cinema catal� . caT
Notícies anteriors
SUBJUGANT EXPERINCIA SENSITIVA

El realitzador taiwans Hou Hsiao Hsien ens ha sobtat al passar-se al gnere de capa i espasa oriental, el wuxia, amb una superproducci asitica ambientada a la Xina del segle nou en la seva darrera aposta La asesina/The assassin. Un canvi de registre que feia tmer el pitjor per que ens ha sorprs majsculament a l’aconseguir imprimir-hi el seu segell personal amb un agosarat i estilitzat plantejament, fent-lo just mereixedor del Premi al Millor Director en el passat Festival de Cinema de Canes.

El seu film no encaixa massa en el corpus de films orientals d’arts marcials a l’s ja que burla i esquiva els parmetres d’un gnere focalitzat sobretot en el valor en les lluites coreografiades amb ms o menys encert, vistositat i espectacularitat. La trama tampoc s’escapa dels arguments estipulats fets de revenges, tracions, assassinats i lluites pel poder.

La protagonista Nie Yinniang (Shu Qi) s una mena d’assassina a sou, ensinistrada des de petita per una monja que la va segrestar. Desprs de fallar en un anterior escomesa frustrada diguem-ne pel factor hum, l’assassina rep ara la missi d’eliminar el seu propi cos, el governador Tian Ji’an (Chang Chen), de qui s’havia enamorat fa anys. L’encrrec posar Nie Yinniang contra les cordes a l’haver de triar entre acatar les ordres de la seva mestra o desobeir-les, sobretot quan se sent commoguda per la visi de la tendresa de la vida familiar i el paper de pare de Tian Ji’an.

El grau de temeritat de Hou Hsiao Hsien es posa de relleu de bon inici quan ens sobta amb una primera batussa filmada de forma mig entrevista entre el boscatge i des de la llunyania, repudiant tota l’aparatositat deguda a la norma. Per on sobresurt el geni del taiwans s al ressaltar un component esttic cabdal dedicant-se a elaborar els llargs plans amb un gust exquisit pel que fa a la composici tot creant un efecte quadre d’indubtable bellesa.

Unes escenes d’interior en qu sobresurt la utilitzaci del color, amb una paleta cromtica viva i encesa. Amb una empremta plstica suggeridora a travs de l’s de transparncies vermelloses ondulants que juguen i es gronxen amb les oscillacions de la llum de les espelmes de la cambra. I tot amb un ritme lent i parsimonis amb plans estirats i dilatats que creen una atmosfera singularment captivadora.

Per la pellcula destaca tamb per escenes rodades en espais naturals que fan qu l’entorn esdevingui alhora protagonista principal. Escenes extremament cuidades i mesurades que semblen una prolongaci del gust imprs pel detall de les escenes domstiques. Moments preciosos amb els personatges en un bosc de troncs d’arbres o integrats en paratges frondosos, ms algunes escadusseres escenes campestres, com de gnere pastoral, autntics pessebres vivents.

En l’alternana d’interiors i exteriors es crea una reciprocitat que va de la saturaci i el barroquisme formal en les estances i habitacles a la magnificncia dels decorats naturals amb les seves formes, volums i textures vegetals. Aix tenim moments corprenedors, tant per la seva bellesa com per la seva utilitat dramtica dins la trama, com la monja dreta damunt d’una vall progressivament coberta i encerclada per la boira. O una escena nocturna en un pati d’una casa, amb molta profunditat de camp, en qu un conjur d’un bruixot pretn asfixiar una concubina de Tian Ji’an amb un vapor assass.

No cal dir que Hou Hsiao Hsien ens regala una excepcional, hipntica i trasbalsadora experincia sensitiva.

Notcies - Cinema Catal . NET
Cartell de la pellcula

lectures: 607

Joan Millaret Valls/AMIC

1 de desembre de 2015


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small