cinema catal� . caT
Notícies anteriors
EL DEBUTANT LSZL NEMES IRROMP AMB FORA ENTRE ELS GRANS

Polifonia sonora de l’horror

La pellcula "Saul fia/Son Of Saul" del cineasta hongars Lszl Nemes l’nic director debutant de la Secci Oficial ens trasllada amb horror a l’infern dels camps d’extermini nazis. En aquest univers de destrucci, Saul, (Gza Rhrig), membre dels Sonderkomando - jueus al servei de la maquinria d’extermini nazi - descobreix en silenci el cos del seu propi fill entre els cadvers gasejats quan encara respira agnicament, moments abans que un oficial alemany l’ofegui.
A partir d’aqu arranca la gesta secreta i impossible del pare que vol preservar el cos del seu fill per donar-li un enterrament jueu com cal. Una determinaci de pura bogeria feta a travs de contactes, secrets, amagatalls per procurar-se un rab per donar-li un funeral com cal. Un amor de pare dut fins a l’extrem en el seu va intent de crear un rac d’humanitat enmig de la barbrie absoluta.
Un mn alienat on no es permet mostrar sentiments i la voluntat humana s dominada i esclavitzada enmig dels engranatges del terror. Un horror que es pot mastegar sense ensenyar la cruesa de l’extermini grcies a una cmera enganxada a l’esquena i al cos del protagonista, seguint i precedint els seus desplaaments. Una cmera que tamb participa en les tasques d’empnyer els presos a la cmera de gas, carretejar cossos morts, dur els morts al crematori o llenar les cendres al riu o viure la rebelli en el camp.
Un recurs esttic que crea la sensaci immersiva com si d’un pla-seqncia nic es tracts per la presncia absolutista del protagonista o, tamb, la impressi de veure un film rodat en primerssima persona, com si fos un punt de vista subjectiu. I desprs un s escruixidor de la banda de so com una simfonia fnebre de sons, crits, ordres, insults, xiuxiuejos, cops, trets o xiscles. Una polifonia de la cerimnia de la mort, un rquiem fet de sonoritats barrejades, solapades, gens harmniques, una brutcia sonora feridora.

Futurs asptics

El cineasta grec Yorgos Lanthimos fa el salt a la Secci Oficial amb "The lobster" desprs de conquerir amb un film tan demolidor com "Canino" el Premi de la secci parallela "Un certain regard" de Cannes l’any 2009. Lanthimos ha rodat el seu nou film amb ms pressupost en rgim de coproducci europea i amb un repartiment espectacular encapalat per Colin Farrell, Rachel Weisz, La Seydoux o John C. Reilly per sense renunciar a la incomoditat.
L’acci sembla situar-se en un futur no massa lluny on la soledat est prohibida. El protagonista, David (Colin Farrell), que ha perdut la seva dona, s ingressat en un hotel com a terpia de rehabilitaci acompanyat d’un gos, que no s altre que el seu propi germ. Les normes d’aquesta comunitat tutelada no permeten la masturbaci i si al cap d’un temps no troben parella tenen l’opci de convertir-se en animal. D’aqu prov el ttol d’aquest film que equival el desig del protagonista de convertir-se en una llagosta.
Desprs el protagonista troba la seva nima bessona que acaba matant per escapar-se als boscos per passar a la resistncia i conviure amb Els solitaris, que sn caats alhora pels hostes de l’hotel, i on s’enamorar d’una dona miop (Rachel Weisz). Per la vida en els boscos est molt lluny de la llibertat i es una nova societat controlada i dominada per una lder (La Seydoux) en qu aquests furtius, llops solitaris, no tenen dret a estimar-se o sn castigats amb els llavis segellats i al cap d’un temps condemnats a enterrar-se ells mateixos.
Nova mostra de mala llet del grec Yorgos Lanthimos que construeix una durssima pantomima futurista amb una societat asptica, uniformitzada, buidada de sentiments. I novament torna a fer gala del seu humor negre i corrosiu en una diatriba sense escrpols sobre el gnere hum sense amor reforant tot l’absurd i el patetisme de les situacions i els personatges.

Crim i cstig

Woody Allen torna a casa i participa per dotzena vegada en el Festival de Cannes amb l’atractiu i interessant film fora de competici "Irrational men". La seva nova proposta ens presenta a Abe Lucas (Joaquin Phoenix), un professor de filosfia deprimit destinat a una petita universitat de provncies. L’arribada del nouvingut aviat desvetllar l’inters de dues dones.
Una companya professora casada, Rita Richard (Parker Posey), anhela trencar la rutina i l’avorriment de la seva vida per tenir una aventura i fugir a Europa. D’altra banda, Jill Pollard (Emma Stone tant encisadora com a "Magia a la luz de la luna"), estudiant de filosofia i propensa al romanticisme, malgrat est promesa amb un jove, progressivament se sent atreta pietosament pel trist i desgraciat professor.
L’atzar i la curiositat d’una conversa aliena sobre un jutge injust ser el clic que far despertar a la vida a l’ensopit i desmotivat professor. Aqu les relacions afectives que semblen sembrar el que podria ser una nova comdia romntica a tres bandes es nodriran dels dilemes morals i tics de films tan notables com "Delitos y faltas" o "Match Point".
Un refregit de cites filosfiques de Kant o Kierkegard serviran per conduir-nos amb aparent i ldica lleugeresa vers les especulacions que pot generar la necessitat o la condemna d’un crim benintencionat. I aleshores ens capfiquem en el territori relliscs i problemtic d’intrigues, sospites, hiptesis, conjures, complicitats, culpes i temors que atrapen a tots.

Notcies - Cinema Catal . NET
The Lobster, roda de prensa

lectures: 472

Una crnica de Joan Millaret Valls/ACPG

18 de maig de 2015


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small