cinema catal� . caT
Notícies anteriors
ELEGIA DEL MN RURAL

Sembla que el cinema basc es troba en un bon moment de salut coincidint amb l’estrena d’Amama d’Asier Altuna, una estrena que arriba precedida per l’xit recent del film basc parlat tamb en euskera Loreak/Flors (2014) de Jon Garao i Jose Mari Goenaga, candidata espanyola als Oscar, a ms. En aquest context de revifalla del cinema basc cal tenir present l’embranzida que ha significat per aquestes dues pellcules la seva exhibici en el marc Festival de Cinema de Sant Sebasti que ha contribut a propulsar-les ms enll de l’mbit local d’Euskadi.

Desprs de Bertsolari (2011), exhibida en el seu moment tamb en el festival donostiarra, encara que fora de competici, Asier Altuna dirigeix ara el recomanable film Amama via, en basc per parlar sense embuts de l’extinci del mn rural a partir de l’esgotament del caserio ents com a model d’explotaci agrcola i sistema familiar. Una pervivncia impossible que els aboca a la desaparici a l’entrar obertament en collisi amb el mn modern i urb.

La figura de l’via silenciosa s’erigeix com a ttem d’aquest hbitat anci, ella esdev el darrer testimoni de connexi amb tota una genealogia precedent que es remuntaria fins el neoltic. En aquest context atvic, una filla representa la rebellia i l’aire fresc, ella aporta una nova manera de concebre la vida procurant conciliar all antic i all nou, enfront d’una figura paterna autoritria, reaccionria i masclista. En l’espai natural i fsic del camp, associat al passat i a costums ancestrals, no tarda en sorgir la fractura i el conflicte amb l’inevitable xoc generacional.

Tensions tractades sovint tant en el cinema basc com en el internacional, per que aqu rep l’empenta d’un tractament cinematogrfic que combina el tpic i convuls melodrama rural amb imatges properes al videoart, fruit de la vena artstica i creativa de la filla; o amb la utilitzaci cromtica dels colors i els seus valors simblics, associats a cada personatge; o la fisicitat orgnica dels materials naturals que encomanen la fusta i els troncs tractats per l’home. Ingredients combinats tots ells amb un ritme cadencis i farcit de silencis evocadors que ajuden a reforar el dramatisme i la bellesa del conjunt.

Notcies - Cinema Catal . NET
Escena de la pellcula

lectures: 418

Una crtica de Joan Millaret Valls/AMIC

24 d'octubre de 2015


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small