cinema catal� . caT
Notícies anteriors
EN CARN VIVA

La pellcula entra en tromba amb una espectacular seqncia inicial on uns caadors i mercaders de pells sn assaltats per un grup d’indgenes. Una batalla que destaca per la cruesa i la violncia desfermada, autntic tret distintiu que marcar grficament tota la pellcula. I ms enll dels efectismes i excessos que comporta l’escena, aquesta obertura destaca tamb pel recanvi constant de punts de vista, establint-se un relleu de perspectives, un encavalcament de mirades de diferents personatges. Una frmula narrativa calidoscpica, habitual en el cinema del cineasta mexic, que presidir tamb tota la pellcula, alternant les passes de diferents personatges, i afegint moments onrics, visions allucinades, o imatges pretrites corresponents al passat del seu protagonista principal.

En la batussa inaugural restar un redut grup que aconsegueix fugir de l’escomesa dels salvatges riu avall amb una barcassa. Dins d’aquest grup de supervivents que procurar retornar a Fort Kiowa, l’nic rastre de civilitzaci blanca en tot el territori, en sobresurt el que ser el protagonista principal, Hugh Glass (Leonardo DiCaprio), acompanyat del seu fill fruit de la uni amb una dona ndia. I en una incursi boscosa, Hugh ser atacat i literalment espellofat per un s que el deixar malms, al llindar mateix de la mort. Moribund per culpa de les greus ferides, Hugh ser enterrat en vida per un company que s’havia comproms a vetllar-lo, John Fitzgerald (Tom Hardy), qui alhora assassinar tamb el seu fill. John ho fa per desfer-se d’ell per la nosa i lentitud que provoca en la seva marxa al Fort i cobrar la paga, davant l’amenaa d’una emboscada dels indis perseguidors.

La pellcula, inspirada lliurement en un personatge real les aventures i desgrcies del qual van ser novellades, es centrar en el pelegrinatge de Hugh, que ressorgeix de la tomba com un mort en vida. Un renascut que s’arrossegar literalment pel terra, malferit i exhaust, emprenent una cursa titnica i agnica contra els elements tot desafiant un entorn ferstec, salvatge i inhspit. Una histria solitria i agnica de supervivncia al lmit amb un home desvalgut, malalt, famlic i mig congelat. Aquestes estampes corprenedores d’un cos torturat, castigat, defallit o sotms a tota classe de privacions, reflecteixen una debilitat personal d’Irritu per esbossar dolorosos viacrucis de personatges martiritzats a la recerca de l’expiaci.

I en la resurrecci d’aquesta figura espectral batega el desig de la venjana, autntic motor propulsador que l’empeny a seguir endavant obsessivament. Una follia que entronca perfectament en un salvatge Oest en qu impera prcticament la llei de la selva, la llei del ms fort, abans de que la civilitzaci s’implants a foc i plvora. Un submn de bogeria i barbrie, ms proper a l’horror de El cor de les tenebres de Conrad o la lluita de l’home per ensinistrar una naturalesa salvatge i indmita, a estones aniquilant, d’alguns contes de Jack London. Tot plegat fora allunyat de la histria mitificada del heroics pioners de la colonitzaci americana.

Destaca tamb una presencia abassegadora d’un entorn natural indiferent al viacrucis particular del protagonista. Un mn primigeni, fora del temps i de la histria, en qu conviuen a cops de destral i de rifle un mosaic de pobles amb les seves llenges - francesos, anglesos i diferents parles de tribus d’indis . Tot plegat descrit amb una concepci visual majestuosa, imponent, impressionant, que afavoreix la immersi absoluta en el reialme indiscutible d’una naturalesa omnipresent i intractable mentre ens endinsem en les seves humides valls, els rius d’aiges braves, els cims nevats i els frondosos boscos selvtics.

Notcies - Cinema Catal . NET
Escena de The Revenant

lectures: 349

Una crtica de Joan Millaret Valls/AMIC

9 de febrer de 2016


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small