cinema catal� . caT
Notícies anteriors
HER. ALL ON VIUEN ELS SENTIMENTS

Se sol dir sovint que el cinema actual ja no t idees i que no surt del remake, els superherois i la reformulaci de tota mena de patrons mil vegades explotats. Doncs b, Her, podria ser lexcepci que confirma la regla. I s que el sempre sorprenent i cada cop ms consistent, Spike Jonze, ens ha regalat una obra nica, magntica, creativa i duna grande bellezza. Desprs dhaver collaborat en els seus primers films amb el guionista Charlie Kaufman, i dhaver adaptat al reconegut Maurice Sendak a Donde viven los monstruos, ara sha atrevit amb un gui propi, que el certifiquen com un escriptor privilegiat. Perqu amb Her, ha aconseguit explicar una histria damor a travs de la cincia ficci, amb un argument aparentment tan inversemblant com la relaci entre un home i un sistema operatiu, i els diferents estats que es passen, des de lenamorament a la ruptura. I all on altres haguessin traspassat la fina lnia del ridcul o la inversemblana, el director de Cmo ser John Malkovich ha sabut transmetre en imatges una srie de sentiments i sensacions, que en escasses ocasions sarriba a poder fer amb aquesta precisi i aquesta sensibilitat.

Sota aquesta premissa argumental, Jonze aconsegueix crear una obra completssima, quasi renaixentista, que toca i aglutina infinitat de temes, sense oblidar els tocs precisos dhumor. Aix, Her s tot un tractat humanstic que descriu i analitza amb sorprenent facilitat i naturalitat lessncia de les persones, lalegria, la solitud, la melancolia... Tamb hi ha una creaci duna societat futurista, amb aspectes molt reconeixibles i fins i tot previsibles a curt termini, com la importncia de la tecnologia, les noves vies de comunicaci virtual, lallament social, una cert individualisme.... Per tamb daltres que semblen ms inversemblants com la aparent manca de violncia, de malalties, de vellesa i fins i tot una certa aspsia. Aquest plantejament requeria tamb duna esttica singular i cuidada, que es concreta a nivell arquitectnic amb unes ciutats amb grans edificis, moderns, molt illuminats de nit, que recorre el protagonista en els seus diferents cicles emocionals. I tot plegat sota lembolcalladora i fascinant banda sonora dels Arcade Fire, que acompanya les imatges amb un lirisme i una modernitat que encaixen a la perfecci amb el to de tota la proposta.

Tots aquests elements donen a la pellcula un aire especial, que emparentaria dalguna manera amb les propostes tamb arriscades daltres cineastes que intenten anar un pas ms enll, com lSteve McQueen de Shame, o la seva antiga muller durant 4 anys Sofia Coppola, i el seu aire melanclic i reflexiu de ttols com Lost in Translation. Precisament amb aquesta cinta comparteixen la presncia dScarlett Johansson, en aquesta darrera, de manera molt visual i a Her en canvi, nicament a travs de la veu (que curiosament va enregistrar en primer lloc Samantha Morton fins que el director va decidir canviar-la ja en post-producci). Una veu per, que adquireix vida prpia, com el sistema operatiu que interpreta, i que en molts moments de la pellcula sembla que shagi fet corpria. La sensualitat, els matisos, el to, que transmet la protagonista de Match Point, no hi ha dubte que acaparen tamb la pantalla, i aix li han reconegut per exemple al Festival de Roma amb el guard a millor actriu. Per si ella s la veu, el rostre del film s aquest enorme Joaquin Phoenix, que no para de crixer com a actor, i que aqu ens regala una interpretaci majscula, posant-se en la pell daquest escriptor de cartes per encrrec, acabat de divorciar, i que es passa mitja pellcula parlant amb una veu artificial, i aguantant com pocs poden fer-ho, els mltiples primers plans de qu s objecte.

No sabem si el futur ens deparar una societat com la que es descriu a Her, tot i que veient els ginys que cada any es presenten al Mobile World Congress , no sembla gens agosarat pensar-ho. Per com a mnim, esperem que les mquines no ho suplantin tot, i ens deixin fruir molts anys de directors ben humans com Spike Jonze, que si segueix per aquest cam, encara t moltes joies per descobrir-nos, amb la seva particular manera de veure el cinema i entendre la vida.

Notcies - Cinema Catal . NET


lectures: 560

Una crtica de Marc Serra

3 de març de 2014


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small