cinema catal� . caT
Notícies anteriors
BIRDMAN VOLA ALT, A VEGADES MASSA ALT, FREGANT EL PERILLS SOSTRE DE VOL

A un mes dels premis Oscars, la pellcula Birdman sest convertint en la sorpresa de lany, tot generant crtiques entusiastes i travesses que apunten a un xit aclaparador, superant a Boyhood o El gran Hotel Budapest. El que est clar s que lltim film dAlejandro Gonzlez Irritu ha sabut unir a la crtica, part de lacadmia de Hollywood i a nombrosos espectadors, que shan amarat del seu surrealisme incisiu.

Una narrativa de molta pirotcnia i poc verisme, aix s com veiem aquesta cinta que aspira a ser lopening night del director de D.F. i que es queda en una tragicomdia sobre les contrarietats vitals de la caiguda en desgrcia dun actor, el qual intenta reviure la seva carrera a travs dun muntatge off-Broadway. Aquestes sn algunes guspires de lartifici que el director mexic ha desplegat aqu, a ligual que els focs artificials apesarats a Babel (2006) o Biutiful (2010).

Confeccionada de manera notable mitjanant un aparent pla seqncia, el fil conductor segueix els preparatius i assajos previs a la nit destrena duna obra teatral. Com s habitual en el corpus del director mexic, torna a fixar-se en un univers tancat i endogmic, protagonitzat pels tires i arronses entre Riggan (Michael Keaton), el seu productor (Zack Galifianakis), la seva filla (Emma Stone) i els seus companys de repartiment (Naomi Watts i Edward Norton).

No cal dir que les interpretacions sn ms que portentoses i que la descripci de les fbies sn les tramoies per adduir el toc ms cid a aquesta tragicomdia. El primer que ens cridar latenci s la simplicitat de lestructura narrativa; ens trobem davant duna trama completament lineal i allunyada del concepte dhistries creuades que predominava en letapa inicial del director, la qual va coincidir amb el guionista i ara antagonista (per no dir enemic) Guillermo Arriaga.

Malgrat aquesta senzillesa argumental, el film queda emmarcat per lexcellent utilitzaci de dos recursos tcnics molt identificatius: el primer s el concepte de multi-protagonista, el qual aconsegueix un caire renovat grcies a la dualitat virtual del personatge principal. El segon recurs resulta del sorprenent muntatge; un subtil i delicat acoblament de llargues preses on els salts temporals es realitzen amb molta cura i elegncia.

No obstant, el fet dincloure referncies coetnies en el discurs, pot provocar que el judici caigui en la trampa de convertir-se en una simple critica cap a la mateixa indstria on el director sexercita. Lex-locutor radial no vol demostrar-nos que tots som superherois, sin riure-sen de les ltimes superproduccions (Fassbender no pot ser lactor substitut perqu est treballant a X-Men mentre la resta de candidats estan rodant lltima part de Los Vengadores), a ms dincloure una cnica diatriba cap als espectadors: "el que la gent vol no s filosofia, s acci".

Tota aquesta invectiva ve camuflada duna llampant disfressa dheroi, un arsenal visual que ha comptat amb el fotgraf Emmanuel Chivo Lubezki, el director dart Kevin Thompson i Martn Hernndez, el seu dissenyador de so. Tot i estar davant duna pea elegantment narrada, visualment perfecta i amb una posada en escena temptadora, aquesta titubeja en el moment de concloure les histries dels seus personatges. Altrament, el llargmetratge hagus guanyat intensitat amb una realitzaci ms gil; i s que el pretext argumental queda fora estirat fins als 118 minuts finals.

El que ha quedat clar s que Birdman sha enlairat ms que una aeronau de reconeixement -ms que el mateix Blackbird- grcies a la bona feina del seu elenc i a les maniobres de John Lesher i James W. Skotchdopole. Pel que fa a premis, de moment sha emportat 2 globus dor (millor gui i millor actor), t 9 nominacions als premis Oscar i 10 nominacions als premis BAFTA, a ms de linesperat envol de Michael Keaton (Batman, Jackie Brown), desprs del seu ostracisme a Hollywood.

La dicotomia entre la fama i lxit personal, tan de la histria com dels propis personatges, queda redut en dues grans veritats: el reconeixement i la felicitat. Tots dos, valors tan efmers com el poder meditic, la magnificncia i els diners. Un tauler que representa aquest mn daparences on, el revers tenebrs del gran somni de lstar-system, s: que el teu major xit sigui el dengrandir el teu ego mentre minves el dels altres. Una crtica o una autocrtica (depn del punt de vista) on el mateix Irritu est incls.

Notcies - Cinema Catal . NET
Michael Keaton i Alejandro Gonzlez Irritu


lectures: 604

Una crtica dric Antonell

22 de gener de 2015


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg

Comentaris dels nostres visitants:

per mi la millor peli del any
francesc v23-01-2015

Molt bona peli. No diria la millor, per si entre les millors. El que ms destaquen sn les actuacions i la profunditat dels personatges.
Laia C.23-01-2015

Si vola tan alt esperem que no estavelli al teatre Kodak de Los Angeles
albert k24-01-2015

mha encantat la crtica i la peli
marc m (garriga)02-02-2015

Se li podria haver tret ms profit a tant bones actuacions. Potser anivellant la quantitat de situacions dramtiques amb les surrealistes i cmiques.
Mirror08-03-2015

Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small