cinema catal� . caT
Notícies anteriors
RECONSTRUCCI

Desprs de la mirada a l’Alemanya Oriental sota el Tel d’acer a Brbara (2012) en qu es percebia el pas com a pres, el director alemany Christian Petzold gira de nou la vista envers el passat i la diposita en els anys immediats de la postguerra alemanya per parlar de l’holocaust i del retorn dels supervivents dels camps de concentraci. Tornem i retornem a l’horror dels camps i la idea de la culpabilitat alemanya que per omissi, consentiment o, directament, la delaci, va llenar els jueus alemanys als forns crematoris. Per Petzold ho fa sota un plantejament tan suggeridor com remarcable grcies a un enfocament metaforitzador que s’inspira lliurement en Retorn de les cendres del francs Hubert Monteilhet.

Nelly (Nina Hoss) retorna miraculosament del camp d’Auschwitz quan ha estat donada per morta i ho fa amb el rostre reconstrut ja que havia estat desfigurada, acompanyada de la seva millor amiga Lene (Nina Kunzendorf). Nelly anhela amb tot el desig retroba el seu antic marit Johnny ( Ronald Zehrfeld) per aquest no la reconeix. Tot i que la seva amiga li confessa que Johnny la va trair i entregar als nazis, ella vol tornar als braos del seu marit i es prestar a un joc de simulaci i posada en escena ordit pel propi marit per demostrar que segueix viva i aspirar aix a aprofitar-se de la herncia d’una famlia aniquilada.

El ttol Phoenix alludeix allegricament al mateix fet del ressorgiment de les cendres d’un pas devastat, encara que sigui des d’un bar de la zona nord-americana del destrut Berln, lloc de rencontre i de no reconeixement de la retornada de part del seu home. El rostre nou de la protagonista incorpora una nova mirada a un pas que es debat entre la reconciliaci i el cstig per forjar una nova identitat collectiva. Tot apunta a que ella ha estat enganyada per tossudament s’aferra al renaixement del seu antic amor, com si fos una extensi de la prpia reconstrucci d’un pas en runes. Per l’amor topa amb l’engany, la mentida i l’aprofitament, i el desig de recomenar acaba per plantejar el dilema ineludible de l’amnsia collectiva per qestionar conceptes com l’oblit i el perd.

Notcies - Cinema Catal . NET

lectures: 525

Una crtica de Joan Millaret Valls

9 de juny de 2015


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small