cinema catal� . caT
Notícies anteriors
TORNEN ELS ESTUDIS AARDMAN I LSTOP MOTION MS PUNTER

Quan parlem de tcniques danimaci, sovint lespectador simagina equips informtics davantguarda propulsats per un programari intricat per lanimaci stop motion s una modalitat tant senzilla que qualsevol de nosaltres, amb una cmera i un programa dedici de vdeo poc sofisticat, seria capa de materialitzar. Ara b, crear una histria enginyosa, un bon disseny de personatges i un acabat tcnic impecable no est a labast de tothom.

Encara que s com la utilitzaci de petits decorats combinats amb figures dargila, es poden emprar materials modelables com la plastilina, moment en que passa a denominar-se claymation. Una forma danimaci que consisteix en aparentar el moviment de qualsevol objecte esttic capturant una rfega de fotografies escaients. El que molta gent no simagina s que aquest patr ja sutilitzava als inicis del cinema i, concretament, en laddici defectes especials a films de gnere fantstic o daventures.

Tot i que molts historiadors i animadors acrediten al realitzador cinematogrfic Georges Mlis com el precursor de la tcnica amb ttols com lomnipresent Viatge a la lluna o Fun in a Bakery Shop, on feia s de lestil claymation utilitzant massilla com a material, cal aclarir que en lombra histrica hi va haver altres precursors menys coneguts per no per aix menys importants, com sn Albert E. Smith i J. Stuart Blackman, que van rodar lany 1898 el film The Humpty Dumpty Circus, on donaven vida a un grandis circ de joguina.

Aix mateix, no es podria entendre lstop motion amb plastilina sense la influncia del estudis Aardman, fundats a lany 1970 i coneguts pel seu desenvolupament de tcniques avanades en la matria. Wallace & Grommit, guanyador dun scar, s lobra ms coneguda daquest clebre estudi danimaci amb base a Bristol, per fins i tot ttols com Chicken Run han aconseguit convertir aquest mode tant poc convencional en un xit de taquilla. El seu ltim treball, Shaun the sheep, segueix lestela daquesta disciplina centenria.

Com demostra el ttol, el protagonista s un xai que habita en una granja juntament amb un ramat dovelles, un gos fidel, tres porquets insolents i un granger malastruc, entre altra fauna de menor presncia. Tots ells segueixen un ordre rutinari, dia rere dia, fins que el nostre protagonista es cansa daquesta grisa quotidianitat i decideix respirar llibertat, ordint un pla per deixar temporalment al seu amo fora de combat.

Tot i que aix podria haver derivat en una faula orwelliana, el propsit sescarxa tant que la comunitat ovina sadona que no pot viure sense lhome -amb el que mant evidents llaos afectius- pel que decideixen aventurar-se a una urbs fictcia per portar-lo de tornada. La resta del metratge sestructura, doncs, al voltant de les correries duna gran operaci de rescat, aprofitant el tradicional element cmic de la trama per explotar gran part del seu dinamisme i el seu enginy.

El Xai Shaun es composa dun humor senzill per increblement efectiu en el qual no hi ha espai per a grans sorpreses. Es tracta duna animaci utilitzant lslapstick com a element essencial, seguint un ritme molt viu en el qual es sacrifica la reflexi per esdevenir en un gil entreteniment. El ms suculent daquest pasts animat, que no arriba per fortuna a indigestar-se, s la falta de dilegs, que fan avanar de forma anecdtica aquesta histria daparena senzilla.

Una altra de les claus de Richard Starzak i Mark Burton s el toc entranyable que adquireix la histria, sabent fins i tot compensar aquest difcil encreuament entre lhumor visual i un suposat patetisme sense excedir-se en els seus aconseguits 85 minuts. De fet, el metratge, que no arriba a lhora i mitja, s una fidel adaptaci duna srie televisiva homnima que ja gaudia dxit, i que va comenar a emetres a TVC fa uns tres anys, arribant fins a uns 120 captols.

Una cinta farcida de gags eminentment grfics, que aconsegueixen sortejar la inconnexi, no noms per la seva homogenetat tcnica, sin tamb pel seu ritme constant i creixent amb qu avancen, fins a desembocar en el seu clmax. El segueix un epleg que confirma la potncia narrativa en elaborar una estructura simtrica que refora el seu missatge, altrament consolidat i musicat per lexperimentat compositor Ilan Eshkeri.

Acostumats a la perfecci i a labundncia amb la que sol treballar Pixar, no podem ignorar lextraordinari treball que realitza aquest duet angls amb el seus putxinellis modelables. Si Pixar s pura emoci, Aardman s pura imaginaci feta amb les mans. Artesania en el seu estat ms refinat. A cada fotograma saprecia lamor pel detall, amb una posada en escena mimada a lextrem. Una clida recomanaci per a esperits sensibles i nens desperts.
Notcies - Cinema Catal . NET
Escena de la pellcula


lectures: 532

Una crtica dric Antonell

8 de maig de 2015


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg

Comentaris dels nostres visitants:

la animacin ms xula que he vist pel que va de any
marc09-05-2015

la vaig veure amb els nens i van disfrutar molt
ingrid m11-05-2015

Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small