cinema catal� . caT
Notícies anteriors
ELS THRILLERS GOVERNEN EN EL FESTIVAL DE SITGES

Enguany destaca per damunt de tot la nodrida presncia de thrillers en les diferents seccions del 49 Festival Internacional de Cinema de Sitges. Ens entretenim a comentar un parell de films prou interessants enmig de lextens conjunt de propostes que juguen amb aquest format genric, Salt and fire de Werner Herzog i Que Dios nos perdone de Rodrigo Sorogoyen.

Qesti de perspectiva

En la Secci Oficial Especials, per tant fora de competici, sha pogut veure la darrera proposta del reputadssim cineasta alemany Werner Herzog, Salt and fire, la qual ens condueix de nou al seu propi territori tot i un inici inusual i atpic en el seu cinema com s la supeditaci a un format de thriller ecologista. La doctora Laura Somerfeld (Veronica Ferres) i els professors Fabio (Gael Garcia Bernal) i doctor Meier (Volker Michalowski), sn membres duna expedici cientfica enviada per les Nacions Unides per investigar sobre el terreny unes malformacions geolgiques a Amrica del Sud. Per un cop aterrats en un aeroport bolivi sn segrestats amb tota impunitat per una banda criminal dirigida per lempresari Matt Riley (Michael Shannon), secundat pel seu lloctinent amb cadira de rodes, Krauss (Lawrence Krauss).

Estranya pellcula de part de Herzog que desanima ben aviat a lespectador quan comena, encara que enganyosament, com un thriller sobre segrestats i bandes armades que anir sobre rescats i negociacions i acci trepidant, amb una herona que comanda una recerca cientfica per operar sobre el terreny al voltant dun desastre ecolgic dincalculables conseqncies, acci que s sabotejada i impedida pels dolents de torn.

Per desprs el film millora progressivament a lendinsar-se en el vast espai dun desert, tot trepitjant un llac desertitzat per la contaminaci. Aquest bloc -que ha estat rodat al desert de sal de Uyani, Bolvia fa entrar en escena un paisatge desrtic aclaparador, en qu la protagonista es veu sotmesa a una dura prova de subsistncia amb companyia de dos nens cecs inques en un erm tros de terra envoltada dun encerclador oce de sal, abandonada i allada de tot, i impossibilitada per escapar daquests immens laberint a cel obert.

El film explora de nou la relaci, confrontaci ms aviat, entre lhome i la naturalesa, que es manifesta a travs de paisatges extrems, una constant en el cinema de Herzog. Fins i tot es traspua la habitual percepci apocalptica del mn que t el realitzador alemany, discorrent de nou sobre el tema lextinci de la vida a la terra amb la presncia dominadora dun volc que pot explosionar en qualsevol moment mentre el desert sexpandeix inexorablement.

Per Herzog introdueix la idea de la paradoxa a travs dun perspica i irnic joc de perspectives. El cineasta defensa que tot s relatiu, que tot depn del punt de vista, com la reveladora escena duns prismes amb visi anamrfica que donen sentit a uns dibuixos incomprensibles, o tamb la imatge hipntica dun mural duna capella romana vist des de la llunyania que, en canvi, amaga una histria secreta i invisible que noms es pot desxifrar des de prop.

Aquesta ambigitat que arriba a trastocar les certeses rep una nova mostra quan la investigadora s segrestada precisament pel responsable del desastre, tot i que ara penedit. Com en un joc de miralls deformats, el criminal adquirir una nova imatge a ulls de la dona, vctima del seu maquiavllic joc. Metfores i allegories del sarr del mestre Herzog que no pensa renunciar de moment als plantejaments filosfics, les endevinalles, el qestionament de lexistncia humana o la mateixa percepci humana de la realitat.

Lassass de iaies est entre nosaltres

Tamb fora de concurs i en la Secci Oficial Especials destaquem el thriller policac Que Dios nos perdone de Rodrigo Sorogoyen, ambientat a Madrid a lestiu de 2001, en el marc duna visita papal i sota lagitaci que va acompanyar el 15-M. Cal aclarir que quests fets histrics no prenen cap rellevncia en el decurs de la histria i, al capdavall, tan sols resten com a decorat de fons, plenament deslligats de la brutal successi de crims que hauran de resoldre un parell de policies de la brigada dhomicides.

Aquest thriller es conforma a partir de la modalitat narrativa de la parella de policies antagnics i que treballen en equip. Recordem que es tracta dun patr de procedncia nord-americana, trasplantat ara al medi hisp. Duna banda, linspector Alfaro (Roberto lamo) representa lestereotip de policia agressiu i impulsiu, fornit i musculat, el tpic paio dur, per amb lafegit patri duns atributs associats al mascle ibric, como el to xulesc, baladrer i masclista, encara que tamb amaga una nima sensible. I en laltre costat del tndem trobem, per contrast, linspector Velarde (Antonio de la Torre), un individu poruc, introspectiu, callat, poca cosa i que, a sobre, quequeja.

Un cop presentada aquesta atpica parella de policies, la trama sendinsa en la investigaci duna srie de crims de dones grans, constatant desprs que han estat violades. La recerca i cacera dun esmunyeds assass de iaies ens trasllada el pblic catal, inevitablement, a lesplndida srie de TV3 Nit i Dia dirigida per Manuel Huerga, amb una temtica estranyament anloga i compartint moltes semblances.

El film de Sorogoyen sobresurt per la seva manca dartificiositat grcies a les ambientacions naturalistes dels pisos dun Madrid cntric, localitzacions que donen una textura i un to brut, aspre i matric. El film fa gala duna certa rauxa en la direcci, tot i demostrar un certa desmanegament formal que, paradoxalment lafavoreix. En la seva contra caldria remarcar els usos de tpics i que, en ocasions, es perd la concentraci amb fugues i alguns buits. Per preval la fermesa i la duresa del conjunt.

Notcies - Cinema Catal . NET
Una escena de la pellcula Salt and fire

lectures: 256

Una crnica de Joan Millaret Valls / AMIC

14 d'octubre de 2016


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small