cinema catal� . caT
Notícies anteriors
EL SITGES MS ORIENTAL

En una excellent edici del Festival de Sitges, amb una programaci molt cuidada i variada, apta per a tot afeccionat al cinema de gnere, ha sobresortit novament el cinema oriental, fet que es va accentuant any rere any en aquesta festa cinfila. Tot i laugment que ha despertat els darrers temps el cinema provinent daquelles latituds, i que sha vist tradut amb un progressiu (tot i que lent) increment de les estrenes en sales comercials, especialment en algunes concretes de Barcelona i sota limpuls innegable i el bon treball de CineAsia, el cert s que, el Festival de Sitges, continua essent segurament, laparador ms important a casa nostra perqu el gran pblic pugui tenir accs a una cinematografia de gran qualitat i que supera en molts aspectes la producci nord-americana. I s que el grau dinnovaci, tant formal com argumental, i la possibilitat de veure enfocaments diferents als clssics patrons de Hollywood, ha fet que el nombre de persones disposades a canviar el xip i buscar noves formes dexpressi flmica hagi augmentat fora els darrers anys.

En aquest context, el Festival de Sitges ha tornat a apostar clarament pel cinema oriental amb 11 ttols a la Secci Oficial, per un total que supera la cinquantena, i que ha perms visualitzar una mostra del bo i millor daquesta cinematografia, en diferents tipus de gneres, atraient latenci de crtica i pblic de manera innegable. Per ha estat la producci vinguda de Corea del Sud, amb ttols com: The Handmaiden, Train to Busan, The Wailing o The Age of Shadows, la que sens dubte ms ha sobresortit, confirmant que s actualment el pas amb les propostes de ms qualitat, per sobre del Jap, la Xina o ndia.

The Handmaiden ha estat per a molts la millor cinta del festival, fet que ha quedat reflectit amb el Gran Premi del Pblic. Sota la batuta dun habitual de Sitges com Park Chan-wook, que ja havia portat anteriorment la seva trilogia de la venjana (Old Boy, Sympathy for Lady Vengeance i Sympathy for Mr. Vengeance), la pellcula suposa una exhibici cinematogrfica a tots els nivells. En primer lloc, com a adaptaci literria, ja que partint de la novella original de la britnica Sarah Waters, aconsegueix traslladar amb xit una histria victoriana i gtica, a la Corea ocupada pels japonesos, mantenint-ne totalment lessncia, encara que estem parlant duna cultura tan diferent. En segon lloc per lexquisidesa i elegncia en la direcci, el moviment de cmera i lambientaci, juntament amb una msica aclaparadora i de gran bellesa del molt reivindicable Jo Yeong-wook. Sense oblidar un gui perfectament encaixat que funciona com un rellotge sus, a travs duna narraci sota 3 punts de vista diferents daquesta histria de falses aparences i enganys, amb les dosis precises de depravaci i tamb de sensualitat.

En canvi, amb Train to Busan, ens trobem amb una adrenaltica cinta de zombies ambientada bsicament dins els compartiments dun tren, al qual el director Yeon Sang-ho sap treure tot el partit grcies a una cmera gil per que no mareja i sempre buscant el millor enquadrament. Amb la consegent crtica social que quasi sempre subjau en aquest gnere, la cinta t com a fil conductor una tendra histria entre pare i filla que finalitza amb un pla de la ombra del progenitor que demostra que no estem davant un film qualsevol. Cal recordar que del mateix director sha pogut veure tamb Seoul Station, cinta danimaci de zombies centrada aquest cop en les peripcies dun grup de gent a lestaci central de Seul.

Molt comentat ha estat tamb el final de The Wailing, que comena molt en la lnia duna investigaci criminal rural tipus Memories of Murder, per que a mig metratge deriva cap a ambients ms paranormals, i que cont una escena dexorcisme realment antolgica. The Age of Shadows per la seva banda, s un relat despionatge sobre locupaci japonesa des del punt de vista de la resistncia, on el director de I saw the devil, Kim Jee-woon (un altre privilegiat darrera la cmera), aconsegueix fer un gran retrat histric, amb un grau dpica i dramatisme realment remarcables. Menys entusiasme ha despertat The Tunnel,, cinta amb un interessant punt de partida, com s el complicat i controvertit intent de rescat dun home atrapat amb el cotxe dins un tnel que sha esfondrat a causa duna construcci defectuosa, amb opinions enfrontades entre poltics i ciutadans sobre els lmits i mitjans que cal destinar a lacci.

Ms enll daquest pquer de ttols coreans, hi havia una gran expectaci per veure el kaiju eiga de lany, Shin Godzilla, que torna a recrear larribada del monstre a Tokyo, disposat a no deixar edifici de peus. Aquest cop per, tot i la importncia del protagonista amb un indissimulat aire vintage, la trama es centra en el retrat de la burocrcia governamental a lhora de prendre les decisions per fer front a lamenaa i a les aliances internacionals ms preferibles. Del pas del sol ixent, tamb ha arribat el Takashi Miike de rigor. I aquest any tocava ladaptaci dun manga sobre un grup de persones enviades a Mart, per netejar el planeta duns escarabats evolucionats que havien estat inicialment enviats al planeta vermell per fer-lo habitable pels humans que ja no cabien a la Terra. Malauradament, tot i aquesta atractiva premissa, Terraformars es queda en un seguit de lluites sense excessiu inters ni vistositat esttica. En un registre de terror ms cannic es mou Creepy, de Kiyoshi Kurosawa, que narra la histria duna investigaci barrejada amb la inquietant figura del ve del protagonista. I una relativa decepci ha provocat Museum, adaptaci del manga homnim molt en la lnia de Seven, que no acaba de transposar en imatges amb personalitat prpia, les vinyetes sobre aquest assass en srie amb mscara amb forma de granota.

En lapartat de lanimaci nipona, segurament els dos grans noms eren Gantz:O i One Piece Gold, per ser adaptacions de dos universos manga molt seguits, i que sens dubte donen al seu pblic el que venia buscant. Per ms enll daquests dos fenmens, val la pena recomanar Your Name, de Makoto Shinkai, un dels hereus avantatjats de lestil de Miyazaki, que ens presenta una histria molt potica sobre dos adolescents que intercanvien els seus cossos arran de larribada dun cometa, amb una molt interessant barreja de realitat i fantasia.

I lacci pura i dura ha arribat, com no podia ser daltra manera, de Hong Kong, i de la m de dos noms illustres com Johnnie To i Dante Lam. El primer ens obsequia amb Three, petita per contundent cinta situada tota ella dins les parets dun hospital on es troba pres un perills delinqent custodiat per la policia. I en la seva vessant de productor ha presentat Trivisa, pellcula recorreguda pel fatalisme propi del mn dels gngster, condemnats per un passat que els persegueix. I pel que fa al segon, posa sobre la taula les seves innegables dots pel thriller policac i de trades amb Operacin Mekong, implacable retrat de la lluita contra les mfies que trafiquen amb droga al llarg del triangle daurat del riu asitic i que amb un ritme vertigins ha deixat algunes de les millors escenes dacci del festival.

Finalment esmentar dues propostes provinents de Malisia i la ndia. La primera es tracta de Interchange, barreja de thriller i terror, amb un fotgraf forense que es veu involucrat en una investigaci duns assassinats que el portar cap a la descoberta de la cara ms sobrenatural de la ciutat. I de la cinematografia ms prolfica del mn ha arribat Psycho Raman, amb el joc del gat i la rata entre un assass en srie i un policia de prctiques ms que dubtoses. Aquest seria doncs, un tast del millor que sha pogut veure en cinema oriental enguany al Festival de Sitges i que tan bon regust de boca ha deixat un any ms al pblic. No dubtem que la propera i esperada edici daniversari seguir en la mateixa lnia. Ara resta per veure quantes daquestes cintes tindran distribuci a les nostres pantalles. Per aix, ja ser una altra pellcula.

Notcies - Cinema Catal . NET
Una escena de la pellcula "The Handmaiden"

lectures: 290

Una notcia de Marc Serra

8 de novembre de 2016


Comparteix la notcia a:  comparteix per e-mail comparteix a la tafanera comparteix a meneame comparteix a digg


Afegir comentaris:
* Comentaris:
Nom:
* Com a mxim pots omplir 255 carcters.


Inici | Qui som | Mapa del lloc web | Contacteu amb nosaltres | think-small