nostres visitants:

Una meravella, rodona. *****
Ignasi17-02-2014

Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small