cinema catal� . caT
Notícies anteriors
JIM JARMUSCH. UN LLIBRE DHILARIO J. RODRGUEZ I CARLOS TEJADA

Jim Jarmusch ha estat el perfecte paradigma del cinema independent nord-americ de les darreres dcades ja que ha sabut preservar meritriament la seva llibertat creativa esquivant latracci que exerceix el cinema ms comercial. En la mateixa introducci del llibre, els escriptors ja estableixen una filiaci entre el cinema de temps suspesos de Jarmusch i la tradici de la depuraci, lessencialisme o laposta per la quotidianitat com a genunes marques destil de cineastes com Yasujiro Ozu, Robert Bresson, Roberto Rossellini o Michelangelo Antonioni.

En un primer moment, en les dcades dels 80 i 90, sassociava Jarmusch a un cinema independent desimbolt, enrotllat, frvol, intranscendent, en qu la carcassa formal repetitiva i minimalista sobresortia per damunt de tot. Per amb el temps, en parallel a levoluci de la seva filmografia, ens anvem adonant que sota aquest format es reivindicava el precepte estilstic i conceptual de menys s ms per fer emergir amb fora un contingut crtic i reflexiu impensat que posava damunt la taula termes prou grvids com la soledat, la incomunicaci, el viatge enlloc, el vagareig etern o el sentiment destrangeria.

Cineasta trasplantat dOhio a Nova York on va entrar en contacte amb el cinema underground i experimental nord-americ dels seixanta seguit duna breu etapa parisenca que el va portar a encomanar-se del cinema europeu dautor dels setanta. Uns transvasaments que lhan portat a una prctica dissident del cinema, ms inclinat per labstracci que per la figuraci i en qu predominen ms els moments buits i fragments descriptius que la prpia mecnica tradicional de la narraci argumental. Amb estudis de cinema inacabats es convertiria en ajudant de direcci de lalemany Wim Wenders de la m del veter cineasta nord-americ Nicholas Ray a Relmpago sobre el agua. Una experincia que li serviria per debutar lany 80 amb el seu primer film Permanent vacation.

Hilario J Rodrguez i Carlos Tejada dediquen un pertinent captol a desglossar els lligams sonors de Jarmusch msic ell mateix en lescena novaiorquesa dinicis dels 80 des del sintetitzador del grup The Del-Byzanteens amb diferents msics que han collaborat en els seus films des de diferents registres. Destaquem John Lurie i Tom Waits en una primera poca - amb ttols conjunts com Bajo el peso de la ley (1986) -; el doblet amb Neil Young conformat pel western fnebre Dead man (1995)- protagonitzat per un somnmbul Johnny Depp- i el documental sobre Young, acompanyat de la banda Crazy Horse, a Year of the horse (1997); fins a les msiques afroamericanes en el duet de films ms propers als codis genrics del cinema negre com RZA a Ghost dog: el camino del samurai (1999) i Mulatu Astatke a Flores rotas (2005).

Els estudiosos fan un exhaustiu, profund, documentat i enriquidor estudi de lobra de Jim Jarmusch analitzant els seus films des de diferents eixos com la preeminncia del viatge errtic, la profusi de no-llocs, el recurs al pla-seqncia, la tipologia de personatges, la mecnica de latzar o la grafia i constituci dels crdits d&rsquo,obertura flmica. Acaben el volum prestant nova atenci als films ara en un seguiment cronolgic, sesmenten els projectes esguerrats i es cedeix espai al propi realitzador amb un recull de declaracions seves, a part de loportuna filmografia i la corresponent bibliografia.

JIM JARMUSCH DHILARIO J. RODRGUEZ I CARLOS TEJADA
Editorial Ctedra. Collecci Signe i Imatge/Cineastes
Notcies - Cinema Catal . NET
Jim Jarmusch


lectures: 743

Una crnica de Joan Millaret Valls

31 d'octubre de 2014


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small