cinema catal� . caT
Notícies anteriors
POLIFONIA SONORA DE LHORROR

El descens a linfern de lhorror dels camps dextermini nazis, reflectit com mai ho havem vist ni sentit en la inslita proposta flmica El hijo de Sal/Saul fia del debutant cineasta hongars Lszl Nemes, ja el van fer mereixedor del Premi Especial del Jurat al passat Festival de Cannes 2015 i, recentment, ser premiada com a millor pellcula de parla no anglesa en els Globus dOr.

En aquest univers de destrucci que va ser lHolocaust, Saul (Gza Rhrig), membre dels Sonderkomando jueus al servei de la maquinria dextermini nazi , descobreix en silenci el cos dun noi entre la pila dels cadvers gasejats quan encara respira agnicament, moments abans que un oficial alemany lofegui per sempre. A partir daqu arranca la gesta secreta i impossible daquest home que vol preservar el cos del noi, com si fos el seu propi fill, per donar-li un funeral jueu com cal. Una determinaci insensata, de pura bogeria, feta a travs de contactes, confessions, secrets i amagatalls per procurar-se un rab per donar-li el darrer comiat.

Podria ser un amor de pare, per s ms aviat un gest de dignitat dun home embrutit per la seva feina, dut fins a lextrem en el seu va intent de preservar un rac dhumanitat enmig de la barbrie absoluta. I s que els camps imposen un mn alienat on no es permet mostrar sentiments, i la voluntat humana s dominada i esclavitzada enmig dels engranatges daquesta fbrica del terror. Un horror que es pot mastegar i sentir sense haver de recrrer a ensenyar la cruesa de la matana indiscriminada. Aquesta forma dentreveure el qu passa en aquest viatge al cor de les tenebres consisteix en una cmera enganxada a lesquena i al cos del protagonista, seguint i precedint els seus desplaaments.

Una cmera que participar en les tasques dempnyer els presos a la cmera de gas, carretejar cossos morts, dur els morts al crematori, llenar les cendres al riu o viure la rebelli dins del propi camp. Un recurs narratiu i esttic que crea una sensaci immersiva, com si dun pla-seqncia nic es tracts, amb la presncia absolutista del protagonista, que tamb dna la impressi de veure i viure un film rodat en primerssima persona, reproduint un punt de vista subjectiu.

I desprs conv destacar especialment un s excepcional i nic de la banda de so convertida en una polifonia fnebre de sons, crits, ordres, insults, xiuxiuejos, cops, trets o xiscles, un paisatge sonor que incorpora dalguna manera all que les curoses imatges prefereixen no mostrar. Aquesta simfonia macabra de la cerimnia de la destrucci de lHolocaust s un rquiem fet de sonoritats barrejades, solapades, gens harmniques, que emet una brutcia sonora tan escruixidora pel que evoca, com feridora per lembat que experimenta lespectador.
Notcies - Cinema Catal . NET

lectures: 387

Una crtica de Joan Millaret Valls/AMIC

20 de gener de 2016


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg

Comentaris dels nostres visitants:

Brutal
M22-01-2016

Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small