cinema catal� . caT
Notícies anteriors
EL DOL I LA PENA ES TROBEN EL MATEIX DIA A CANNES PER AMB RESULTATS OPOSATS

L’habitaci de la mare

Nanni Moretti reprn la seva destresa pels melodrames quotidians en l’mbit familiar a Mia madre amb possibilitats de triomfar en el palmars final de Cannes, com ja ho va fer amb el Premi a Millor Director per Caro diario(1994) o la Palma d’Or per La habitacin del hijo (2001) - un film aquest que tocava de ple el tema del dol arran de la prdua d’un sser estimat i que a Mia madre sembla rebrotar amb lleugeres variacions-.
A Mia madre, el propi realitzador i actor itali cedeix el protagonisme a Margherita (Margherita Buy), una directora de cinema, mentre ell es reserva el paper secundari de germ de Margherita, Giovanni. Margherita viu absolutament aclaparada pels problemes intrnsecs del rodatge d’una pellcula sobre el tancament d’una fbrica, agreujats per culpa de les manies i excentricitats d’un actor nord-americ d’origen itali, Barry Huggins ( John Turturro), afectat de progressives llacunes de memria. D’altra banda, aquesta atrafegada dona viu plenament angoixada i trasbalsada per l’estat de salut de la seva mare ingressada, Ada (Giulia Lazzarini).
Nanni Moretti dna una nova lli magistral de sensibilitat i delicadesa en aquest precis film sobre el patiment i el sofriment d’una dona que veu com la seva mare malalta s’encamina a la mort. El film combina moments d’irrealitat i malsons al costat de les tasques quotidianes d’aquesta dona completament desbordada pel moment de la vida que travessa per subratllar un estat de torbaci i buidor semblant a un episodi de suspensi o de trnsit.
Tot i alguna concessi menor a la comicitat, aportada inevitablement per les grcies del personatge cmic de John Turturro, no cal dir que la pellcula sap commoure i emocionar des del respecte, el tacte, la proximitat, sense caure mai en l’excs que podrien donar-li el fullet o el melodrama ms estripat. El film posseeix la virtut de la honestedat i la sinceritat, que semblen sorgir de la prpia experincia del director, mentre que gran part del potencial del film prov tamb de la extraordinria interpretaci de Margherita Buy, ferma candidata a millor interpretaci femenina.

Perduts en el purgatori

El nord-americ Gus Van Sant ho tindr molt cru si vol repetir guard a Cannes amb la malaguanyada pellcula The sea of trees desprs de triomfar-hi amb Elephant(2003). La darrera proposta rescindeix la radicalitat coneguda del cineasta fadr del cinema independent per abraar la comercialitat estril d’un telefilm de sobretaula per amb estrelles de renom. No condemnem la legtima estratgia de buscar un pblic ms majoritari sin que s’hagi deixat portar sense resistncia per un seguit de clixs dels manuals d’autoajuda amb nfules religioses o metafsiques.
The sea of tres relata la histria d’Arthur Brennan (Matthew McConaughey) que prescindeix tot i s’endinsa en els boscos d’Aokigahara, a la falda del Mont Fuji, per posar fi als seus dies. Aquest majestus entorn natural, un gegant mar boscs, es considera el lloc ideal per sucidar-se i en el seu trajecte troba rastres de diferents cadvers. I quan es disposa a llevar-se la vida aleshores ser interromput per un home d’aspecte llastims, Takura (Ken Katanawe), que sembla que porta dies esmaperdut pel bosc sense trobar la sortida.
Llavors comena una pellcula de supervivncia en qu Arthur pren cura de l’altre home malferit i junts s’arrosseguen per aquest bosc purgatorial amb caigudes, ferides i trompades, situats entre la vida i la mort. Semblen dos penitents enfilats a l’escala del cel en aquest bosc poblat de llegendes nipones i flors que creixen del no res fruit del pas d’una nima.
Tot aix estaria molt b si el plantejament fos el de, per exemple, Gerry, on dos nois amb el mateix nom erren perduts pel desert en un film que vira fins a l’abstracci i la desfiguraci sense dilegs i sense retrica de cap mena. Per a The sea of trees Gus Van sant atura l’acci a cada moment per introduir flashbacks del passat en la pitjor tradici del melodrama redemptorista en qu hom vol curar les ferides i netejar culpabilitats fruit de la complicada relaci amb la seva dona morta, Joan Brennan (Naomi Watts).

Notcies - Cinema Catal . NET
The sea of trees, Matthew McConaughey and Naomi Watts

lectures: 442

Una crnica de Joan Millaret Valls/ACPG

18 de maig de 2015


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small