cinema catal� . caT
Notícies anteriors
LA PURESA ULTRATJADA

Estrena tardana de El sueo de Ellis del nord-americ James Gray desprs que la pellcula fos projectada ja fa ms d’un any en el festival de Cannes 2013 sota el seu ttol original The immigrant. Aquest film no es va endur cap guard per va deixar bones sensacions en una competici extraordinria on James Gray s’hi mant fidel desprs de concursar-hi amb anteriors i extraordinaris treballs com Two lovers (2008) o La noche es nuestra (2007).

El sueo de Ellis explica l’arribada de dues germanes immigrants poloneses, Ewa (Marion Cotillard) i Magda Cibulska (Elena Solovey), a Ellis Island, Estats Units, el 1921 disposades a assaborir el somni americ fugint de la pobresa. Per evitar la repatriaci noms desembarcar, Ewa caur en les mans d’un home que sembla voler ajudar-la, Bruno Weiss (Joaquin Phoenix). La seva condici d’immigrant illegal l’obliga a sotmetre’s als favors d’aquest benefactor interessat que l’obliga a prostituir-se per guanyar els diners que ha d’enviar a la seva germana tsica, Magda, retinguda en un hospital, en quarantena.

Com resulta previsible en el cinema de Gray, no ens trobem davant d’una pellcula que remarqui els aspectes socials o histrics de l’poca, sin enfront d’un cinema que privilegia el retrat de personatges complexos que collideixen entre ells aix com la mostra d’un conjunt de valors essencials posats en entredit. La desesperada necessitat dels diners enmig d’una histria de supervivncia s repetidament explicitada per Ewa que ha de vendre el seu cos mentre empassant-se el seu orgull i les seves creences religioses.

Predominen sensacions estranyes, paradigmtiques, com la d’aquesta dona protegida i ajudada pel seu proxeneta, que a la vegada l’explota i l’esclavitza. D’igual manera, els propis familiars d’Ewa que l’havien de recollir, ara la repudien. Una dona en una condici d’indefensi i vulnerabilitat extrema, una dona en precari que ens ensenya com la misria i la necessitat pot corrompre i embrutar les nimes cndides i innocents. Ewa es converteix en un clar exponent de la puresa i la bondat ultratjada, revers amarg del somni americ.

James Gray juga la carta del melodrama d’al antic en qu sembla reviure la sumptuositat trgica del cineasta pioner nord-americ Griffith en els seus films protagonitzats per Lillian Gish en qu aquesta encarna la figura d’herona sacrificada. I amb l’actriu francesa Marion Cotillard, James Gray intenta traar aquesta complicitat. A part cal recalcar tamb el paper esquizoide i trastornat als quals ens t acostumats Joaquin Phoenix en el marc del cinema de Gray. Ara ens trobem davant d’una nova manifestaci de personatge escindit amb aquest proxeneta dividit entre l’amor que sent envers la noia i el profit que en treu.

El sueo de Ellis s un melodrama d’una solidesa i exquisidesa cinematogrfica incomparable, encara que est mancat de la pulsi trasbalsadora que commou i encongeix els cors. Per conv subratllar que el treball de Gray s nic alhora de crear atmosferes saturades amb un posada en escena impecable en qu l’atapeda bellesa de les seves composicions es mant inalterable contagiant sempre una rara sensaci de densitat i toc malalts.

Notcies - Cinema Catal . NET

lectures: 572

Una crtica de Joan Millaret Valls

26 de juny de 2014


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small