cinema catal� . caT
Notícies anteriors
SAYONARA MIYAZAKI

En el mn de lanimaci, com en la vida, el pixel i el 3D van guanyant terreny de manera imparable. Noms com Pixar/Disney, DreamWorks, i en menor mesura Blue Sky o Sony Pictures Animation, estan darrera la majoria de creacions de dibuixos animats -com en diem abans-, que arriben als nostres cinemes. Per aix, tancar-se en una sala fosca, i poder fruir en pantalla gran duna pellcula com El viento se levanta, s una experincia que t quelcom de mgic, com tot el cinema del gran mestre Hayao Miyazaki, que ens ha regalat una darrera joia ms, en una filmografia trufada de peces memorables.
Amb uns inicis en el mn professional on va participar en sries mtiques com Heidi i Marco, no va tardar a buscar la forma de donar sortida als seus projectes ms personals. I aix, al 1985 fundava lStudio Ghibli, amb el seu inseparable collaborador Isao Takahata. Durant gaireb 30 anys, aquesta autntica fbrica de somnis, ha creat un imaginari visual i uns mns de fantasia amb una originalitat, una sensibilitat i un detallisme a labast de molts pocs. Ttols com: El meu ve Totoro, La princesa Mononoke, El viatge de Chihiro, El castell ambulant o Ponyo al penya-segat, en serien exemples ben clars. Curiosament, el nom daquest estudi, surt dun vent clid que bufa al Shara i que els italians van usar per denominar uns avions dexploraci usats durant la IIa Guerra Mundial, els Caproni Ca.309 Ghibli. Aquests avions van ser fabricats per lenginyer itali Giovanni Caproni, que a ms t un paper destacat en aquest testament flmic de Miyazaki, com a dol i inspirador del protagonista, i que ja havia tingut la seva presncia a la tamb molt aeronutica Porco Rosso.
I s que no hi ha res de casual en lelecci de lenginyer davions japons Jiro Horikoshi per cloure aquesta brillant carrera cinematogrfica. La vida daquest personatge, ha perms a Miyazaki submergir-se de ple en aquesta passi confessa per laviaci i lacte de volar, que ha estat molt present a la seva filmografia a travs de tot tipus de ginys i ssers fantstics. Tamb li ha perms fer un retrat dun home tena, un visionari que es va passar tota la vida empaitant el somni de construir avions ms i ms perfectes, que desafiessin les lleis de la fsica. Una mica com ha fet ell mateix en el mn de lanimaci. I malgrat algunes crtiques rebudes, de la m daquesta llegenda de carn i ossos, ha pogut fer un recorregut per la histria del seu pas durant la dcada dels 20 i els 30, i recrear moments com el terratrmol de Kanto al 1923, els efectes devastadors de la Gran Depressi, lascens dels feixismes i les seves conseqncies, o el progressiu desenvolupament tecnolgic, contraposat a les restes del Jap ms rural i tradicional.

Vist el resultat final, segurament no s estrany que una part del pblic ms fidel shagi vist sorprs perqu un director que sempre havia disseminat un missatge pacifista, ecologista i fins a cert punt tradicionalista, shagi decantat en el seu anunciat comiat, per retratar la vida dun enginyer aeronutic que va ser el responsable de crear un avi de combat com el Zero, responsable de matances com latac a Pearl Harbour, i smbol de la prepotncia nacionalista i militarista nipona al Pacfic. Si b s cert que la cinta no es pot deslligar daquest context, tamb ho s que el que interessa a Miyazaki no s en cap cas fer una apologia daquests fets ni molt menys de cap ideologia, sin descriure la passi dun home, dun geni, dun artista, per crear una mquina perfecta, superant el desavantatge previ envers altres pasos, a fora de talent i esfor. Una mica en la lnia de les pellcules del Hollywood daurat, que biografiaven figures de la seva cultura, la seva cincia o la seva vida poltica, aplicant la mxima de la tenacitat portada quasi a extrems de bogeria per acabar deixant la petja en els seus respectius camps, com per exemple el Frank Lloyd Wright dEl manantial, el Ciutad Kane o el Glenn Miller de Msica y lgrimas.

Per potser el que ms sorprn daquest film, s precisament que sigui un gran melodrama i fora cannic. Perqu malgrat les escenes onriques amb Caproni, que les t i a ms duna bellesa visual aclaparadora, en el fons ens trobem davant una cinta molt realista, perfectament narrada, absolutament adulta i que remet directament al melodrama dels anys 40 i 50, sense mancar-li ni un sol element. T la seva part romntica, amb les diverses trobades amb la seva estimada Naoko Satomi, a qui coneix de nena durant el terratrmol i es retroba uns anys desprs a lhotel de muntanya on viuran el festeig; la seva part poltica, amb les escenes en plena Alemanya nazi i linici de la repressi dels dissidents al Jap; la tragdia, amb la greu tuberculosi que pateix Naoko; la sensibilitat i una descripci de personatges immaculada. Sense oblidar un element imprescindible com s la bellssima banda sonora de Joe Hisaishi, compositor habitual de Miyazaki, que ens torna a emocionar amb una partitura delicada que punteja amb elegncia tots els moments vitals i estats dnim del protagonista.

I de les moltes coses que cal agrair a lautor daquesta El viento se levanta, la principal s segurament que shagi mantingut fidel al seu estil artesanal de fer cinema danimaci, i ens hagi tornat a regalar aquesta autntica lli de pacincia, cromatisme, tra (im)perfecte i matisos de tota mena, que sens dubte, la pulcritud del pixel no pot assolir. Miyazaki ha aixecat el vol per darrera vegada, i ha tingut la honestedat dexplicar la histria que ha volgut i de la manera que ha volgut, per sense defraudar el seu pblic, que ha pogut fruir per darrer cop del seu geni creatiu. Per malgrat que la seva figura es trobar molt a faltar, no hi ha dubte que lanimaci oriental t suficients arguments per seguir sorprenent i meravellant, com poden certificar any rere any els assistents al Festival de Sitges, ja que malauradament als cinemes convencionals costa molt estrenar animaci que no provingui dels grans estudis nord-americans. En qualsevol cas, moltes grcies Sr. Miyazaki per tota una carrera entregat a lanimaci i per les moltes estones que ens ha fet fruir i somiar amb el seu cinema. Arigato !

   
Notcies - Cinema Catal . NET

lectures: 597

Una crtica de Marc Serra

22 de maig de 2014


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small