cinema catal� . caT
Notícies anteriors
L’ESPERADA YOUTH DE PAOLO SORRENTINO DIVIDEIX CANNES

Vellesa

El napolit Paolo Sorrentino s el tercer director itali en concrrer en la Secci Oficial del Festival de Cannes. El guanyador de l’Oscar a la millor pellcula estrangera per la meravellosa La gran belleza(2013), una obra que ja va fer emmudir d’emoci el festival francs tot i no sortir-ne guardonada, retorna enguany al certamen francs amb la tant esperada com controvertida Youth.
En aquesta megalmana i operstica nova obra, tan o ms ambiciosa que l’anterior, Sorrrentino ha comptat amb una coproducci europea, ha rodat en angls i ha estat acompanyat d’un repartiment internacional de vertigen. Youth ens presenta a dos vells amics octogenaris i consogres que s’hostatgen com cada any en un balneari sus entre valls alpines. Sn el compositor retirat Fred Ballinger (Michael Caine), que es nega a la petici d’interpretar davant de la reina una de les seves composicions, i el realitzador Mick Boyle ( Harvey Keitel), que est enllestint les darreres frases del seu ltim i testamentari llargmetratge.
La fastuosa pellcula compta amb una construcci fragmentria, episdica, fins a desbordar-se amb grapats d’esquetxos promoguts per la incorporaci de nous protagonistes secundaris amb les seves respectives histries. Com passa amb la filla i representant artstica de Fred, Lena (Rachel Weisz vista tamb a The lobster de Yorgos Lanthimos -), un jove actor de cinema tan adorat com frustrat pel seu fams paper de robot i que prepara el seu nou paper, Jimmy Tree (Paul Dano), o la veterana estrella Brenda Morel (Janet Fonda) que arriba per enviar a la merda al director Mick.
Un film que parla de tot i de res, d’all greu i d’all lleuger, de la vellesa i la mirada al passat, de la famlia i els fills i el psit que resta, del futur i el treball. Un film desequilibrat en la seva desmesura, desmarxat en la seu dispers enfocament calidoscpic i perdut en la pretesa voluntat pontificadora que dna la preeminncia als discursos, els aforismes i les sentncies. Per un film tamb absolutament magistral en l’art de combinar el grotesc i el sublim, all ridcul i all bell. Un film dotat de molts moments d’una brillantor visual difcilment imitable, cops de geni espatarrants, llampecs encegadors de talent. Imatges prodigioses d’un film preciosista.

La Xina d’avui i del dem

Un habitual del certamen com s el xins Jia Zhang-ke no podia faltar a la cita. Desprs de l’extraordinria cinta projectada a Cannes l’any 2013 Touch of sin, ara presenta Shan He Gu Ren/Mountains may depart en clau de melodrama social i sentimental en tres temps. El pas dels anys reflectiran els anhels i aspiracions d’una dona, Tao (Zhao Tao), i els seus dos pretendents, el ric Jinsheng (Zhang Yi) i el pobre Liangzi (Kiang Jingdong).
L’arc temporal s’obra l’any 1999 per abastar les dues darreres dcades de la Xina ms una tercera dcada situada en el futur a Austrlia. Aquest espai de temps servir per resseguir les petjades dels tres protagonistes en un recorregut en qu Tao tria a Jinsheng i junts tenen un fill, Dlar, mentre Liangzi fugir a treballar a les mines de carb de Monglia per emmalaltir.
Una pellcula estranya, indefinible, desconcertant, inapamable, que la seva audcia la fa atractiva i interessant. Un director d’ esperit lliure i anrquic que prescindeix tant dels canons de la construcci dramtica com de la narrativitat ortodoxa per que sap emocionar en fora moments grcies a una histria intensa i carregada de matisos. Un film ple de digressions i desconnexions, que canvia el format de visi a mitja pellcula, amb ancdotes d’aparena insignificant que es reprenen com rimes, moments fantstics o inexplicables en un context quotidi, o en qu el director es presenta en els ttols de crdit a mig recorregut.
Jia Zhang-Ke conserva la seva autoria per seguir parlant de l’ara i del futur del pas a travs d’un personatge nou com Dlar que sembla representar l’avui de l’aldea global en qu tothom parla en angls. En un trencament absolut, Dlar est renyit amb el pare, renega de la mare i esborra la seva identitat. Per tard o d’hora, els lligams, els ancestres i el passat han de reaparixer. Impossible desprendre’ns de tot.

Notcies - Cinema Catal . NET
Presentaci de Youth

lectures: 470

Una crnica de Joan Millaret Valls/ACPG

21 de maig de 2015


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small