cinema catal� . caT
Notícies anteriors
JACQUES AUDIARD COLPEJA CANES AMB DHEEPAN

La guerra de cada dia

El francs Jacques Audiard reincideix amb el seu habitual pols ferm en un format com el melodrama de rerefons social en el seu darrer film Dheepan. Un acuirassat i regi film que li pot donar possibilitats al director francs d’esgarrapar algun premi en el festival de Canes com el que va aconseguir amb Un profeta (2009).
Dheepan afronta el tema de la immigraci centrant-se en la vida de tres refugiats poltics de Sri Lanka enviats a Frana desprs de suplantar la identitat d’una famlia morta per poder escapar d’aquesta zona en conflicte. El grup est integrat per un combatent de la guerrilla tmil que deixa les armes, Deephan (Jesuthasan Anthonythassan) - el protagonista que dna ttol al film-, una dona sola desplaada, Yalini (Kalieaswari Srinivasan), i una nena orfe, Illayaal (Claudine Vinasithamby).
Una famlia en precari unida per les circumstncies que deixa enrere la guerra per comenar de nou i refundar-se en un altre pas. Per hauran d’aprendre tamb a sobreviure i combatre en un barri marginal francs en qu els carrers semblen estar en flames per culpa de bandes de traficants que apliquen la seva llei.
A l’entorn hostil i degradat de la zona on viuen els protagonistes i que els fa difcil el dia a dia, s’hi ha de sumar el pes dels records i les seqeles del conflicte armat de Sri Lanka aix com les prpies desavinences intestines d’una simulada unitat familiar on Yalini sempre ha tingut la intenci d’anar a Anglaterra a casa d’una cosina.
Jacques Audiard torna a controlar amb magisteri de principi a fi els mecanismes de les bones histries dotades de crrega emocional a detonar-se en precisi en els moments justos. No cal dir que el director francs teixeix un potentssim film sobre la insistncia del passat, la batalla diria per la supervivncia i la conflictiva i miraculosa vida collectiva.

Experincies sensitives

El realitzador taiwans Hou Hsiao Hsien, un vell conegut del certamen francs, sorprn enguany especialment al passar-se al gnere de capa i espasa amb un film ambientat a la Xina del segle nou en la superproducci asitica Nie Yinniang/The assassin.
Un canvi de registre que feia tmer el pitjor per que ha sorprs a propis i estranys pel seu agosarat i estilitzat plantejament. El seu film no encaixa massa en el corpus de films orientals d’arts marcials a l’s ja que burla i esquiva els parmetres d’un gnere focalitzat sobretot el valor en les lluites coreografiades amb ms o menys encert, vistositat i espectacularitat.
La trama no s’escapa dels arguments estipulats fets de revenges, tracions, assumptes de llinatge i lluites pel poder. Aix la protagonista Nie Yinniang (Shu Qi) s una mena d’assassina a sou que rep la missi d’eliminar el seu propi cos, un governador dissident en una llunyana provncia, i d’aqu est enamorat. L’acci posar Nie contra les cordes a l’haver de triar entre acatar les ordres o desobeir-les per preservar el seu amor.
El grau de temeritat de Hou Hsiao Hsien es posa de relleu de bon inici quan ens sobta amb una primera batussa filmada de forma mig entrevista entre el boscatge i des de la llunyania, repudiant tota l’aparatositat deguda a la norma. Per on sobresurt el geni del taiwans s al ressaltar un component esttic cabdal dedicant-se a elaborar els plans amb un gust exquisit pel que fa a la composici tot creant un efecte quadre d’indubtable bellesa.
Unes escenes d’interior en qu sobresurt la utilitzaci del color, amb una paleta cromtica viva. I una empremta plstica suggeridora a travs de l’s de transparncies vermelloses ondulants, un ritme lent i parsimonis i plans estirats que creen una atmosfera singularment captivadora.
Per la pellcula destaca tamb per escenes rodades en espais naturals que fan qu l’entorn esdevingui protagonista principal. Escenes extremament cuidades i mesurades que semblen una prolongaci del gust imprs pel detall de les escenes d’interiors. Moments preciosos amb els personatges en un bosc de troncs d’arbres o esculpits en paratges frondosos, i escadusseres escenes campestres, com de gnere pastoril, pessebres vivents.
En l’alternana d’interiors i exteriors es crea una reciprocitat entre la saturaci i el barroquisme formal en les estances habitades i la magnificncia dels espais naturals amb les seves formes i textures vegetals. No cal dir que Hou Hsiao Hsien ens regala una excepcional experincia sensitiva.

Notcies - Cinema Catal . NET
Dheepan, presentaci

lectures: 481

Una crnica de Joan Millaret Valls/ACPG

22 de maig de 2015


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small