cinema catal� . caT
Notícies anteriors
EL FESTIVAL INTERNACIONAL DE CINEMA FANTSTIC DE CATALUNYA SACOMIADA AMB BONA NOTA

Aquest dissabte sanunciava el palmars del Sitges 2015, on The Invitation es proclamava com la gran guanyadora del certamen. Un thriller juganer i efica, que construeix un remarcable nivell de tensi. Aquest exercici bellament modulat s, segurament, el millor treball de Karyn Kusama, que tamb t entre les seves obres una nominada als Razzie (Jennifers Body).

Durant la roda de premsa, el jurat destacava lalt nivell de les pellcules presentades no els hi faltava ra - i en resum, que havia estat una edici molt competitiva. Laltre guanyadora daquesta 48a edici era The Final Girls, de Todd Strauss-Schulson, un slasher que obtenia dos guardons: el Premi Especial del Jurat i el Premi al Millor Gui.

El jurat concedia el Premi a la Millor Direcci a S. Craig Zhaler, per Bone Tomahawk. Tamb atorgava el Premi a la Millor Interpretaci Femenina a Pili Grogne pel seu paper a Le tout nouveau testament i el Premi a la Millor Interpretaci Masculina per Joel Edgerton, protagonista i director de The Gift, un regal pel gnere del suspens, embolcallat amb un lla de varis girs efectistes.

Els assistents de la 48a. edici varen atorgar el Premi del Pblic de la Secci Panorama Fantstic a la producci El Eslabn Podrido, una cinta que mostra lestament ms distorsionat duna societat provinciana no exempta destralls, violncia i sexe llards. Una estranya fusi elaborada des dun prisma crtic i sever, que largent Valentn Javier Diment ha sabut conduir amb un ritme escaient.

Pel que fa a la Millor Animaci, aquesta ha recaigut a Miss Hosukai, lestampa dun mestre de la illustraci esbossada per un altre mestre, Keichi Hara. Un fresc inoblidable que competia durament amb The Boy and the Beast, anime que confirma el predomini dun altre institutor de lanimaci, Mamoru Hosoda, un especialista en fusionar fantasia i contemporanetat.

Per altra banda, Belladonna of Sadness esdevenia com la pea rara i animada del festival, una cpia restaurada (en 4K) ideada per Osamu Tezuka, el pare del manga japons. Sense desviar-nos gaire de lunivers otaku, es projectava tamb la nova entrega de Bola de Drac Z (Resurrection F), una versi fidel i bufonesca que suposava una delcia pels fans de la saga enmig dun dissabte festiu.

Referent al cinema asitic, Veteran semportava el premi a la Millor Pellcula de Focus sia. Un elaborat relat amb equilibri, control i una execuci tcnica gaireb impecable. Aquest thriller policac, dinmic i ple de girs de la m de Kim Seong-hun, combina un recarregat suspens amb espurnes dhumor negre made in Seul.

I s que el festival est revelant, any rere any, una indstria seulita emergent, la qual ens ha descobert, en aquesta i en anteriors edicions, un gran ventall de formats i narratives. Aquest s tamb el cas dAssassination, de Choi Dong-hoon, que irrompia com un avalot a la mateixa secci amb un llarg trepidant i punyent, ambientat als anys trenta.

Abans de que la lnia temporal esvas el festival, Endorphine, una faula onrica sobre lexistncia dAndr Turpin, es convertia en una de les sensacions. Tampoc quedaran en loblit ttols tant suggeridors com Zoom, un compendi endimoniadament delicis. Un viatge metafsic i multidisciplinari signat per Pedro Morelli, que ampliava els lmits de la originalitat a Noves Visions.

Precisament aquesta secci la coronava Anomalisa com la triomfadora absoluta. Un stop motion de la m de Charlie Kaufman que medita amb melangia sobre la condici humana. Una pea artesanal que desprn molta sensibilitat i que porta lempremta dun dels autors amb ms personalitat de Hollywood, guionista de Cmo ser John Malkovich o Olvdate de Mi! Un obsequi per lespectador agut que demana una reflexi profunda sobre la infelicitat i els patrons establerts.

De les 169 pellcules que integraven les diferents seccions del Sitges 2015, tamb destaquem cintes que podrien haver-se emportat algun guard com s el cas de Cemetery of Splendour, que invocava a lespectador amb un apleg evocador - introduint suaument elements fantstics - sense renunciar a lausteritat intrnseca dApichatpong Weerasethakul (un clssic ja a les ltimes edicions del festival).

Sense allunyar-nos del continent asitic, a mitja setmana varem poder degustar Nowhere girl, dun Mamoru Oshii (The Sky Crawlers, Avalon o Ghost in the Shell) en estat de grcia. Aquesta producci japonesa s una parbola impregnada duna delicadesa feridora, on les notes de Mozart suposen lalbana abans dun esclat bllic sorprenent.

Un dels films que va suscitar ms expectaci a finals de setmana fou Victoria, de Sebastian Schippers, que triomfava unes setmanes abans al Festival de Berlin. Victoria (lherona principal) s intrpida, propera i sensual com la mateixa Laia Costa, actriu catalana amb gran projecci que ens delectava a travs de la catifa roja el mateix divendres.

La secci oficial daquest final de setmana per, llanava focs dartifici grcies a Yakuza Apocalypse, de Takashi Miike. Sens acaben els sinnims (des dels ms positius als ms extravagants) per definir al referent nip, per el que si podem definir s el film que ens ocupa, com un dels llargmetratges ms anarquistes de Miike. Surrealisme illimitat i reguards dun realitzador que confessava als jardins del Meli: com ms madur sc, faig un cinema ms jovenvol i despreocupat.

Les notes negatives requeien a Journey to the shore, que sincretitza molt b el mn dels vius amb el dels morts per abusa despiritualitat. The Dead Room tampoc convencia dins de la secci Panorama Fantstic, un conte de terror que no aprofita les cartes que mostra, perdent la partida de la por contra lespectador. Altrament, Macbeth, tot i ser colossal com el mateix Fassbender, no persuadia ni als ms teatrals, i s que el bromall del camp de batalla entela tnuement el relat.

En aquest esprint abans darribar a la meta del Festival -on els zombis del primer cap de setmana quedaven enrere i noms els cinfils afamats arribaven al desenlla- es varen poder veure apostes tan curioses com The Legend of Barney Thompson, interpretat i dirigit per Robert Carlyle. Probablement la que s la millor comdia negra denguany, tot grcies a una stira incessant i vibrant.

Finalment, es mereix un apartat propi una de les millors pellcules fora de competici. Es tracta de lltim llen de Hou Hsiao-Hsien, que va guanyar el premi a millor director al Festival de Cannes 2015 i que ens deixa entreveure una altra obra mestra desprs de Flores de Shanghai. The Assassin, el seu ltim treball, ens trasllada a la liberalitat absoluta a travs de pura lrica visual. Un smptoma de que el festival pot anar guanyant espectadors, rigor artstic i qualitat.

Podeu consultar tot el palmars, aqu: sitgesLink

I la resta de crtiques de les pellcules del festival, aqu: NIVELL CINEMATOGRFIC SOBRE UNA CATIFA ROJA FARCIDA DE GLAMOUR A SITGES
Notcies - Cinema Catal . NET
Escena de The Invitation

lectures: 595

Una crnica dric Antonell

21 d'octubre de 2015


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg

Comentaris dels nostres visitants:

segur que the invitation es la pitjor del any com Borgman i Holly Motors, me jugo un pesol
Marc Js 23-10-2015

aquest any he vist bones pelis, no com lany passat
k23-10-2015

jo li hauria donat el premi a I AM A HERO sense pestanyejar
marti collell - aim23-10-2015

Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small